Podkaststudio, agora og inspirerende utsikter: Velkommen til biblioteket på Holmlia

På Deichman Holmlia har Rodeo arkitekter åpnet opp og sluppet omgivelsene inn. En moderne forventing til biblioteker er at de skal være fine rom i seg selv, mener Knut Schreiner fra Rodeo.

På Deichman Holmlia har Rodeo arkitekter åpnet opp og sluppet omgivelsene inn. En moderne forventing til biblioteker er at de skal være fine rom i seg selv, mener Knut Schreiner fra Rodeo.

En helt ny barneavdeling venter på sine mange besøkende på Holmlia i Oslo.

Foto: Rodeo Arkitekter/Ruben Ratkusic
>

Det er en iskald lørdag formiddag tidlig i desember, og det er åpning av nyoppussede Deichman bibliotek på Holmlia. Barn flyr inn og ut av dørene, og kikker man ned i det store, åpne, dobbelthøye rommet midt i lokalet, skuer man ned på barn som spiller «pling pong», bordtennis med racketer i rare former som får ulike lyder til å runge ut i lokalet hver gang de treffer ballen.

Det store rommet var tidligere dekket med gulv og bokhyller, og er blitt åpnet opp, for å få kontakt mellom etasjene. Agoraen, kaller de det.

– Det gamle biblioteket hadde typisk 1980-tallsarkitektur, og høye bokhyller og mange små kroker. Vi hadde et ønske om å åpne opp, få kommunikasjon mellom etasjene. Et biblioteks behov har også endret seg, og nå trenger vi mer plass til arrangementer og formidling, forteller Heidi Grytten, som er spesialkonsulent på Deichman og har vært tett på prosessen med Deichman Holmlia.

>

Ingen blindveier

Agoraen vil bli et sted for åpninger, taler, spontankonserter og diktopplesninger. I underetasjen har man nå i tillegg fått et arrangementsrom med plass til 120 stoler, i det som før var garasjen til bokbussen.

Vi besøkte først biblioteket noen dager før det åpnet, da alt ennå ikke var på plass. Det mangler blant annet mange bokhyller. Men selv når disse er på plass, vil rommene oppleves åpnere, forteller arkitektene.

Bibliotekaren påpeker at det er samme antall hyllemeter som før, men med bedre plassering og med plassbygde hyller.

– Det første vi tenkte da vi kom her, og som vi også fikk innspill på i medvirkningsprosessen, var å åpne opp kontakten ut mot det grønne og mot torget. Det gamle biblioteket var veldig innadvendt. Samtidig har det vært viktig å skape plasser hvor man er skjermet i det større rommet, hvor man kan føle seg trygg. Du skal alltid kunne sirkulere, det er ingen blindveier, sier Jørn Are Vigestad Berge, arkitekt i Rodeo.

Deichman Holmlia er blitt transformert, pusset og åpnet opp av Rodeo arkitekter. Her fra helgens åpning.

Foto: Rodeo Arkitekter/Ruben Ratkusic

Mer plass til rom

Man ser ut på Holmliaparken og den brune teglsteinen fra Holmlia kirke. Å bringe naturen inn, har vært viktig, forteller Knut Schreiner, som er sosiolog hos Rodeo.

– Bydelene sørøst i Oslo er veldig preget av et nord-sørgående terrengdrag med daler og åskammer. Vi har forsøkt å hente opp det som et identitetsgivende naturelement i biblioteket, sier Schreiner.

– En inspirerende utsikt?

– Ja, det er et viktig stikkord. Sånn tenkte man ikke så mye før. Biblioteket har jo hatt ulike paradigmer. Først handlet det om folkeopplysning, man skulle gi folket kunnskap og forståelse gjennom bøker. Så har det i vår tid blitt mer et sted for kulturelle møteplasser, og en viktig arena for ytringsfrihet. 

I dag mener Schreiner imidlertid vi ser en dreining mot at bibliotekene også skal være fine, inspirerende rom i seg selv.

– Det skal være lyse rom med mye plass, som først og fremst er gode rom å være i. For 40 år siden ville man aldri brukt så mye plass bare på rom.

I vinterhagen ut mot torget kan man lese avisen og drikke kaffe.

Foto: Rodeo Arkitekter/Ruben Ratkusic

Holmliahylla

Et iøyenfallende element i rommene er bokhyllene, med sine karakteristiske buede former. Holmliahylla, kaller de den.

