Åpnet Villa Grande-tilbygg

Transborder Studios tilbygg til Senter for studier av holocaust og livssynsminoriteter på Bygdøy har åpnet. – Vi har villet gå i dialog med historien, og speile og fortolke Villa Grande, sier partner Øystein Rø.

Transborder Studios tilbygg til Senter for studier av holocaust og livssynsminoriteter på Bygdøy har åpnet. – Vi har villet gå i dialog med historien, og speile og fortolke Villa Grande, sier partner Øystein Rø.

Foto av folk som står i en gang og snakker.

Øystein Rø fra Transborder Studio viser Erna Solberg, Guri Melby og Abid Raja rundt i Mino, det nye tilbygget til HL-senteret.

Foto: Thomas Bjørnflaten
>

Onsdag var det storstilt åpning av Mino, det nye tilbygget til Senter for studier av holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret). Arkitektene fra Transborder Studio og senterets direktør Guri Hjeltnes ønsket intet mindre enn tre representanter fra den avtroppende regjeringen velkommen. Senteret fikk i 2018 en større bevilgning fra regjeringen, som var med på å gjøre tilbygget mulig.

– Det var noen som mumlet at det hadde vært hyggelig om tilbygget åpnet mens den sittende regjeringen fortsatt satt, sa Hjeltnes fra scenen, med statsminister Erna Solberg, kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby og kulturminister Abid Raja i salen. Publikum humret.

Etter snorklipping viste arkitektene Øystein Rø og Peter Brekke Skråvik publikum rundt i det nye tilbygget.

Quislings bunker

Ved overgangen fra det opprinnelige, vernede Villa Grande til det nye utstillings- og undervisningsbygget, har arkitektene skåret seg gjennom bunkeren til Vidkun Quisling, som bodde i Villa Grande under andre verdenskrig.

– Vi var usikker på hva som var under her. Det var en oppdagelse vi gjorde at vi skulle grave. da skjønte vi omfanget av bunkeren, og at det var et bilde av historien vi fikk fram.

Det var i 2017 at Transborder Studio vant konkurransen om et tilbygg som skulle huse utstillinger som setter søkelys på minoriteters kår og temaer i samtiden.

– Da vi startet hadde vi et litt begrenset kjennskap til dette stedet. Vi tenkte på det som Quislings bygg. Det var veldig klargjørende da vi oppdaget at det både har en forhistorie og en historie etterpå. En tilpasning til et eksisterende bygg inneholder jo også en anerkjennelse av dette bygget. Sånn sett var det klargjørende å forstå det hvor historiske utgangspunktet for bygget lå før Quiesling, forteller partner i Transborder, Øystein Rø.

>
Foto av det nye tilbygget, glassfasade og lys tegl.

Mino er tegnet av arkitektkontoret Transborder Studio, og huser utstillingsrom, undervisningsrom, verksted på en takterasse.

Foto: Einas Aslaksen
Foto av eksteriør, lyse fliser, lys tegl og stort vindu.

Takterassen på Mino, det nye tilbygget til HL-senteret.

Foto: Einar Aslaksen

Dialog med historien

Villa Grande ble påbegynt i 1917, etter tegninger av Christian Morgenstierne og Arne Eide for Sam Eyde, grunnleggeren av Norsk Hydro. I 1941 ble det overtatt av Quisling, mens det etter krigen først ble sykehus, så utdanningssenter for helsepersonell. I 1999 ble eiendommen vernet av Riksantikvaren, og i 2005 flyttet HL-senteret inn.

– Det har ikke vært noe poeng for oss å skulle lage en kontrast, snarere motsatt. Det er et bygg som er i dialog med historien, og speiler og fortolker Villa Grande. Det er jo et mye lysere bygg enn Villa Grande, som åpner seg opp mot omgivelsene og slipper lyset inn. Sånn sett er det en kontrast, men det er på et mer subtilt nivå.

Kontorets første bygg

Det nå fullførte tilbygget er Transborder Studios første ferdigstilte prosjekt. Rø er fornøyd med resultatet.

– Den grunnleggende idéen er ivaretatt. Vi kom ganske raskt til dette grepet, hvor vi la de tunge funksjonene lavt, utstillingsrommene og verkstedet på samme nivå, og at vi fikk en takterasse, og at vi forlenger den aksen som går gjennom Villa Grande. det ga noen rammer som vi senere har raffinert, sier han.

Foto fra interiøret, grå terrasso gulv, grå vegger og tak, store vinduer til grønn utsikt.

Det nye utstillingsrommet til HL-senteret. Sammen med tilbygget åpnet også senterets nye utstilling «U/Synlig – hverdagsrasisme i Norge».

Foto: Einar Aslaksen
Foto av tilbygget fra skogsstien.

Det nye tilbygget sett fra stien nedenfor.

Foto: Einar Aslaksen

Fleksible utstillingsrom

Bygget ligger på nedsiden av og underordner seg det ruvende Villa Grande. Men fra stien gjennom skogholtet nedenfor trer det tydeligere fram.

– Samtidig som det forsvinner når skogen er på sitt frodigste. Jeg gleder meg til å se hvordan det blir når høstfargene kommer, sier Rø.

Arkitektene ville ikke lage et bygg der arkitekturen gjorde for mye ut av seg i utstillingsrommene. Før Rø og Espen Røysland startet Transborder drev de kunst- og arkitekturgalleriet 0047 i Berlin og Oslo. Den erfaringen har de tatt med seg inn i arbeidet med Mino, mener Rø.

– Vi har prøvd å lage et rom som har den fleksibiliteten som vi så verdien av når man bygger opp en utstilling. Å lage et rom hvor man kan gjøre mange forskjellige ting. Samtidig har man store vinduer, som tar inn omgivelsene og naturen. Det gjør at det ikke blir for innesluttet.

Fornøyd direktør

Guri Hjeltnes, direktør for HL-senteret, er også strålende fornøyd med resultatet:

– Vi er overveldet over hvor vellykket det er blitt. Det var jo et flott konsept da det kom, det at bygget følger den samme linjen som Villa Grande, og samtidig er noe nytt, og som Riksantikvaren sa, det skulle være både likt og ulikt. Det er det blitt.

Hun understreker at det har vært en drakamp mellom senteret, entreprenøren og arkitekten.

– Det kan jo hende at entreprenøren har ville ta noen snarveier, men Transborder har holdt på kvaliteten, og det har vi støttet dem på.

Sammen med tilbygget åpnet også senterets nye utstilling «U/Synlig – hverdagsrasisme i Norge», som også markerer at senteret er 20 år gammelt. Utstillingen er særlig rettet mot ungdommer. Villa Grande har fra før en fast Holocaust-utstilling som besøkes av 8000 skoleelever årlig.

>
>
>