Arkitekturfilmfestivalene er tilbake

I oktober er det tid for arkitekturfilmfestivaler i både Bergen og Oslo. Byarkitekten i Bergen vil kaste nytt lys på filmer som tematiserer byutvikling ved å vise dem i en annen kontekst ute i byen.

I oktober er det tid for arkitekturfilmfestivaler i både Bergen og Oslo. Byarkitekten i Bergen vil kaste nytt lys på filmer som tematiserer byutvikling ved å vise dem i en annen kontekst ute i byen.

Skjermbilde fra filmen "Mau", bilde av en mann med hvitt hår og skjegg.

Filmen «Mau» handler om den kanadiske designeren Bruce Mau. Den tar for seg livet og produksjonen til den visjonære og optimistiske designeren. Filmen vises på BIFF.

Foto: Stefan Wuernitzer
>

I oktober er det tid for arkitekturfilmfestivaler i både Bergen og Oslo. Byarkitekten i Bergen vil kaste nytt lys på filmer som tematiserer byutvikling ved å vise dem i en annen kontekst ute i byen.

Etter utsatte og amputerte utgaver i 2020 er arkitekturfilmfestivalene tilbake for fullt. Denne uken slapp Bergen internasjonal filmfestival (BIFF) programmet sitt, og for fjerde år på rad har festivalen et samarbeid med Byarkitekten i byen.

Fem filmer skal vises i regi av Byarkitekten, under festivalen som foregår 20. til 28. oktober. Samtidig avholdes også Arkitekturfilm Oslo, for sjette gang, 21. til 24. oktober, av Rom for kunst og arkitektur. Oktober er tydeligvis måneden for å trekke inn i mørke saler og se film om – og av – arkitektur.

Økt interesse

– Siden vi begynte å arrangere Arkitekturfilm Oslo i 2016 har det vært en økt interesse for koblingen mellom film og arkitektur, sier festivalsjef og leder for Rom, Gjertrud Steinsvåg. Hun påpeker at filmfestivalene i Haugesund, Grimstad, Bergen og Trondheim alle har valgt ut filmer med forbindelse til arkitektur.

Festivalen skal være en arena for å diskutere arkitektur og samfunn, mener Steinsvåg.

– Arkitekturformidling handler jo ikke bare om å peke på eller beskrive et prosjekt, men evne å stille spørsmål ved og legge til rette for kritisk refleksjon rundt det som arkitekturen er og representerer.

– Når det da gjelder festivalen er filmene i seg selv slike invitasjoner til samtaler, samtidig som vi er i en fase der vi skal styrke andre aktiviteter som tydeliggjør festivalen som en diskusjonsarena, sier hun. En av disse er et mini-bibliotek med bøker om arkitekturfilm, laget av Morten Ednes, som vil være å finne på Rom for kunst og arkitektur, forteller hun.

>
Stillbilde fra filmen "Nemesis" som viser et fint murbygg som blir revet.

«Nemesis», av den sveitsiske regissøren Thomas Imbach, er «en kontemplativ dokumentar om byplanlegging og arkitekturvandalisme med gravemaskiner i hovedrollene». Filmen vises på BIFF, i regi av Byarkitekten i Bergen.

Foto: Thomas Imbach

Den inkluderende byen

– Vi er opptatt av at det er filmer som formidler noe om byutvikling og den inkluderende byen, sier Tord Øyen hos Byarkitekten. Filmene «City Dreamers», «Nemesis» og «Together We Cycle» har alle det til felles at de fokuserer på hvordan byen brukes, påpeker han.

«Together We Cycle» handler om det folkelige engasjementet som gjorde Nederland til verdens beste sykkelland, hvor alt fra anarkister til politikere kom sammen og gjorde byene bedre for alle.

BIFF viser også Paul Tunges film «Mind of Modernism», en stemningsfull film som dokumenterer norsk modernistisk arkitektur fra 60- til 90-tallet. Filmen hadde premiere på Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Les mer om «Mind of Modernism» i neste utgave av Arkitektnytt.

Identitet

Årets tema under Arkitekturfilm Oslo er identitet, og hvordan denne fremgår i det vi bygger. «Menneskene og systemer for organisering av menneskene forandrer seg raskere enn de fysiske omgivelsene. Hva skjer når rom og sted ikke henger med i tiden?» heter det i festivalens programerklæring.

En av filmene som vises under festivalen er Bêka & Lemoines «Tokyo Ride», som følger Ryue Nishizawa på en kjøretur gjennom den japanske hovedstaden, og er «mer enn et klassisk portrett av en av dagens viktigste japanske arkitekter, gjengir filmen like mye hans spontane opplevelse av hjembyen». Regissørene Ila Bêka og Louise Lemoine kommer dessuten til Oslo for å snakke om filmen med Karsten Meinich, redaktør i filmmagasinet Montages.

Portrett av Gjertrud Steinsvag.

Festivalsjef i Arkitekturfilm Oslo ønsker at festivalen skal være en arena for å diskutere arkitektur og samfunn.

Foto: Ingrid Eggen

Visning på verft

Som i tidligere BIFF-år blir det spesialvisninger også utenfor kinosalen. Filmen «Mau», som omhandler den kanadiske designeren Bruce Mau, skal blant annet vises på et verftstomten på Laksevåg 17. oktober, som en tjuvstart av festivalen. For både BIFF og Byarkitekten er det et mål å finne utradisjonelle steder å vise film.

– På denne måten kan vi være med på å synliggjøre steder og rom rundt omkring i byen vår som folk kanskje ikke vanligvis tenker så mye over eller har mulighet til å oppleve, sier Øyen.

Det er også interessant å aktualisere filmene som har arkitektur og byutvikling som tema ved å vise dem i en annen kontekst ute i byen. Laksevåg skal dessuten gjennomgå store endringer de neste årene ved transformasjon av verftstomten og industriområdet på Laksevågneset. Vanligvis under slike store transformasjoner stenges store områder av og forblir utilgjengelig under hele byggeprosessen, påpeker Øyen.

– Men vi vil sammen med kommunen oppfordre grunneiere til å åpne opp for ulike temporære og midlertidige aktiviteter og initiativ slik at både lokalbefolkningen og resten av Bergens befolkning for øynene opp for stedet og forhåpentligvis vil oppleve økt tilhørighet til stedet både før, under og etter transformasjonen.

Programmene for festivalene finner du på Arkitekturfilm Oslos og BIFFs nettsider.

>
>
>