Kritiserer nybygg

Robert Skramstad hos Eiendomshuset Malling & Co er kritisk til arkitekter og entreprenører. Han opplever store mangler på helt nye bygg.

Robert Skramstad hos Eiendomshuset Malling & Co er kritisk til arkitekter og entreprenører. Han opplever store mangler på helt nye bygg.

Portrett av Robert Skramstad. Foto.

Robert Skramstad, daglig leder og partner i Eiendomshuset Malling & Co, mener arkitektene må ta mer hensyn til de litt mindre sexy delene av byggene de tegner.

Foto: Eiendomshuset Malling & Co
>

Ventilasjonstyring uten fysisk tilgang, vinduer som ikke kan vaskes og bortgjemte sykkelparkeringer. Det mangler ikke på eksempler når Robert Skramstad, daglig leder og partner i Eiendomshuset Malling & Co, oppsummerer typiske tekniske mangler på nybygg overtatt av eiendomsselskapet.

– Dessverre ser vi mange feil i nye bygg. Vi må si til gårdeierne at vi vil bruke mer tid de første årene. Det koster mer både i vaktmesterressurser og i tekniske ressurser inne på kontoret. Vi kaller det ikke «prøvedriftsfase» – vi kaller det «reklamasjonsfase», sier Skramstad til bransjenettstedet Nemitek.

Nemitek (tidligere VVS-foreningen) er en bransjeforening for VVS, energi og miljøteknikk. Skramstad mener majoriteten av bygg i dag blir levert på et minimumsnivå og at det vanligste bygget blir levert med laveste lovlige kvalitet. Malling & Co har 2,5 millioner kvadratmeter næringseiendom i Norge.

– Det er viktig at utformingen arkitektene jobber med også tar hensyn til de litt mindre sexy delene av eiendommens forvaltning og levetid. Aldri glem at brukervennlighet ikke går av moten!, sier han i en kort kommentar til Arkitektnytt.

Mange eksempler

Av konkrete eksempler nevner han blant annet manglende fysisk tilgang til såkalte VAV-spjeld, hvor man kan regulere ventilasjonen av bygget.

– Et VAV-spjeld er et veldig godt eksempel. For at garantien skal gjelde, skal alle mekaniske deler vedlikeholdes, etterses og strammes med en eller annen frekvens. (...) Selv om de har satt seg inn i dokumentasjonen, så er spjeldet fortsatt plassert slik at det ikke er fysisk mulig å vedlikeholde det, sier han til Nemitek.

Han viser videre til vinduer som ikke kan vaskes.

– Store, flotte vinduer og innvendige atrier med masse glass, har ikke et eneste forankringsfeste for å vaske dem. Vi har et konkret eksempel der vi måtte ta ut et fasadeelement i annen etasje for å kunne kjøre inn en edderkopplift i kantinen.

Bortgjemt

Skramstad forteller også om et stilig, nyoppusset bygg hvor sykkelparkering bortgjemt i tredje underetasjeheisen hvor heisen ned dit kun har plass til én sykkel. «Hvis 300 mennesker sykler til jobb, må heisen gå 600 ganger med syklene», skriver Nemitek, før Skramstad fortsetter om samme bygg:

– Søppelrommet i U2 deler den samme vareheisen. Hvis du prøver å dytte en 660 liters avfallsdunk over digre terskler, er den umulig å håndtere. Her blir merutgiften på å frakte avfall ut til søppelbilen, 120.000 kroner i året. Rosinen i pølsa er at vareleveringen til kantiner og utadrettet virksomhet også må bruke samme heisen.

>
>
>