Meninger / Kommentar
Den sårbare byen
Av Peter Butenschøn
Statsbyggs beskrivelse av «parken» på Tullinløkka etter utbyggingen er den mest usaklige poetiske svada jeg har lest, skriver Peter Butenschøn. Førstkommen torsdag tar vi debatten under Oslo Urban Week.
Statsbyggs beskrivelse av «parken» på Tullinløkka etter utbyggingen er den mest usaklige poetiske svada jeg har lest, skriver Peter Butenschøn. Førstkommen torsdag tar vi debatten under Oslo Urban Week.
Torsdag den 26. september på SALT i Oslo feirer vi Arkitektur 4/24med en slippfest/debatt under Oslo Urban Week,. Temaet er Nationaltheatrets fremtid, og både teaterfolk, arkitekter og det offentlige er representert i panelet. Debatten springer ut fra denne teksten av Peter Butenschøn, først publisert på Arkitektur den 15. august.
De Olympiske Leker i Paris er nylig avsluttet. Frankrike soler seg i suksessen, et sommer-OL er kanskje det største nasjonale prestisjeprosjektet i vår tid, større enn et fotball-VM. Før Paris-OL var det knapt grenser for hva som måtte bygges av nye arenaer for et par ukers intens bruk etterpå. For Beijing 2008, Rio 2016 og Tokyo 2020 tegnet stjernearkitekter stadion, svømmehaller og arenaer som knapt kan brukes.
Det sies at Athens voldsomme ambisjoner i 2004 ga en alvorlige langvarige problemer for gresk nasjonal økonomi. Vi husker kanskje bygging av fotballbanene til fotball-VM i Qatar 2022, og rapporter (i The Guardian) om at 6 500 av 30 000 gjestearbeidere for prosjektene omkom underveis. Saudi-Arabia forbereder nå et fotball-VM i 2034 med 11 nye superstadion og 132 treningsbaner, til et budsjett på flere tusen milliarder dollar.
Paris-OL har brutt med denne trenden. For et budsjett på fjerdedelen av tidligere OL har de stort sett pusset opp og brukt det de hadde fra før, inklusive Eiffeltårnet og Seinen som seremonielle arenaer. Franskmennene har vist at det meningsløse stormannsgale sløseriet med ressurser i en klimatruet verden kan stoppes.
Gjenbruk er blitt tidens viktigste ord for byggebransjen. Kan hende er det meste bygget allerede?
Så det er med undring at man merker at en slik ressursfornuft ikke ser ut til å ha kommet inn – verken i vårt eget Statsbygg eller i Kulturdepartementet. Og det på tross av Stortingets og regjeringens ambisjoner om at bruk av både hus og landskap må være mer i samsvar med FN’s klimamål. Det er tydelig slått fast i statlige meldinger og politiske vedtak.
Det er knapt så man kan tro man leser riktig, når man har Statsbyggs Videre utredning Nationaltheatret fra juni i år foran seg.
Oppdraget gitt av departementet har åpenbart ikke vært en rehabilitering av gamle Nationaltheatret, Henrik Bulls prosjekt fra 1899, men en full ombygging. Bestillingen – åpenbart nokså ferdigtygget fra teaterets ledelse – har vært «en moderne scene med tidsriktig funksjonalitet», hva nå det er. Det betyr å rive hele bakscenen så bare ytterveggene står igjen, og senke dreiescenen 10 meter. Da blir det ikke plass til dagens to biscener.
I de årene ombyggingen vil ta, krever teateret en midlertidig hovedscene, og det må bygges to nye biscener annet sted, med «tidsriktig funksjonalitet» og ferdig før ombyggingen kan starte, så ikke en dag skal mangle på spilleplanen. Statsbyggs beste løsning: Midlertidig hovedscene oppå Tullinløkka, to biscener under, etter hvert med en slags park oppå, og med bruk av Nasjonalgalleriet som verksteder og kontor. Pris: 10 000 millioner kroner. Tid :18 år (om alt går på skinner og grunnforholdene ikke er enda verre enn antatt). (Det har åpenbart ikke vært vurdert å improvisere i en ombyggingsperiode, ta forestillinger ut til resten av landet, der mange byer og scener venter besøk, kanskje redusere scenetekniske ambisjoner en stund, kanskje oppsøke et annet publikum?).
I Statsbyggs planer graves teateret 23 meter ned i Bislettbekken, og det reises et kubisk scenetårn midt i parken, bredere enn Aulaen over gaten, 14 meter høyt over gatenivå, høyt som til taket på Nasjonalgalleriet, og med nødutgang for publikum. I tillegg stikker en egen «dekorheis» opp, det bygges overlys, og det kommer et inngangsbygg til teateret fra Kristin IV’s gate og egen varelevering (med rampe ned) fra Kristian Augusts gate.
