Sikret penger til nytt teater på Økern

– Å tegne et hus for prosjektbasert scenekunst er en spesielt givende oppgave for en arkitekt, siden denne typen kulturuttrykk ofte utfordrer hvordan rom brukes, sier Espen Røyseland i Transborder, etter at Kloden teater sikret finansiering.

– Å tegne et hus for prosjektbasert scenekunst er en spesielt givende oppgave for en arkitekt, siden denne typen kulturuttrykk ofte utfordrer hvordan rom brukes, sier Espen Røyseland i Transborder, etter at Kloden teater sikret finansiering.

Den store hallen i Ove Bangs funksjonalistiske lagerbygning på Økern skal bli til to teatersaler. De store, grønne stålreolene skal gjenbrukes som publikumsarealer.

Illustrasjon: Transborder Studio
>

På Økern i Oslo skal det komme et nytt teater. Kloden teater vil bli et nyskapende samlingspunkt for barn, ungdom og den profesjonelle scenekunsten, både nasjonalt og internasjonalt. 

I oktober la byrådet 15 millioner kroner på bordet, forutsatt at også staten bidrar. Det lå det først ikke an til, men etter budsjettforhandlingene med SV, ble det denne uka klart at staten sørger for ytterligere 15 millioner i støtte.

Siden 2015 har Transborder Studio vært involvert i arbeidet med å etablere et nytt teater for det frie scenekunstfeltet. Kloden teater skal være for barn og unge, og etableres i en ombygd lagerhall på Økern i Oslo.

>

Grundig prosess

Ideen om Kloden teater ble opprinnelig lansert av Norsk scenekunstbruk, som identifiserte et sterkt, nasjonalt behov for en dedikert møteplass for produksjoner rettet mot barn og unge.

Men Kloden teater er ikke bare en arena for nyskapende scenekunst – det er et sentralt byutviklingsprosjekt med potensial til å påvirke Oslo øst i stor skala.

– Som arkitekt har det vært utrolig spennende å følge hele prosessen – fra den første idéen om en ny type teaterhus, gjennom en grundig kartleggings- og medvirkningsprosess, til et gjennomarbeidet og realiserbart prosjekt, sier Espen Røyseland i Transborder i en pressemelding.

Slik er funksjonene plassert i det nye teaterbygget.

Illustrasjon: Transborder Studio

Hele bygget en scene

Røyseland utdyper overfor Arkitektur:

– Vi har hatt en større rolle enn man pleier som prosjekterende arkitekt, og har vært en integrert del prosjektets utvikling siden oppstart. Det har vært et tett og skapende samarbeid med Kloden teater, som virkelig har vist seg å være en aktør som har våget å tenke nytt og stadig utfordre seg selv og hva det vil si å drive en kulturinstitusjon i dag.

– Har det vært en fin erfaring?

– Absolutt. Vår praksis startet jo som et galleri og formidlingsarena, så vi vet mye om hva det vil si å være en uavhengig kulturaktør. Det er svært givende, men også krevende, siden det skjer utenfor kommersielle strukturer.

– Å tegne et hus for prosjektbasert scenekunst er en spesielt givende oppgave for en arkitekt, siden denne typen kulturuttrykk ofte utfordrer hvordan rom brukes. Under de innledende medvirkningsmøtene med scenekunstfeltet ble det tydelig at vi måtte tenke hele bygget som en potensiell scene. Det har vi gjort, med mulighet for å skape og formidle i nærmest alle rom i første etasje. Det er et scenehus i bredest mulig forstand, sier Røyseland.

For at det også skal være et åpent hus, er alle produksjonsrelaterte funksjoner lagt ut mot fasaden, slik at man både fra gate- og parkside kan se inn på de som øver og arbeider.

Den ene fasaden vil ligge ut mot den kommende Tårnparken på Økern.

Illustrasjon: Transborder Studio

– Under de innledende medvirkningsmøtene med scenekunstfeltet ble det tydelig at vi måtte tenke hele bygget som en potensiell scene, sier Røyseland.

Illustrasjon: Transborder Studio

Ove Bang-bygg

Teateret skal huses i Ove Bangs funksjonalistiske lagerhall i Kabelgata på Økern.

– Bygningen er et tidligere lager for kabler, konstruert som en stor hall med kraftige, etasjehøye stålreoler og elementdekker av betong. Flere av reolene må demonteres for å gi plass til scenerom, men noen bevares i vrimlearealet, hvor de danner et vertikalt amfi for forestillinger. Dette sikrer både en historisk forbindelse til industriepoken og gjenbruk av stålet i prosjektet, forteller arkitekten.

Slik ser Transborder for seg at et verksted liggende ut mot parken vil se ut.

Illustrasjon: Transborder Studio

Espen Røyseland er arkitekt, partner og en av grunnleggerne av Transborder Studio.

Foto: Transborder Studio

Et tredje sted

Under arbeidet prosjekterte Transborder også en pilotversjon av prosjektet, like i nærheten. Denne ble bygget på dugnad under koronapandemien, av arbeidsledige scenekunstarbeidere.

– Det var en verdifull prøvestein for teateret selv, de fikk testet idéen, som viste seg å bli en stor suksess.

Plasseringen på Økern passer godt både med det tomme lagerbygget, behovet for et tilbud for barn og unge i området, og planene for Hovinbyen, som er sted som skal utvikles i stor skal og over lang tid.

– Å være tidlig ute der er veldig viktig, gjerne i forkant av at et område reguleres. Som uavhengig kulturaktør er det mye vanskeligere å finne en plass når et område er ferdig utbygget.

Tanken er at teateret skal fungere som et tredje sted for barn og unge i området.

– Kloden Teater blir det første – og foreløpig eneste – teateret i Norge som aktivt tar i bruk third place-teoriene og arbeider konkret med å omsette dem fra idé til ferdig bygg. Et sted mellom hjem og skole. Målet er at Kloden skal bli et sted barn og unge oppsøker i hverdagen, utover det offentlige programmet Vi tror dette kan ha mye å si i et byområde som har begrenset med tilbud fra før, avslutter Røyseland i Transborder.

>
>
>