Flytt utenlandsferjene ut av Indre Oslofjord!

Oslo skryter av å ha en sammenhengende Havnepromenade på 9 kilometer. Det er derfor et mysterium å plassere en stor fergeterminal midt i denne løypa.

Tekst av Bengt Carlson og Kyrre Sundal
Luftfoto av Vippetangen i Oslo

Vippetangen i Oslo, sett ovenfra.

Foto: Oslo Havn/Motion Air
>

I flere år har man diskutert hvor utenriksfergene skal legge til. Nå nærmer man seg et politisk vedtak. Men uenigheten blant partiene er stor, også innad i Høyre.

Riksantikvaren og Byantikaren er også inne i diskusjonen, og fra utsiden ser det ut som vedtaket har valget mellom å klappe til kai hos pest eller kolera.

Det regionale perspektivet er helt fraværende i utredningene, og katedraltanken tidligere byplansjef i Oslo, Ellen de Vibe snakker om, må inn i diskusjonen. Mandatet som ligger til grunn for bestillingen har gitt en altfor snever utredning.

Vi er alle vant med at Oslo lufthavn ligger på Gardermoen, kanskje kan Oslo ferjehavn ligge i Kambo?  

>

Fraværet av helhetlig perspektiv kommer også til uttrykk mellom linjene fra PBE, som svarer følgende på høringsinnspillet fra Dark arkitekter:

«I et regionalt perspektiv vil helt nye utredningstemaer oppstå, f.eks. utenriksfergenes markedsituasjon og økonomiske mulighet for i det hele tatt å operere utenriksfergene [...] En slik regionalt innrettet utredning vil måtte ha et helt annet mandat, ressurstilgang og organisering».

Avgjørelsen som fattes nå, vil påvirke Oslos byutvikling de neste 100 årene, og er alt for stor til å hvile på hovedstaden alene. Plassering av denne typen havneaktivitet må inn i en regional plan for areal og transport i Oslo, Akershus, men kanskje også Vestfold og Østfold.

Danskebåten kan like gjerne legge til i Drammen, Holmestrand eller Kambo. Alle disse stedene er godt dekket med tog og store europaveier. For Oslo havn vil det trolig være mer økonomisk gunstig å kjøpe arealer på utsiden av hovedstaden, og heller utvikle de attraktive tomtene langs Indre Oslofjord.

Bengt Carlson

Bengt Carlson er by- og arealplanlegger, partner og daglig leder i Nomad.

Foto: privat

Byutviklingsperspektivet – fra eiendomsutvikling til byutvikling  

Det godt kjent at Byutviklingsbyråd James Stove Lorentzen er «[...] knallhard tilhenger av Kongshavn-alternativet», men legger noen av forslagene egentlig til rette for god byutvikling?  

Helt siden Oslo Havn startet å utvikle sine havnearealer, har vi sett hvor stor suksess fjordbyen faktisk er. Det er en knapphetsgode med arealer langs Indre Oslofjord, og spørsmålet er om vi skal la utenlandsferjene beslaglegge enda større deler, eller om vi heller kan bruke disse områdene til byutvikling.  

Oslo har ikke behov for færre slike arealer, men har fremover behov for å tilgjengeliggjøre flere arealer for byutvikling sentralt, med rause og offentlige plasser til rekreasjon og friluftsliv.

Oslo skryter av å ha en sammenhengende Havnepromenade på 9 kilometer. Det er derfor et mysterium å plassere en stor fergeterminal midt i denne løypa. Akershus festning er for de fleste osloborgere et sort hull. Hvis havna får lage en ny, stor terminal der, vil hele Akersneset for all overskuelig fremtid bli en parentes i byen, et sted ingen vil ferdes.

Det nye styret i Oslo havn har styrket byutviklingskompetanse, gjennom blant annet dyktige fagfolk som Gunnar Bøyum. Det ville vært interessant å høre ham si noe om alternativene og hvordan arealene på Vippetangen kunne blitt brukt på en mye mer økonomisk lønnsom måte.

Dette er også et av restarealene i byen med gode solforhold gjennom hele dagen, og umiddelbar nærhet til fjorden, i et område som ikke påvirkes like sterk som operastranda når styrtregnet står på. Har vi råd til å la disse arealene låses opp i flere generasjoner for en monofunksjonell fergeterminal? 

Kyrre Sundal

Kyrre Sundal er arkitekt og partner i Mad arkitekter.

Foto: privat

Fra havnefront til sjøfront 

Vi har lært mye av fjordbyutviklingen i Oslo. En viktig lærdom er at fjorden som herlighetsverdi har vært savnet av alle byens innbyggere, og er en kjær kvalitet for alle beboere og besøkere av hovedstaden.

Ved å tilbakeføre de industrielle havnearealene til naturlige habitat i fjæra, og reetablere den ekte fjorden igjen, kan vi bedre biodiversiteten og dyrke frem en levende fjord.

Her er bading, padling og dykking mer sammenfallende med fjordens interesser, enn hva ferjenes daglige forurensing bidrar med i Indre Oslofjord.

>
>
>