Hedrer den norske sprayboksen

Oslo Street Art Festival drar en gammel patent frem fra glemselen: Visste du at sprayboksen var en norsk oppfinnelse? 

Oslo Stret Art Festival er allerede i gang. Her HAS Crew i aksjon ved Marcus Thranes gate på Torshov.

Foto: Nima Taheri
>

Kunstgjødsel og ostehøvelen er for lengst plassert på listen over kjente norske oppfinnelser. En mer glemt sannhet er at sprayboksen ble oppfunnet av oslomannen Erik Rotheim på 1920-tallet, som tok patent på boksen i 1929.

– Sprayboksen er i dag utgangspunkt for hele verdens grafitti- og gatekunstkultur. Vi ønsker å hedre oppfinnelsen og vise frem at det var i Oslo alt startet, sier James Finucane, direktør og kunstnerisk leder i Street Art Oslo, som arrangerer festivalen.

>

Gatekunst tilpasset bydelene

Oslo Street Art Festival har allerede begynt og varer til oktober. Festivalen het tidligere Løkka-Lykke gatekunstfest, men har i år mål om å omfatte hele hovedstaden og har dertil foretatt ett navnebytte. 

På festivalen skal blant annet fjorten kunstnere og kunstnerduoer skape ny gatekunst i åtte ulike bydeler. Kunstnerne er hovedsakelig norske, men også Italia, Storbritannia, USA og Kazakstan er representert. 

– Vi har kuratert gatekunstnere fra Alna bydel til Frogner og hele tiden tatt opp i oss at folks kulturelle referanser skifter fra bydel til bydel. Våre valg av kunstnere er derfor nøye tiltenkt den stedsspesifikke sosiale, kulturelle og økonomiske kontekst. På Sagene har for eksempel Eva Hansen Sjøvold planlagt et verk basert på bydelens kvinnelige fabrikkarbeiderne fra historien, forklarer festivaldirektøren. 

Oslo kommune hadde nulltoleranse for tagging. Her bilde av en anti-taggingkampanje fra 1990-tallet.  

Foto: Faksimile/Oslo kommune

Slik glemte Norge sprayboksen 

Torsdag 22. august åpner også en del av festivalen, som handler om formidling. Utstillingen «Oslo, Home of the Spray Can» i Forskningsparken feirer at sprayboksen faktisk er en norsk oppfinnelse.

Utstillingen er et samarbeid med blant annet Teknisk Museum og viser hele utviklingen med verdens eldste sprayboks og andre antikke spraybokser, tegninger, notater og patentdokumenter. 

– Vi må feire at gatekunst og hele den globale graffitibevegelsen ikke ville vært mulig uten denne nesten hundreår gamle norske oppfinnelsen til Erik Rotheim, sier Finucane.

– For de fleste av oss er dette en ukjent norsk oppfinnelse. Hvorfor har Rotheims innsats blitt glemt i Norge?

– Det handler nok litt om at teknikken ikke ble helt ferdigutviklet i Norge og solgt til USA allerede på 1930-tallet. Det var deretter amerikanske soldater under andre verdenskrig som sprayet første gang med insektsspray i Sørøst-Asia. Spraymaling ble første gang vellykket i bruk i USA rundt 1950. Deretter vokste grafittikulturen frem i New York og Philadelphia seint på 1960-tallet. Derfor er nok sprayboksen regnet som noe amerikansk og ikke norsk. 

James Finucane, direktør og kunstnerisk leder i Street Art Oslo, er også festivalsjef for Oslo Street Art Festival. Her i samtale med festivalmanager Hanne Ugelstad (t.v.).

Foto: Alex Asensi

Fra nulltoleranse til oppmuntring

I Norge er det umulig å snakke om grafitti og gatekunst uten å snakke om den kommunale kampen mot ungdom som bedrev denne type kunst – den såkalte nulltoleransen.

Nå ser imidlertid Finucane en helt annen velvilje blant både kommunen og fra private aktører. 

– Det er fint å se Bymiljøetaten, PBE og utviklere gi muligheter til graffiti- og gatekunstnere til å utfolde seg i det offentlige rom. Det er en utvikling som kun er positiv og som vi må bejuble. Det er bra at disse aktørene ikke bruker penger på å fjerne kunsten, men heller betaler kunstnere til å lage ny kunst. 

– Hvorfor trengs det en gatekunstfestival i Oslo? 

– Kunst av god kvalitet i våre offentlige rom skaper en form for tilhørighet og stolthet ulike steder i byen. Gatekunst handler om å skape identitet og fortelle historier gjennom kunsten. Jeg er ikke fra Oslo eller Norge, men jeg er kjempestolt over at sprayboksen ble oppfunnet her. Jeg vet hvor mye sprayboksen har forandret folks liv.

– Hvordan har sprayboksen forandret folks liv? 

– Den skapte en hel kunstbevegelse som ikke fantes før. At man puttet maling inn i metalltuber på 1800-tallet, gjorde det mulig for kunstnere å male ute for første gang, og sakte dermed impresjonismen. Det samme skjedde med sprayboksen og gatekunsten på 1900-tallet. Det er en stor hendelse i kunsten. Festivalen er derfor en plattform for å feire dette. 

Utstillingen «Oslo, Home of the Spray Can» er åpen 23. august - 27. september. For mer informasjon om denne og Oslo Street Art Festival se her

>
>
>