Spor av ild i Bergen sentrum

Rodeo-arkitekt Jenny Mäki og keramiker Irene Nordli inviterer til brent og forkullet kunstutstilling. – Ild er ødeleggende av natur, men også en prosess for bevaring, forteller duoen.

Rodeo-arkitekt Jenny Mäki og keramiker Irene Nordli inviterer til brent og forkullet kunstutstilling. – Ild er ødeleggende av natur, men også en prosess for bevaring, forteller duoen.

Forkullet tre og organisk keramikk forenes i utstillingen Brann i Bergen.

Foto: Galleri Kraft
>

BERGEN: Det henger brente treplanker i gran fra taket i galleriet Kraft i Bergen sentrum. Plankene er laget av den svenske Rodeo-arkitekten Jenny Mäki, som sammen med keramiker Irene Nordli står bak utstillingen Brann som åpner fredag.  

I galleriet Kraft, som er dedikert til kunsthåndverk og ligger i en gammel bankbygning, møter vi både arkitekten og kunsthåndverkeren, som sammen med galleriets ansatte monterer de siste delene av utstillingen.

Alle med kledelig sot på hender og ansikt. 

– De hengte treplankene er den delen av utstillingen vi kaller industriskogen. De er i brente planker innkjøpt på en svensk byggevarehandel og opprinnelig fra en norrlandsk plantet granskog. I motsetning til denne har vi også en mer organisk skog, hvor jeg har brent planker fra lokalt hentet lerk i Fjällbacka, utenfor min hjemby Gøteborg, forteller Mäki, som driver Rodeo arkitekters kontor i samme by.

>

Inspirert av japansk tradisjon

Med å sette disse to typene plank opp mot hverandre ønsker duoen å vise hvordan industriskogen er preget av «ordning og reda» med trær på statisk geledd med samme type vekst. Samtidig har naturskogen et mye mer organisk uttrykk hvor du ser at trærne har fått utfolde seg mer fritt i møte med andre treslag og vær og vind. 

– Samtidig er det spennende å jobbe med tre uansett, for til og med den industrielle skogen har tydelige organiske kvaliteter, som blir veldig synlig når man brenner den. 

– Hvorfor denne opptattheten av brent tre? 

– Det er egentlig en japansk teknikk som kalles yakisugi og brukes som fasademateriale, men også i Norden har vi til alle tider brukt brenning for å konservere tre – eksempelvis i bryggepåler som skal ned i vann eller jord. Med brenning kan også resirkulert tre få et «andre liv». Man kan få en helt ny bestandighet uten å tilsette gift. Kullet blir en forsegling fordi det er dødt materiale. Da kan ikke noe annet organisk leve på materialet, forklarer Mäki.

Irene Nordli (t.v) og Jenny Mäki på en brent ospebenk i det gamle bankhvelvet i galleriet Kraft. 

Foto: Kira van Hoegee/Kraft

Brann for bevaring

Utstillingen er en såkalt «invitert-utstilling» hvor keramikeren Nordli har fått invitere hvem hun ville inn i et utstillingssamarbeid. Da valget falt på arkitekt Mäki, var det ikke for å være arkitekt for utstillingen, men fordi også Nordli er interessert i dette brente materialet.

De oppdaget hverandre fordi Oslo-baserte Nordli har verksted og sommerhus i et nedlagt bilverksted ved Gøteborg. 

– Jeg har lenge vært fascinert av hennes arbeid med brent tre. Det brente treet er organisk på samme måte som at mine keramikkskulpturer også er organiske. Leiren er også brent og blir keramikk når brenningen stopper opp. Da får også disse et evig liv. Det er gjennom potteskårene vi har fått forklart mye av vår historie. På den måten har vi begge til felles den bevaringsprosessen – å benytte ild for bevaring. Ild er ødeleggende av natur, men også paradoksalt nok en prosess for bevaring, forklarer Nordli. 

Hennes skulpturer har også klare organiske former, som skal se ut som noe som kan vokse i en skog, men som samtidig er noe annet – og noe ingen har sett før. 

– Keramikken min er derfor tenkt som en kontrast til all den brente skogen, men også noe som spirer i kontrast til alt det svarte, brente treet. Det har vært veldig gøy å plassere verkene våre opp mot hverandre, sier Nordli. 

Kullbedd og keramikk i utstillingen Brann på galleriet Kraft i Bergen. 

Foto: Jenny Mäki

Overraskelse i bankhvelvet 

Mäki, som altså til daglig jobber med større arkitektoppdrag for Rodeo, nyter å jobbe sammen med en kunstner på denne utstillingen. Hun har tidligere jobbet med utstillinger og som assistent for scenografer. Dette er likevel hennes første utstilling i kunstfeltet.

– Som arkitekt handler det om å være presis på millimeteren og avhengig av samarbeid med en rekke andre aktører som bestemmer over prosjektet. Her har jeg kunnet gå dypt inn i et materiale jeg liker å jobbe med og har kunnet uttrykke meg sammen med en kunstner som Irene. Det har gitt veldig mersmak, sier Mäki. 

– Hvorfor skal folk besøke denne utstillingen? 

– Det er en veldig fysisk utstilling. Her lukter det brent tre og er nærmest sot i luften. Vi gir ingen føringer for besøkende, men vi håper jo gjestene får en sanselig erfaring når de beveger seg gjennom skulpturene, får sot på fingrene og til slutt beveger seg inn det gamle bankhvelvet som er selve kjernen i utstillingen. Den delen er ikke ferdig ennå så kanskje det kan være en overraskelse til dem som besøker utstillingen, avslutter Nordli. 

Utstillingen Brann åpner på Galleri Kraft på Vågsallmenningen, Bergen fredag 16. august og står til 12. oktober.

>
>
>