– Alle de han avbilder kunne vært arkitekter

Det finnes en merkelig arkitektonisk tilnærming i Leonard Rickhards kunst, mener Kjetil Trædal Thorsen, som lar seg inspirere av den avdøde kunstnernes blikk.

Kunstneren Leonard Rickhard døde 7. januar i år, like før en stor utstilling med kunsten hans åpnet på Astrup Fearnley i Oslo. Kunsten til Rickhard virker inspirerende på Snøhetta-arkitekt Kjetil Trædal Thorsen, som nå skal holde foredrag på museet. 

Foto: Helle Holm / Astrup Fearnley Museet
>

Hva er det med Leonard Rickhards kunst som fremstår så relevant for arkitekter? Da denne journalisten kort tid etter åpning besøkte Astrup Fearley-museets store utstilling med den nylig avdøde kunstneren, ble man umiddelbart slått av hvor arkitektvennlig kunsten er: Både blikket på bebyggelse i landskap og de grafiske framstillingene føles på en eller annen måte beslektet med hvordan en arkitekt ser, tenker og tegner.

Her er det en uutforsket forbindelse, var en tanke som dukket opp. 

Heldigvis må museet ha tenkt samme tanken, for nå har de invitert ingen ringere enn Snøhetta-arkitekt Kjetil Trædal Thorsen til å holde et foredrag om Rickhard kunst, torsdag 4. april.

>

Romlighet på ulike nivåer

Trædal Thorsen var i utgangspunktet overrasket over å bli spurt om å snakke om Rickhard. I 2015 var han med og dele ut kulturutmerkelsen Jahreprisen til Rickhard.

Det var første gang han virkelig så nærmere på bildene hans.

– Forutsetningen var å kunne snakke om kunsten akkurat som jeg hadde lyst, og å reagere direkte på bildene. 

«Imellom» har han kalt foredraget sitt. Tittelen er hentet fra navnet på utstillingen, «Mellom konstruksjon og sammenbrudd». Trædal Thorsen har imidlertid valgt en mer spesifikk arkitektonisk innfallsvinkel. Han ser nemlig en slags merkelig arkitektonisk tilnærming i kunsten til Rickhard. 

– Bildene hans er på mange måter som arkitekturtegninger, og forholder seg til rommet på ulike nivåer, både utstillingsrommet og i flatene. Fremstillingsmetodene hans er veldig tett på arkitektur, med både snitt og fasade, og delvis også plan. Det er veldig enkle, perspektiviske handlingsmønstre.

Det handler om romlighet på flere nivåer, forklarer Trædal Thorsen. 

– Rickhard tok alltid hensyn til rommet som kunsten ble stilt ut i, og maleriene blir objekter i rommet og de gestalter rommet. Samtidig er maleriene fortellinger i flaten.

Vinternatt, 2014-2018.

Foto: Jens Hamran

Vårlig modell mot rød bakgrunn, 1995.

Foto: Alf Georg Dannevig

Inspirerende absurdisme

– Hvordan inspirerer kunsten hans deg som arkitekt?

– Jeg hadde egentlig håpet å slippe den katta ut av sekken under foredraget. Men det handler om de koblingene som gjør at man begynner å assosiere. Det går ikke direkte på form, men mer en metode. Tenk deg koblingene som ofte ligger mellom maleri og litteratur, hvordan fortellingen ligger i mange lag innover i bildet, selv om uttrykket ligger der i overflaten. 

I Rickhards bilder finnes det motorer som ser ut som de skal fungere, men så gjør de mest sannsynlig ikke det. Denne typen absurdisme syns Trædal Thorsen er inspirerende.

– Det begynner med noe som kunne vært logisk, men så er konklusjonen feil. Det lar jeg meg inspirere voldsomt av.

Tenkende figur i lampelys, 2007-2009.

Foto: Nasjonalmuseet / Børre Høstland

– Kunne vært arkitekter

Fargebruken til Rickhard er også helt spesiell, mener arkitekten.

– Blandingen han gjør mellom presise mønstre og upresise omgivelser er veldig interessant. Det er vanskelig å fortolke, men det er tydelig at han er mer presis rundt det som er skapt enn det som er av omgivelser rundt, sier Trædal Thorsen, og fortsetter:

– Det minner om arkitekter. Alle de han avbilder kunne vært arkitekter. De er selv skisseaktige i formen, men det de jobber med er veldig presist, sier Trædal Thorsen og humrer.

Til venstre: Modellflybygger etter midnatt, 2019 - 2020. Til høyre: Modellflybyggere om kvelden, 2021 - 2023.

Foto: Christian Øen
Sort-hvitt portrettfoto av Kjetil Trædal Thorsen, arkitekt i Snøhetta.

Kjetil Trædal Thorsen syns Rickhards kunst minner om arkitektur.

Foto: Pål Laukli

– Sine egne veier

– Han er jo en estetiker også, det kommer man ikke bort fra. Jeg tror ikke man kommer bort fra at han noen ganger bare likte det han framstilte. Det er et helt spesielt kunstnerskap i norsk sammenheng. Han gikk sine helt egne veier.

Kjetil Trædal Thorsens foredrag «Imellom» om Leonard Rickhard foregår på Astrup Fearnley-museet 4. april kl. 18, og er gratis, men krever påmelding. Meld deg på her.

Utstillingen «Leonard Rickhard: Mellom konstruksjon og sammenbrudd» står på museet fram til 19. mai.

>
>
>