Aktuelt / Bransje
Utsetter arkitekturtriennalen i Oslo – skylder på dårlige tider
Oslo arkitekturtriennale 2025 må utsette arrangementet til 2026. Styreleder skylder på dårlige tider i bransjen og en altfor lang ansettelsesprosess. – Det er krevende å skulle være stor hvert tredje år, sier Erling Dokk Holm.
Høsten 2025 skulle bli en triennalehøst i hovedstaden. Enda sitter minnene fra forrige arkitekturtriennale på Gamle Munch på Tøyen i kroppen, den gang ledet av danske Christian Pagh, som ble den mest besøkte triennalen noen sinne.
Nå må imidlertid de som gleder seg til neste utgave, i dag ledet av landskapsarkitekten Line Ramstad, finne frem tålmodigheten: OAT 2025 er utsatt. Det er foreløpig ikke bestemt når neste triennale skal avholdes.
– Triennalen har det bra, men vi må utsette, det er helt riktig, sier OAT-styreleder Erling Dokk Holm til Arkitektur.
Tok lang tid med ny sjef
Begrunnelsen handler om flere ting, men det viktigste er den klassiske kombinasjonen – mangel på tid og penger, forklarer Dokk Holm.
– Det tok lang tid å ansette en ny leder etter Christian Pagh. Vi ble overrasket da han plutselig skulle flytte til Bergen og da mistet vi i prinsippet et halvt år. I en litt sårbar organisasjon, med kort tid til neste triennale, er et halvt års arbeid viktig. Skal vi sikre en triennale med god kvalitet, har vi landet på at den utsettes.
– Er det kun en ansettelsesprosessen som gjør at dere utsetter?
– Ja, vi har ikke kommet godt nok i gang med arbeidet med både sponsorer og planlegging. Samtidig kan det hende at markedet er så dårlig at det er vanskelig å skaffe finansiering uansett. Kanskje må vi også åpne for å reorientere oss og tenke annerledes.
Bør bli mindre sårbare
Oslo arkitekturtriennale (OAT) er driftet som en ideell forening med seks medlemsorganisasjoner: Doga, AHO, Norske arkitekters landsforbund, Oslo arkitektforening, Nasjonalmuseet og Arkitektbedriftene.
Beslutningen om utsettelse har også ført til permitteringer, bekrefter Dokk Holm. Det skal dreie seg om 1,5 prosjektstilling som nå er avsluttet.
– Vi nedskalerer fordi vi utsetter, men ellers er organisasjonen inntakt. Samtidig er selve triennalearrangementet, som koster en del penger, noe vi trenger mer tid for å gjennomføre.
– Burde ikke en triennale være så solid at man kan skifte sjef uten at det ender med utsettelse – og nå ender opp som quadriennale denne gangen?
– Jo, det er helt rett. Men OAT er et sårbart, idealistisk prosjekt drevet av eierorganisasjonene. Hadde vi vært så solide, som du sikter til, burde vi nok vært større og driftet på en annen måte – med mer langsiktige sponsorer og større budsjetter over tid.
I dag har de behov for å være opp- og nedskalerbar i takt med om det er triennaleår eller ikke, noe som kompliserer driften, forklarer han.
– Det er krevende å skulle være stor hvert tredje år. Måten triennalen er driftet på er derfor noe vi bør se nøyere på.
Kan ikke bekrefte 2026
Direktør Line Ramstad er glad for at triennalen nå kan sette en fot i bakken.
– Det er mange nye samarbeid vi har satt i gang også, som det ikke ville vært fruktbart å presse gjennom for å rekke triennale til høsten. Nå skal vi bruke denne muligheten til å bygge triennalen opp som en mer stabil og robust organisasjon, slik at vi ikke kommer i en slik situasjon igjen, sier hun.
Ramstad tok over stillingen som direktør etter Christian Pagh. Pagh var engasjert av triennalen fram til jul med en videreutvikling av Nordic Neighbourhood Lab. Det arbeidet tar nå Thomas Cook over.
– Men blir det triennale i 2026?
– Det kan vi ikke bekrefte. Det blir mest sannsynlig det, men vi må bruke den tiden det tar å restrukturere. Akkurat nå er det viktigere å opprettholde triennalens formål enn å holde ett spesifikt tidsskjema, sier Ramstad.
Skylder ikke på Pagh
Når et stort arrangement plutselig må avlyse kan fort synsing og ulike teorier lanseres.
Dokk Holm avviser fort at utsettelsen skyldes driften av triennalen for tre år siden.
– Dere har ikke brukt for mange penger eller brent for mange broer til en bransje som også fikk mye kritikk under forrige triennale?
– Triennalens oppgave er ikke å være ukritisk. Dessuten var triennalen i 2022 mest besøkt av alle tidligere triennaler. Så den var vi veldig fornøyd med. Samtidig er markedet radikalt annerledes i dag enn den gangen, også brukte vi altså veldig lang tid på ansettelsen av ny direktør, avslutter han.