Aktuelt / Tema
Rodeo gjentar suksessen: Åpner Byens Gulv
Det holder ikke med plass på taket når Rodeo vil invitere byen inn til seg. Nå får Byen også et Gulv.
Det holder ikke med plass på taket når Rodeo vil invitere byen inn til seg. Nå får Byen også et Gulv.
Onsdag denne uken får Oslo-folk mer plass å boltre seg på i Folketeaterpassasjen, når Rodeo og Fuglen utvider den ekstroverte virksomheten sin med et lokale på bakkeplan. Den nye kaffe- og vinbaren har fått det betimelige navnet Byens Gulv.
– Det sammenfaller med at det er et år siden åpningen av Byens Tak. Byens Gulv blir en forlengelse på gatenivå, forteller daglig leder Håkon Moslet.
– Det er lurt å ha et gulv i forlengelse av et tak!
– Ja, ikke sant, ler han.
Portal fra gate til loft
I arbeidet med den øverste etasjen handlet mye om å lete seg frem til lokalets ærverdige storhetstid gjennom nitti år med ymse modifikasjoner. Lokalet på bakkeplan har en mer uformell historie som butikklokale og i den seneste tiden som lukket møtelokale.
– Selv om det har vært et veldig kult møtelokale, der vi har sittet på bakkeplan og kikka ut på livet så kan det nå i større grad gi noe tilbake til Folketeaterpassasjen – ved siden av de andre aktørene som er der, forteller daglig leder.
Gjenbruk i gulv og bar
Gulvet består av det originale betongdekket og ideen bak det nye lokalet har vært å gjenbruke så mye som mulig av tidligere inventar og å tilføre nytt i form av gjenbruksmaterialer, overskuddsmaterialer og miljøvennlige produkter som Rodeo har fått tak i via hjelpsomme leverandører.
– Som arkitekt Martin Andal i Rodeo sier: «Det ekte gølvet! Vi har skrelt vekk alt som er lagt på, og slipt og pusset betongen», gjengir Moslet og legger ut:
– De akustiske platene i tak og øvre del av vegg er laget av kork, mesteparten av kjøkkeninventaret er gjenbrukt, parketten i vinduskarmen er en bit av et av Oslos eldste scenegulv hvor blant annet Wenche Foss, Leif Juster og Edith Piaf har stått og danset, hyller og sittebenker er bygget av gjenbrukt eikepanel og eikefinér, mens bardisken er kledd i keramisk fasadeflis – overskuddsmaterialer fra Moedings produksjon som vi fikk gratis fra deres restlager i Tyskland via Modena Fliser.
Som en portal fra gateplan og opp til Byens Tak i tolvte etasje ble det viktig å etablere et slektskap mellom den mørke, dramatiske Art Deco-innrammingen i Folketeaterpassasjen og det myke, avrundede formuttrykket på Byens Tak.
Byens Sak
Det har kommet i fokus hvordan arkitektkontorer kan finne nye måter å drive butikk på i tiden som kommer, for eksempel gjennom publikumsrettet virksomhet.
Når Rodeo trer frem som stifinner for resten av bransjen dreier det seg om filosofi fremfor bare vinning.
– Det handler om at vi vil dele de lokalene vi har. Det føles helt feil å lukke de lokalene og si at «nå er dette er bare kontor». De tilhører Oslo på et vis, mener Moslet og Rodeo.
– For mange steder i bykjernen står tomme store deler av døgnet, enten det er kontorlokaler i kveldstimene eller utestedene på dagen.
Smelte sammen
Byens Gulv skal være åpen store deler av døgnet, med servering av kaffe, vin og småretter. Av og til vil det foregå mindre kulturarrangementer der. Etter stengetid kan man ta heisen opp elleve etasjer og fortsette kvelden med fjordutsikt.
– Vi tenker at vi gjennom disse to stedene har noe å tilføre byen. Det handler om å lage møtesteder der arkitekturen og bykulturen smelter sammen.
Byens Gulv åpner onsdag den 28. februar, og følger opp dagen etter med vorspiel til lanseringen av Peter Butenschøns nye bok Megalopolis!