For å kamuflere dette nye inngangsbygget heves deler av parken opp på taket, 5 meter over gatenivå.
Jeg tror Statsbyggs beskrivelse av «parken» på Tullinløkka etter utbyggingen er den mest usaklige poetiske svada jeg har lest gjennom et etter hvert ganske langt liv i bransjen.
Statsbygg beskriver dette lett kamuflerte byggverket som «en vitalisering av byrommet … et helhetlig grønt torg og parkområde for byen… parkrommet får en spennende deling i flere nivå. De nye byggene vil utformes som en integrert del av byrommet, og landskapstilpasningen og bearbeidelse av høyder vil tilføre byromskvaliteter ved å gi rom og soner for ulike aktiviteter og opphold tilpasset alle».
Synes Kulturministeren at dette gir et troverdig svar på bestillingen som ble gitt?
For så å vende tilbake til ferske erfaringer fra Paris-OL med spørsmålet: Har vi da ikke noe som kan brukes, tilpasses, bygges om, for midlertidig eller permanent bruk?
Et nokså raskt overslag viser at det i dag finnes i overkant av 20 teaterscener i Oslo, innenfor Ring 3. Noen er i full daglig bruk, noen er bare stengt eller brukes av bedrifter eller til konferanser.
Nationaltheatret har Torshov, Kanonhallen og Økern i tillegg til de tre scenene i sentrum. Oslo Nye teater, visstnok konkurstruet etter laber støtte fra kommunen, har Centralteatret og Trikkestallen i tillegg til Hovedscenen. Så er det Christiania Teater, Folketeatret, Chat Noir og Edderkoppen og Chateau Neuf, i tillegg til Parkteatret og Rockefeller og Sentrum Scene og flere, noen ute av aktiv bruk som teater. Har ingen av disse scenene noe å tilby, selv om dagens scenetekniske standard ikke er på høyde med en «helt tidsriktig funksjonalitet»?
Slike muligheter liker Nationaltheatrets ansatte dårlig at vurderes. De ansattes krav er jo ganske skarpe. Statsbygg har ikke gjort noen grundig undersøkelse av hvilke muligheter som finnes. Å gå inn i et privat bygningsmarked «vil være krevende og heftet med stor usikkerhet», skriver de. «Statsbyggs vurdering er at det å finne en bygningskropp som har effektive dimensjoner for tilrettelegging, er lite sannsynlig. Statsbygg anbefaler derfor at det legges til grunn at biscener og øvrige lokaler bygges på en tomt uten eksisterende bygg». Ferdig snakka.
Konklusjonen er kanskje ikke så overraskende, ut fra Statsbyggs mangeårige erfaringer med bygging av distriktshøgskoler og sykehus på store flate tomter og mye parkering godt utenfor eksisterende bebyggelse, og uten noen kronglete sammenblanding med eksisterende bygg og lokale næringsinteresser.
Men kan det være at tiden nå har løpt fra slike greie standardløsninger, og at noen burde se litt mer på oppdragsbeskrivelsen før Statsbygg slippes løs? (Det er merkbart at Kulturdepartementet ikke har noen arkitektkompetanse i sin stab).
Før det gjøres en ansvarlig politisk vurdering av de ulike utbyggingsmulighetene på Tullinløkka og andre steder i byen, må det også stilles spørsmålet: Vil det være en riktig kulturpolitisk prioritering i dag å bruke 10 milliarder til ombygging og nye biscener på Nationaltheatret? 10 milliarder er et ufattelig stort beløp i kultur-Norge.
Kan det være at andre kulturuttrykk enn scene-teater også har sine behov, til og med uten verdensledende kostbare teatertekniske krav? Hva med norsk film, dans og ballett, litteratur, billedkunst og musikk (den store tilstrømmingen til Øyafestivalen og andre musikkfestivaler er kanskje tegn i tiden).
Hva med en mer nøktern vurdering av hvor skoen trykker i kultur-Norge i dag?
Men uansett, kom i gang med rehabiliteringen av Henrik Bulls teaterbygning! Det er ingen grunn til at det skal ta 18 år.
Meninger / Kommentar
Av Peter Butenschøn
Meninger / Kommentar
Av Gaute Brochmann, redaktør
Meninger / Kommentar
Av Hanna Geiran
Meninger / Kommentar
Av Gisle Løkken
Meninger / Kommentar
Av Maisam Mahdi
Meninger / Kommentar
Av Rainer Stange