– Det er et nikk tilbake til et gammelt møbel som var her, som også er en måte å skape en avrunding som både eksponerer og gir en ergonomisk tilnærming. Den tar både mest mulig og minst mulig plass på samme tid, forteller Berge.

Holmliahylla er plassbygd og kun for dette biblioteket.

Holmliahylla i bakgrunnen, med sine karakteristiske runde former, er tegnet spesielt til biblioteket.

Foto: Rodeo Arkitekter/Ruben Ratkusic

Holmliafarger og Le Corbusier

Et annet sentralt element er fargebruken. Det var en del av bestillingen fra Deichman at man skulle bruke farger, forteller Elisa Grindland.

– Deichman ville ha farger, og vi foreslo å ta utgangspunkt i farger fra både stedbunden arkitektur og fra det gamle biblioteket, forteller hun, før Berge skyter inn at det også er Le Corbusier-farger.

– Jeg tenker også det er viktig at folk som var trofaste besøkende på det gamle biblioteket kan kjenne seg igjen i det nye, og at folk føler det er deres lokalbibliotek. Det er viktig å ha med seg historien, sier Grytten.

Noen steder har lecaveggene fått stå umalt og upusset, med sine karakteristiske møter i hjørnene.

Selv om det er mye mer åpne rom i det nye biblioteket enn i det gamle, er det samme antall hyllemeter med bøker, forteller Heidi Grytten fra Deichman.

Foto: Rodeo Arkitekter/Ruben Ratkusic

Gjenbruk

Rodeo har jobbet med prosjektet siden 2021. I denne perioden har de også prosjektert andre biblioteker parallelt.

– Det har vært helt avgjørende å ha en god dialog med Deichman. Dette er et totalentrepriseprosjekt, med et begrenset budsjett å jobbe innenfor, men vi har brukt de verktøyene som har vært tilgjengelig innenfor rammene. Det er en del gjenbruk, og vi har prøvd å ta vare på mye. Det vi ikke får brukt her blir ivaretatt av Deichman, som har et godt gjenbrukssystem, sier Grindland.

2000 kvadratmeter er det nye biblioteket på, og huser podkastrom, vinterhage med avis- og kaffestasjon, barneavdeling og egen biblo-avdeling med egen inngang for dem mellom 10 og 13.

Bygget Deichman Holmlia ligger i er eid av Obos, og Deichman leier lokalene.

Foto: Rodeo Arkitekter/Ruben Ratkusic

Benjamin-rom

Ungdomsrommet har fått betegnelsen Benjamin-rommet, oppkalt etter 15 år gamle Benjamin Hermansen, som ble drept av nynazister i 2001, i det som er kjent som Holmlia-drapet.

En viktig del av Holmlias moderne historie, påpeker Schreiner.

– Vi har også en egen samling som handler om den typen tematikk. Vi kommer også til å etablere et eget ungdomsråd, som skal jobbe med aktiviteter for ungdommene, forteller Grytten.

Mennesker, ikke maskiner

Etter en runde rundt i lokalene, er vi tilbake ved inngangen. Det har vært viktig at man blir møtt av mennesker, ikke maskiner, forteller Grytten, som har fått hjelp av arkitektene til å pakke inn og gjemme bort utlånsmaskinene.

Hvordan ledelinjene på gulvet er plassert, frustrerer imidlertid Grindland.

– Denne går rett til heisen, men det er jo ikke sikkert du skal til heisen.

Å diskutere ledelinjer er komplisert, fortsetter hun. Det er viktig, men krevende å plassere disse riktig.

– På et bibliotek er det spesielt vanskelig, for hva er det egentlig du skal? Du kan spørre ti personer og få ti forskjellige svar, sier Berge.

Maskinene er forsøkt gjemt og pakket inn. Til venstre ser man en ledelinje som leder til heisen.

Foto: Torgeir Holljen Thon

Ledelinjenes dilemma

Og det er kanskje nettopp her, i ledelinjenes dilemma, at vi ser klart og tydeligst hva slags komplekst samfunnsoppdrag bibliotekene – og dermed også biblioteksarkitekturen – har i vår tid.

Schreiner leder oss tilbake til stolene ved vinduet.

– Det handler om å komme hit uten en plan, uten et ærend, men kunne sette seg ned her og få en fin opplevelse. Det tenker jeg er den moderne forventningen til et bibliotek, avslutter Schreiner.

>
>
>