Hvordan står det til med ambisjonene og kulturforståelsen hos NAL?

Arkitektur som kulturuttrykk er fraværende i fremtidens ønskede arkitekturpolitikk fra arkitektorganisasjonene.

Av Anders Rubing

Arkitektur som kulturuttrykk er fraværende i fremtidens ønskede arkitekturpolitikk fra arkitektorganisasjonene.

Av Anders Rubing
Per Anders Rubing

Anders Rubing, styreleder i ROM for kunst og arkitektur og ansvarlig redaktør for Nordisk revy for arkitektur.

Foto: Thor Brødreskift
>

Den 2. oktober «tagger» president Tina Larsen på klassisk LinkedIn-manér ikke mindre enn tre statlige departement samt DOGA og skriver: «Hvordan står det til med arkitekturformidling til barn og unge i Norge, og hvilke ambisjoner har vi for dette i vårt land?»

Hvor godt LinkedIn-lobbyisme fungerer kan man stille spørsmål ved, men det er ikke det største problemet med innlegget.

Artikkelen som Larsen henviser til, er fra Byrummonitor – den danske avisen Politiken sitt eget magasin om arkitektur og byutvikling. I artikkelen står det at Statens Kunstfond sitt arkitekturutvalg har satt av ekstra penger til barneprosjekter.

Det kan virke som hverken Larsen eller Norske arkitekters landsforbund (NAL) har orientert seg om det som faktisk eksisterer av sentrale initiativ på dette området. For eksempel har Den kulturelle Skolesekken i mange år hatt arkitekturprosjekter på turne til grunnskolen. I tillegg har Kulturtanken siden 2022 satset på såkalt DKS LAB som er et initiativ for å utvikle flere arkitekturformidlingsprosjekter for barn sammen med ROM for kunst og arkitektur, som for øvrig har et eget program med formidling til barn og unge, ROM UNG.

>

Hvorfor formidling eller kulturformidling overses hos NAL er tydelig å forstå om man leser deres styringsdokumenter og høringssvar. I en større diskusjon om arkitektur som kunst- og kulturuttrykk har NAL tilsynelatende meldt seg ut. Det norske motsvaret til institusjonen i artikkelen Larsen henviste til – Statens Kunstfond – er Kulturdirektoratet (tidl. Kulturrådet).

Tidligere i år ble den beskjedne arkitekturtilstedeværelsen som fantes i kulturdirektoratet lagt ned. Hva gjorde NAL? Ifølge Arkitektur skrev de et brev. Så satt de seg ned og ventet på beskjed – fra mars til juni. At dette ikke er den viktigste høringen for arkitektstanden som helhet, er lett å forstå.

Styringsdokumentet som skal fremme arkitekturpolitikken de kommende årene mangler også begrepet formidling. Arkitektur som kulturuttrykk er fraværende i fremtidens ønskede arkitekturpolitikk fra arkitektorganisasjonene. Det er lett å være enig i at det er viktig med bærekraft, og mange mener også at det er viktig med bestillerkompetanse.

Etter å ha lest arkitektorganisasjonenes felles forslag til arkitekturpolitikk er det etterlatte inntrykk at både bestillerkompetanse, bærekraftsmål og forskning på brukere og bestillere av arkitektur er viktigere enn arkitekturen selv. Til og med i sitt høringssvar om Håndverksstrategi er de to viktigste holdepunktene for NAL: arkitektens rolle i det grønne skiftet og bestillerkompetanse.

I dagens samfunn er det lett å henfalle til det målbare. Hvor mye forskning man gjør om brukere og boliger eller hvor mange bærekraftmål man forholder seg til i et visst politisk dokument. Jeg frykter dog at vi mister oss selv som fagstand om vi ikke tør å diskutere det som vanskeligere lar seg måle: kultur.

Enda en fallitterklæring for arkitekturen som kulturform kom i oktober i innlegget til Larsens kollega Bård Sødal Grasbekk. Istedenfor å verne om et av de få områdene i plan- og bygningsloven der det faktisk finnes rom for å vurdere arkitekturen som et kulturelt objekt, etterlyser Grasbekk måter å gjøre denne form for diskusjoner og vurderinger standardiserte og målbare.

Han ønsker å utvikle standardiserte metoder for skjønnsmessig vurdering, uten å tenke på hva det gjør med faget. I forlengelsen risikerer vi å ende opp med en arkitektur der alt er standardisert og målbart. Der de kulturelle aspektene i arkitekturen, de aspektene som kan utfordre det vante blikk og som kan skape en felles kulturforståelse, er blitt effektivisert bort, nettopp av NAL.

I vår utnevnte redaktør Gaute Brochmann arkitekturopprøret til vinnere i arkitekturdebatten. Jeg kan ikke si meg enig i hele hans analyse eller analogien om vinnere. Det som derimot er sant er at det er vanskelig å tape når motspilleren gir «walk over». Og NAL har tilsynelatende gitt «walk over» når det kommer til arkitektur som kulturuttrykk.

>
>
>