Aktuelt / Arkitektur
– Jeg liker brutalismen godt fordi den er så «cinematic»
Norske Mona Fastvold valgte en brutalistisk arkitekt for å fortelle en historie om en kunstner som overlever holocaust. – Det er felles linjer å trekke mellom en arkitekt og en immigrant, sier den Oscar-nominerte manusforfatteren.

Den fiktive ungarske arkitekten László Tóth på befaring i den nye storfilmen The Brutalist.
Foto: Universal PicturesDet er ikke hver dag en ny, episk storfilm om en arkitekt lanseres, og det er heller ikke hver dag at en nordmann blir Oscar-nominert for et filmmanus. Men begge deler er tilfelle med The Brutalist, skrevet at norske Mona Fastvold og hennes amerikanske ektemann Brady Corbet, som også har regissert filmen.
Arkitektur fikk ti kjappe minutter med Fastvold under en digital pressesamling i forkant av filmlanseringen. Vi kommer til spørsmålene og svarene, men først litt om filmen.
Den ungarske arkitekten László Tóth overlever såvidt holocaust, og kommer alene til USA, hvor han forsøker å få seg arbeid. Først tegner han noen møbler for sin fetters møbelforretning, men når det skjærer seg havner han på bar bakke, før han blir trukket opp av sølen av en kristen riking i Pennsylvania, som raskt begynner å fetisjere alt det eksotiske ved den jødiske kunstneren med det mørke sinnet og de fremmede, arkitektoniske visjonene.
Designbevisst
«Du var uforberedt på det du så» sier Tóth selvsikkert når det som snart skal bli hans velgjører, Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce) kommer og engasjerer Tóth til et oppdrag etter først å ha skjelt ham ut. Når arkitekten får i oppdrag å tegne et kulturkompleks med bibliotek, teater og ikke minst protestantisk kapell, skjærer det seg, i et kræsj mellom både fagfelt, kulturer og tidsånder.
Og undertegnende journalist kan skrive under på at alt ser veldig bra ut. Fra de Marcel Breuer-aktige møblene og bygningene, til bruken av 1960-talls filmformatet Vistavision og den Bauhaus-inspirerte rulleteksten, alt er som laget for et designbevisst publikum.
Filmen nærmer seg store temaer og idéer: jødisk identitet etter Holocaust; en europeisk jøde i etterkrigstidens kristne USA og den brutalistiske arkitekturens inntog i et konservativt samfunn.
Det er virkelig den klassiske myten om kunstnergeniet Corbet og Fastvold spiller opp under med sin hovedkarakter.

Arkitekten noterer.
Foto: Universal Pictures
I The Brutalist tegner ungarske László Tóth et stort brutalistisk kompleks på en ås i Pennsylvania.
Foto: Universal Pictures– Ble for nært
Egentlig var Fastvold og Corbet mest interessert i å lage film om den kreative prosessen, å lage film om å lage film, og tenkte at det å tegne en bygning og det å lage en film har mye til felles.
– Men det er ikke så interessant for oss å lage en historie om å lage en film. Det blir for nært. Det å lage en film om en arkitekt føltes mer accessible, sier Fastvold til Arkitektur.
Samtidig er det felles linjer å trekke mellom en arkitekt og en immigrant, mener hun.
– Å lage noe som er ambitious, spesielt brutalism, som er såpass sterk reaksjon på det som kom før, og den negative reaksjonen på brutalismen også, det føltes også forbundet med den artists experience, og også det å komme med noe nytt i et samfunn. Den reaksjonen det kan skape, føltes som en metafor for en immigrants experience.

Filmens fiksjonelle møbler og arkitektur er sterkt inspirert av Marcel Breuers arbeid.
Foto: Universal PicturesEtterkrigspsykologi
– Hva var utgangspunktet for å fortelle historien om den ungarske arkitekten László Tóth?
– Det første vi begynte å snakke om var forholdet mellom en architect og en investor. Det var der det begynte. så var vi interessert i hvordan etterkrigspsykologien påvirket brutalism, hva heter det på norsk?
– Brutalisme!
– Brutalisme, rett fram! Hvis du ser på brutalismen fra den tiden er det mange jødiske, øst-europeiske arkitekter, som Marcel Breuer, som ble sendt i konsentrasjonsleirer. Så undersøkte vi, finnes det noen som overlevde og dro til USA for å bygge opp karrieren der? Men det gjorde det ikke, så da måtte vi finne opp den historien.

Taket i Tóths kapell.
Foto: Universal Pictures
Produksjonsdesigner Judy Becker tegnet all arkitekturen i filmen.
Foto: Universal Pictures
Mona Fastvold foran brutalistiske Barbican Estate i London, tegnet av Chamberlin, Powell and Bon.
Foto: James GillhamMinimalisme og maksimalisme
– Hvilken rolle spiller selve arkitekturen i filmen, tenker du? Den fremstår fremmed, storslått og monumental?
– Vår production designer Judy Becker brukte mye tid på å studere tegninger av arkitekter som ikke overlevde krigen, og det la mye av grunnlaget. Jeg beskrev bygningene, og hun tegnet dem. Jeg liker brutalismen godt fordi den er så cinematic, det handler om å bruke lys, å gå fra det mørke og åpne opp til lyset, minimalisme og maksimalisme på samme tid. Det er også sånn vi tenker rundt vår egen film making style.

Arkitekten ved tegnebordet.
Foto: Universal Pictures
Arkitektens skisser.
Foto: Universal Pictures
Den brutalistiske arkitekturen er fremmed i det konservative, landlige USA.
Foto: Universal PicturesFeil og briljans
– Arkitekten i filmen fremstilles som genial og visjonær. Er ikke dette et litt stereotypisk bilde av arkitekter?
– Han er en kunstner som er genial på mange måter, men han er også veldig flawed, er avhengig av smertestillende, og han er en philanderer. Vi prøvde så godt vi kunne å fremstille ham som så komplisert som mange av kunstnere jeg beundrer, med alle deres feil og briljans på samme tid.
The Brutalist har premiere på norske kinoer fredag 28. februar.