Hvordan fremtidens byutvikling formes i dagens utdanningssystem

Arkitekter, landskapsarkitekter, samfunnsvitere, byplanleggere og eiendomsutviklere har alle viktige roller å spille, men lærer studenter nok om hvordan vi skal samarbeide på tvers av egne fagfelt? 

Av Nora Ulrikke Andersen, Sadaf Parwany og Karianne Trosholmen Imerslund Skurdal

Arkitekter, landskapsarkitekter, samfunnsvitere, byplanleggere og eiendomsutviklere har alle viktige roller å spille, men lærer studenter nok om hvordan vi skal samarbeide på tvers av egne fagfelt? 

Av Nora Ulrikke Andersen, Sadaf Parwany og Karianne Trosholmen Imerslund Skurdal
Sadaf Parwany (Landskapsarkitekt) , Karianne Trosholmen Imerslund Skurdal (Masterstudent, By- og regionalplanlegging) og Nora Ulrikke Andersen (Statsviter).

Sadaf Parwany (landskapsarkitekt), Karianne Trosholmen Imerslund Skurdal (masterstudent, By- og regionalplanlegging) og Nora Ulrikke Andersen (statsviter).  

Foto: privat
>

Alle snakker om tverrfaglighet. De fleste er nok enige i at det er en uunnværlig tilnærming for å løse komplekse problemstillinger i byutvikling. Arkitekter, landskapsarkitekter, samfunnsvitere, byplanleggere og eiendomsutviklere har alle viktige roller å spille, men lærer studenter nok om hvordan vi skal samarbeide på tvers av egne fagfelt? 

Med presserende problemer som økosystemkollaps, boligkrise og sosial ulikhet kan ingen sitte på all nødvendig kunnskap alene. Byutvikling handler om å finne helhetlige løsninger som balanserer økonomiske, fysiske, sosiale og miljømessige hensyn. Derfor er emner som CityStudio viktige, som vi trekker frem som et eksempel her. 

>

Vi som skriver dette kommer selv fra ulike studiebakgrunner: landskapsarkitektur, by- og regionplanlegging, og statsvitenskap. I 2022 møtte vi hverandre på CityStudio, et halvårlig urbanismeemne på 30 studiepoeng, med Jennifer Vallee i spissen.

Praktisk samarbeid lærte oss hvordan vi kan bruke våre ulike styrker til å skape løsninger som er mer enn summen av enkeltfagene. Kurset bestod av studenter fra NMBU, UiO og OsloMet.

Vi hadde undervisere som Gro Sandkjær Hanssen, Erling Dokk Holm, Per Gunnar Røe og Tin Phan. Et stjernelag av undervisere som kom fra ulike fag som statsvitenskap, samfunnsgeografi og arkitektur. I tillegg representerte de ulike universiteter. Det ga oss en forståelse av kompleksiteten i et fagfelt som ingen enkeltfag kan bære alene.

De lærte oss ikke bare hvor viktig samarbeid er, men ga oss også konkrete verktøy for hvordan å samarbeide. Vi vil berømme Jennifer for å ta oss med et steg tilbake for å lære oss aktiv lytting, å fasilitere og delta i dialog med relevante aktører. 

Hver uke kom ulike representanter fra byutviklingsfeltet, som Bykuben (PBE), FutureBuilt, Aspelin Ramm, Nomad og Klimaetaten for å nevne noen. Vi ble  oppfordret til å ta plass, og dele våre meninger i det offentlige ordskiftet. Dessverre var vi de siste studentene som fikk ta del i dette. Året etter var det lagt ned.

Så vidt vi vet, finnes det ingen lignende tilbud på tvers av universitetene i dag. Det er synd! Erfaringene fra CityStudio har hatt stor overføringsverdi til arbeidslivet for oss. Derfor undrer vi oss over hvorfor slike tilbud ikke videreføres. Er det kun et økonomisk spørsmål? Eller er det et symptom på at praktiske læringsarenaer nedprioriteres?

Vi har ikke svarene, men mener det er viktig å stille disse spørsmålene, og diskutere hvordan fremtidige studenter kan få tilgang til denne typen verdifulle erfaringer.

>
>
>