Aktuelt / Byutvikling
Klassisk kvartalforslag i Kristiansand
En gruppe arkitekter og byplanleggere vil ha klassisk kvartalbebyggelse på Lagmannsholmen i Kristiansand. Målet er en vakker og tilgjengelig by.
En ny bydel skal bygges og planlegges på Lagmannsholmen i Kristiansand. Nylig gikk høringsfristen for første områdeplan ut. Av de innsendte høringssvarene har by- og stedsutvikler André Seljestad Knudsen og arkitektene Gunnar Knutsen, Jens Rye Svensson og Henrik Norbakk levert inn forslag om å fortsette Kristiansands klassiske kvartalstruktur inn i det nye utbyggingsområde.
I Fædrelandsvennen forteller grupperingen at de mener en viderføring av byens karré-/ kvartal er det beste for byen. «Det skal være tett, men lav bebyggelse - maks fem etasjer. Kvartalets ytre er den offentlige side, mens dets indre er privat og trygt for barnefamilier. En ekstra høy førsteetasje skal være fleksibel for næringsformål», heter det i Kristiansand-avisen.
Uavhengig av opprøret
André Seljestad Knudsen er en aktiv debattant i arkitektur- og byutviklingsdebatten – også her i Arkitektur. Han drifter også siden «By- og stedsutvikling i Kristiansand» på Facebook. Her skriver han også om forslaget:
«Gjennom eget firma (Gode Steder på instagram) og helt uavhengig av Arkitekturopprøret, men sammen med tre andre arkitekter fra Kristiansand sendte vi inn et forslag/alternativ til utviklingen av Lagmannsholmen forrige uke» Han minner samtidig om at Oslo-bydeler som Frogner og Grünerløkka, med lav kvartalstruktur, er noen av byens tettest befolkede områder.
– Vår visjon er en vakker, tilgjengelig og menneskelig bydel. Et sted man gjør mer enn kun å bo, men som hele byen vil besøke. Både fordi det er tilbud der, men også fordi området er inkluderende og innbydende, sier Knudsen til Fædrelandsvennen.
- Syv hovedforslag:
- Kvadraturen bør bygges videre på Kristiansands historiske karréstruktur (kvartalsstruktur)
- Arkitekturen må spille på tradisjonstilarter i området og byen
- Bruke Murbyplanen i Kristiansand som utgangspunkt for ny bebyggelse med tanke på høyder og estetikk
- Skape gater med sterk offentlig karakter, uten privatisering. Mennesket prioriteres foran bilen. Gjennomgående siktlinjer, oversiktlige og attraktive offentlige byrom med en vannfront åpen for alle
- Tilrettelegge for barnefamilier og unge par i etableringsfasen
- Bevare industribygg som transformasjonsobjekter for kultur og idrett
- Åpne opp kanalen for husbåter. Kan man skape en lun og koselige kanal som i Amsterdam?
Glade for innspill
Hva sier så kommunen om forslaget? Plan- og bygningssjef, Venke Moe, sier til Fædrelandsvennen at arkitektene egentlig er litt tidlig ute. Dette fordi selve byutviklingsgrepene først kommer i neste fase av planprosessen.
Hun er likevel veldig takknemlige for innspill:
– De blir med videre, men vi tar ikke stilling til dem nå. Kvartalsstruktur vil være et av konseptene vi vurderer i neste fase, sammen med andre konsepter. Vi vil stille opp flere byutviklingsgrep og vurdere deres plusser og minuser opp mot hverandre, sier Moe i saken.
Det er ventet at bystyret i Kristiansand skal vedta ferdig plan for hele området først i 2025.