Fjerner bilene fra turistveienes første rasteplass

Når Liasanden rasteplass nå gjenåpner, er det med nye overnattingsplasser for syklister, tegnet av Jensen & Skodvin. Bilene er ikke lenger velkommen.

Bilene er borte fra det første turistveiprosjektet. I stedet har Jensen & Skodvin tegnet to skur som skal fungere som overnattingssted for syklister og gående.

Foto: Kristoffer Sekkelsten
>

Liasanden i Leirdalen ved Bøverdalen i Lom var den første rasteplassen som stod ferdig som en del av Nasjonale turistveger i 1997. Rasteplassen langs turistveien over Sognefjellet har imidlertid vært stengt i to år, men gjenåpner nå, i ny, sykkelvennlig drakt, melder Statens vegvesen.

Grunnen til at rasteplassen ble stengt var at den for rundt 10 år siden havnet på en oversikt på nettet over gratis campingplasser, forklarer Jan Olav Jensen i Jensen & Skodvin, som tegnet den opprinnelige rasteplassen.

– Nesten alle campingplasser med do og parkeringsplass koster penger, men Liasanden var gratis. Den hadde holdt seg helt fin i 15 år, men plutselig ble den utsatt for enorm slitasje, med store biler som kjørte inn og pløyde opp skogbunnen.

>

Gnagsår i naturen

Slitasjen ble verre for hvert år, og naturen rakk ikke ta seg inn mellom turistsesongene. I 2022 ble rasteplassen stengt, for at den skulle få gro igjen.

– Det er litt som før man fikk kunstgress på alle fotballbaner. Med naturgress var det ofte gjørme der keeperen stod. Naturen får gnagsår av for mye slitasje.

Men nå har naturen fått ro. I mellomtiden har Jensen & Skodvin tegnet to nye skur med tak som skal huse overnattende syklister.

– Syklistene har ofte ikke med seg telt, så de trenger et sted å overnatte. 

Slik så tomta ut i september 1995. – Vi satte ut hele prosjektet skogen, med ca. 400 pinner. Disse ble målt opp og ble plantegningen til prosjektet, forteller Jensen.

Foto: Jensen & Skodvin arkitektkontor

Situasjonsplanen viser hvordan rasteplassen snirkler seg gjennom furuskogen.

Illustrasjon: Jensen & Skodvin arkitektkontor

Hilsen til Arkitekturopprøret

Vegvesenet har nå ønsket å dreie bruken bort fra tradisjonell campingplass, og mot syklister og gående. Man kan fortsatt kjøre bil dit, men må parkere på parkeringsplass et stykke unna.

Det er også en liten hilsen til Arkitekturopprøret der i de nye sykkelskurenes arkitektur, forteller Jensen.

– En vennlig hilsen. Dette tenker vi de også vil like, sier Jensen med et smil.

Langsnitt av de nye overnattingsskurene for syklister.

Illustrasjon: Jensen & Skodvin arkitektkontor

Kortsnitt av de nye overnattingsskurene for syklister.

Foto: Jensen & Skodvin arkitektkontor

Vegvesen på vei bort fra bil?

– Er det et tegn i tiden at Statens vegvesen nå går fra å lage rasteplasser for bilister, til rasteplasser for syklister og gående? Selv Vegvesenet er på vei bort fra bilen?

– Jeg tror dette hadde skjedd enten det var politisk korrekt eller ikke, hvis man ville ta vare på de kvalitetene rasteplassen hadde. Den har rett og slett blitt brukt for mye. Men det er en morsom kobling, selvfølgelig, sier Jensen, før han fortsetter:

– All natur får slitasje av mennesker. Se på en sti, det er jo også et slags gnagsår i naturen. Men det kan ikke sammenlignes med noe av det verste vi har gjort i Norge de siste årene – alle motorveiene som er bygget. Vi har fjernet perverst mange kvadratkilometer med natur for å kjøre bittelitt fortere. Det tror jeg ettertiden kommer til å forbanne oss for.  

Slik så rasteplassen ut i 2003. Dette var før alle campingbilene kom og ødela terrenget. 

Foto: Nils Petter Dale

Også opprinnelig tegnet Jensen & Skodvin overnattingsskur for syklister. Disse ble imidlertid ikke bygget. Fra Byggekunst 8/1997.

Illustrasjon: Jensen & Skodvin arkitektkontor

Skur med tak som gir ly og le har vært et tilbakevennende ønske fra syklister. Nå har de fått ønsket oppfylt.

Foto: Kristoffer Sekkelsten

Åpnes av samferdselsministeren

Torsdag 27. juni er det altså duket for gjenåpning av rasteplassen. Her blir det både musikkinnslag fra gruppa 4 Sølvsupre Menn, servering fra Lom Bygdekvinnelag og taler fra blant andre arkitektene og ordfører i Lom kommune, Kristian Frisvold (H). Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil foreta den høytidelige åpningen.

>
>
>