SAS-hotellet i København fredes

Danske arkitekter jubler for at Arne Jacobsens SAS-hotell fredes. Også dagens eiere, som har villet pusse opp fasaden på det ikoniske hotellet, er fornøyd med fredningsvedtaket.

SAS-hotellet, som opprinnelig kun het Royal Hotel, var da det stod ferdig i 1960 Københavns høyeste bygning.

Foto: Fred Romero/Wikimedia Commons
>

Nylig ble det klart: SAS-hotellet i København fredes. Det meldte Slots- og Kulturstyrelsen i en pressemelding onsdag. 

Det skjer etter at dagens norske eiere i Wenaas-gruppen, har ønsket å pusse opp bygget, og med det gjøre endringer av den ikoniske fasadens vinduer og brystninger, noe som vakte oppsikt og harme blant danske arkitekter.

I et debattinnlegg i Politiken kalte den amerikanske arkitekten Michael Sheridan planene for «en estetisk katastrofe», og bygningen for «en hjørnestein i Danmarks arkitekturarv».

Sheridan har tidligere skrevet boka «Room 606» om bygningen og Jacobsens arkitektur.

SAS-hotellet ble tegnet av arkitekt og designer Arne Jacobsen, og stod ferdig i 1960. 

>

Ikke tilbakeføring

Bygningen fredes nå altså både innvendig og utvendig, selv om det er lite av det originale interiøret som er bevart.  

Wenaas-gruppen har i forbindelse med fredningsprosessen uttrykt at de aksepterer at eksteriøret bevares, men har samtidig ønsket mulighet til å kunne gjøre endringer innvending.

Til tross for ulike ønsker og interesser er alle parter tilsynelatende fornøyd med fredningen, skriver danske Byrrummonitor. Wenaas-gruppen er glad for at Slots- og Kulturstyrelsen i sitt fredningsvedtak slår fast at huset skal fungere og følge med i tiden, og at de mange endringer som er gjort i bygningens interiør ikke skal tilbakeføres.

Fra Byggekunsts presentasjon av hotellet i 1961.

Foto: Faksimile: Byggekunst

Gesamtkunstwerk

Hotellet, hvis offisielle navn i dag er Radisson Collection Royal Hotel, opprinnelig kun Royal Hotel, er et gesamtkunstwerk, der alt fra fasaden til bestikket i restauranten på 20. etasje er tegnet av Jacobsen. En rekke av Jacobsens mest berømte og ikoniske møbler, lamper og objekter, deriblant stolen Ægget, ble også tegnet til hotellet. Rom nr. 606 er i dag det eneste rommet som er holdt helt i sin opprinnelige stil.

Bygningen var inspirert av Lever House i New York, et kontorbygg på Park Avenue, tegnet av Natalie De Blois og Gordon Bunshafft fra Skidmore, Owens and Merril i 1950. 

Hotellets førsteetasje huser i dag blant annet et Sats-treningssenter og en Rema 1000-butikk.

>
>
>