Aktuelt / Bransje
Det er høst, det bøtter ned i hovedstaden og det er ett år til neste utgave av Oslo arkitekturtriennale. I sommer fikk triennalen ny direktør – Line Ramstad tar over stafettpinnen etter Christian Pagh.
Med Ramstad følger også to nye ansettelser for triennalen – Jinn Jansen Sundlöf og Ilse Hviding.
Jansen er utdannet grafisk designer, har drevet Byverkstedet i åtte år, og kommer til triennalen fra jobb i DARK Arkitekter, hvor hun blant annet har jobbet med sosial bærekraft og medvirkning.
Ilse Hviding er arkitektutdannet fra Aarhus, har startet kontoret Studio Batna og var del av teamet som jobbet med forrige utgave av triennalen. Da kom hun inn fra siden underveis, nå er hun ansatt fra start.
Men kontinuiteten ivaretas også, av arkitekt og scenograf Alexandra Cruz, som har arbeidet med triennalen siden 2015, samt Thomas Cook, som er i pappaperm. Pagh skal fortsette i en rådgivende rolle og lede arbeidet med Nordic Neighbourhood Lab.
Nomader på leting
– Vi har hatt tradisjon for å flytte rundt på oss, forteller Cruz rundt bordet i triennalens kontorer på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). Tidligere har de holdt til i lokaler hos Doga, nå på AHO og kanskje veien etter hvert bærer videre til en av de andre medlemsorganisasjonene?
Oslo arkitekturtriennale er nemlig en ideell forening med seks medlemsorganisasjoner: Doga, AHO, Norske arkitekters landsforbund, Oslo arkitektforening, Nasjonalmuseet og Arkitektbedriftene. I tillegg er det ni assosierte medlemmer og tolv medlemmer i noe som kalles Triennalelauget.
Under forrige triennale holdt den internasjonale arkitekturfestivalen til på Gamle Munch, med både utstillinger og hovedkvarterer i det gamle museet på Tøyen. Men nå er de på leting etter et nytt sted å lande – og vil veldig gjerne ha innspill.
Vil involvere bredt
Etter en måned med organisering, drodling, tilrigging og bli-kjent-stemning, går startskuddet for ny triennale rent formelt onsdag denne uka på Byens tak, med et arrangement for medlemmer, støttespillere, samarbeidspartnere og andre i nettverket rundt festivalen.
– Vi starter arbeidet og åpner opp nå, slik at vi kan involvere bredt og få innspill fra mange kanter, sier Ramstad.
– Vi arbeider også med en Open Call som vi vil annonsere senere i høst, forteller Hviding.
Men temaet er, i likhet med teamet, klart. Og denne gangen i form av et spørsmål: Hva om naturen fikk komme først?
– Kanskje er regnestykket feil?
Triennalesekretariatet ønsker at spørsmålet skal trigge nysgjerrighet og bidra til en mer helhetlig og utforskende samtale der faktiske løsninger belyses, men hvor det også er rom for å strekke seg inn i mulige scenarier for fremtiden.
– Men i kjernen av det hele handler det om å revurdere det regnestykket vi legger til grunn for beslutningene som tas, enten det er i arkitekturprosjekter eller andre deler av samfunnet. Vi får det svaret vi får fordi vi bruker det samme regnestykket hver gang – men hva skjer hvis vi setter opp regnestykket på en annen måte? Hva hvis vi definerer verdier som tid og overskudd annerledes, spør Ramstad.
– Å si at naturen skal få komme først kan gi mange nye innfallsvinkler. Det kan bety at vi ser verden på en helt annen måte, med utgangspunkt i menneskets natur. Ved å ikke se på naturen som omgir oss som noe annet enn oss selv, så får vi kanskje større respekt for den og større glede av den. Kanskje kan vi komme et steg videre på den måten, sier Hviding.
Jansen, som har lang erfaring med tverrfaglig by- og stedsutvikling, ønsker at triennalen skal klare å koble sammen de rette folkene, på tvers av fag, samfunnsgrupper og nivåer.
– Det blir opp til oss å legge til rette for en type idéutveksling og diskusjon som kan føre til noe konkret. Da må vi få rett folk i rommet og vi må gi dem rett oppgave. Hva resultatet blir er, i stor grad opp til hvor godt vi gjør det forarbeidet.
Har du innspill til neste års triennale? Kontakt teamet på post@oslotriennale.no