Endelig åpning i Venezia

Kulturminister Abid Raja åpnet Helen & Hards utstilling i den nordiske paviljongen i Venezia. Etterpå ble det dans.

Kulturminister Abid Raja åpnet Helen & Hards utstilling i den nordiske paviljongen i Venezia. Etterpå ble det dans.

Foto av Abid Raja holde tale foran den nordiske paviljongen i Venezia.

Biennalen i Venezia åpnet i mai, men først nå kunne kulturminister Abid Raja offisielt åpne den nordiske paviljongen i Giardini.

Foto: Arkitektnytt
>

Etter utsettelser og forsøk på digitale løsninger kunne i dag endelig kulturminister Abid Raja åpne den nordiske paviljongen i Venezia med sin tilstedeværelse. Paviljongen, som Norge deler med Sverige og Finland, er i den forsinkede 2020-utgaven av arkitekturbiennalen representert ved det norske kontoret Helen & Hard og utstillingen «Det vi deler. En modell for bofellesskap».

– Det er et lite mirakel at vi kan samles her i dag, sa Nasjonalmuseets Martin Braathen, som har kuratert utstillingen, fra talerstolen. Selve utstillingen åpnet allerede i mai.

Nasjonalmuseets direktør, Karin Hindsbo, mente arkitekter er avgjørende tenkere og problemløsere i utfordringene med å finne bærekraftige veier videre. Hun gjorde også et poeng av at alle besøkende må ta av seg skoene før de går inn i paviljongen, et sær-nordisk fenomen, ifølge den danske direktøren.

Imponert minister

Kulturministeren var mildt sagt imponert over hva Helen & Hard og deres mange hjelpere har fått til i Sverre Fehns ikoniske paviljong i Giardini della Biennale gjennom trøblete koronatider. Også publikum så ut til å kose seg i den hjemmekoselige atmosfæren utstillingen byr på.

Med utgangspunkt i sitt prisbelønte prosjekt i Vindemøllebakken i Stavanger, ser utstillingen på muligheten for å tenke nytt rundt boformer, og henter sin inspirasjon fra den nordiske bofellesskapsmodellen som oppstod på 1970-tallet.

– Det første jeg tenkte var at dette går ikke, at en slik boform er et rent eksperiment, men jo mer jeg får se, desto mer går det opp for meg at dette er et vellykket sosialt fenomen, sa Raja til Arkitektnytt etter åpningen.

>
Foto av interiør i den nordiske paviljongen i Venezia.

Av med skoene! Arkitekt Siv Helene Stangeland delte villig vekk kontorets tanker under flere omvisninger i Venezia denne helgen.

Foto: Arkitektnytt

Ikke til Stavanger

Ministeren håpet at slike boformer vil forskes mer på, og mente at bofellesskapet kan være med å utvikle sosiale ferdigheter, løse utfordringer med ensomhet og fungere som en landsby i miniatyr.

– På lykkeforskning er vi gode i Norge, og jeg tipper beboerne i Vindmøllebakken skårer høyt der, sa ministeren, som mente det var flott hvordan utstillingen viser at modellen fungerer til resten av verden også.

På spørsmål om han selv kunne tenke seg å flytte inn i en slik bomodell etter endt karriere ved kongens bord, svarte Raja:

– Nå tror jeg ikke jeg kommer til å flytte til Stavanger med det første, men arkitektene fortalte at de har et prosjekt på gang Manglerud i Oslo, og det er ikke langt unna der jeg bor i dag.

Foto av duoen Gebhardt spille musikk.

Sokkelesten-pop: Duoen Gebhardt spredte sin musikalske glede både utenfor og inni den norske paviljongen under åpningshelgen.

Foto: Arkitektnytt

Dans oppå bordet

Det ble en gøyal avslutning på den offisielle åpningen da publikum lot seg rive med til musikken til den norsk/italienske duoen Gebhardt, og brøt ut i dans. Ambassadører, ministere, museumsfolk, publikum, arkitekter og, først og fremst, de musikkglade beboerne i Vindmøllebakken som var til stede, ledet an i valsen.

– De fra Vindmøllebakken var de første som spratt opp! lo Raja etter åpningen.

Fredag går programmet videre med samtaler, omvisninger, seminarer og høytlesninger i Venezia.

>
>
>