Fra stilkopiering til høyreekstremisme?

Trondheim arkitekturfilmfestival er tilbake, med filmer som både advarer mot høyreekstremisme og inspirerer til kunstnerisk oppblomstring.

Trondheim arkitekturfilmfestival er tilbake, med filmer som både advarer mot høyreekstremisme og inspirerer til kunstnerisk oppblomstring.

Filmen «Where to with History» (2020) handler om hvordan arkitektonisk rekonstruksjon i Dresden har banet vei for høyreekstremisme. Foto: Hans Christian Post

>

I helgen arrangeres Trondheim arkitekturfilmfestival for andre gang. Tolv arkitekturfilmer vises på Cinemateket lørdag og søndag. Festivalen arrangeres av Fakultetet for Arkitektur & Design ved NTNU, Trondhjems Arkitektforening (Taf) og Trondheim Bolig- & Byplanforening (Boby).

For primus motor Martin Høgh Olsen har det vært viktig å finne filmer som tematiserer arkitektur- og byutviklingsdebatter som er relevant for Trondheim i dag.

– Forrige gang rettet vi blikket mot det nære og kjære, mens nå ville jeg at utenfra-blikket skulle få dominere. Under pandemien har mange reist lite og kanskje fått færre impulser og referanser, så nå vil vi minne om de store idealene og viktige referansene, sier Olsen.

Gjenoppbyggingen av Dresden

En av de viktigste filmene i så måte er Hans Christian Posts film «Where to with History» (2020), som handler om Dresdens berømte forsøk på å rekonstruere den utbombede 1700-tallsbebyggelsen etter krigen. Det filmen imidlertid viser er at den arkitektoniske rekonstruksjonen også har banet vei for høyreekstremisme, påpeker Olsen.

– Filmen viser koblingen mellom stilkopiering og høyreekstremisme, og hvordan Dresden har blitt et nav for høyreekstreme i Europa. Debatten om fasader og stilkopiering har vi jo hatt her i Norge og Trondheim også, både med og uten arkitekturopprøret. I den debatten er perspektivet fra Dresden verdt å ha med, sier Olsen.

>

For festivalarrangør Martin Høgh Olsen har det vært viktig å finne filmer som tematiserer arkitektur- og byutviklingsdebatter som er relevant for Trondheim i dag. Foto: Lena Knutli

Foto: Lena Knutli

Kunstmetamorfose

En annen film som vises og som Olsen mener er aktuell for dagens Trondheim er Museum Town (2019), av amerikanske Jennifer Trainer. Den handler om hvordan den lille post-industrielle byen North Adams i Massachusetts ble forvandlet til et kunstmekka med et av verdens største samtidskunstmuseer.

Tematikken er aktuell i Trondheim, som er i ferd med å få flere nye kunstinstitusjoner, deriblant K-U-K (Kjøpmannsgata ung kunst) og det nye museet Posten moderne, i tillegg til at det planlegges sammenslåing av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (NKIM) og Trondheim Kunstmuseum. Byen er midt i en kunstmetamorfose, mener Olsen.

– Trondheim er i ferd med å gjøre seg attraktiv som en kunstdestinasjon. Denne filmen er en ellevill spåkule i så måte, men jeg tenker uansett at vi kan lære noen ting og se oss litt i speilet.

Pop-up-bokhandel

Om Trondheim klarer å gjøre seg til et nav eller destinasjon for arkitekturfilm gjenstår imidlertid å se. I tillegg til filmvisningene på Cinemateket blir det visning av kortfilmer laget av designerne Charles og Ray Eames på Arkitektenes hus.

I tillegg får festivalen besøk av HGZ arkitekturbokhandel fra Oslo, som skal selge arkitekturbøker.

– Det er et begredelig utvalg av den slags litteratur her i Trondheim, så det er en kjempegave for de som savner det, avslutter Olsen.

Fullt program finnes på festivalens Instagram- og Facebook-sider.

>
>
>