Aktuelt / Bransje
Vil vise frem verdien av arkitektur
Afag og Arkitektbedriftene i nytt samarbeid om å vekke «Arkitektur skaper verdi» til livet. – Arkitekturopprøret har fått lov å regjere lenge nå, sier Steinar Skjerdingstad.
Afag og Arkitektbedriftene i nytt samarbeid om å vekke «Arkitektur skaper verdi» til livet. – Arkitekturopprøret har fått lov å regjere lenge nå, sier Steinar Skjerdingstad.
Med påstanden «Arkitektur skaper verdi» skal Afag og Arkitektbedriftene samarbeide om å sette arkitektur på agendaen på nye måter. Målet er å vise frem og snakke om «miljømessige kvaliteter, sosiale effekter og økonomisk verdi knyttet til godt arkitektarbeid».
– Dette er et bra prosjekt for bransjen, arkitektene og befolkningen for øvrig, sier Per Christian Opsahl, generalsekretær i Afag, til Arkitektur.
– Veldig populært program
Prosjektet «Arkitektur skaper verdi» stammer fra Arkitektbedriftene og har vært en litt slumrende digital plattform for å vise frem 32 eksempler på kvalitetsarkitektur. Her finnes blant annet Nedre Foss bypark (Norconsult), Færder videregående (White arkitekter) og Furuset bibliotek- og aktivitetshus (Rodeo arkitekter)
Nå relanseres «Arkitektur skaper verdi», sammen med Afag, som en overskrift eller plattform for flere ulike måter å formidle god arkitektur på.
– Vi i Afag har vært veldig begeistret for «Arkitektur skaper verdi» og har fått god respons på prosjektet fra medlemmene våre. Da bransjen ble invitert med på prosjektet av Arkitektbedriftene igjen, etter at det har ligget stille en stund, så var det svært fristende, forklarer Opsahl.
– Dette handler om medlemmene våre, men også noe som er større enn oss selv, nemlig hvilke verdier de er med på å skape for samfunnet i stort.
Merverdi og FN-mål
Arkitektur møter Per Christian Opsahl og Steinar Skjerdingstad på Mathallen i Oslo sentrum. Stedet er valgt for å poengtere hva arkitektur med kvalitet kan gjøre for et bygg og et område.
Like ved ligger også Nedre Foss bypark, som allerede ligger inne i «Arkitektur skaper verdi»-samlingen.
– Første versjon av «Arkitektur skaper verdi» handlet om å samle dokumentasjon om hvordan god arkitektur skaper verdier, langt utover det som handler om estetikk. Det handlet om merverdi knyttet til FNs bærekraftsmål: økonomisk, miljømessig og sosial verdi. Arkitektur skaper trygghet, tillit, læringsarenaer, møteplasser og trivsel, sier Skjerdingstad.
– Men det er en påstand at «Arkitektur skaper verdi». Kanskje er den provoserende for noen?
– Ja, men hele prosjektet handlet om å dokumentere at den påstanden stemmer for de 32 utvalgte prosjektene. Dette dokumenteres gjennom intervjuer og undersøkelser i prosjekt for prosjekt. Vi sier ikke at all ny arkitektur nødvendigvis er bra, men vil fremme den som leverer merverdi til samfunnet.
Ikke i dialog med opprøret
At det nå er arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene som nå samarbeider mener de er positivt. De to bedyrer at de har akkurat samme interesse av å formidle hvilke verdier både ansatte og bedrifter til enhver tid skaper, fremsnakke bransjen og igjen få mer betalt for arbeidet som utføres.
De andre bransjeorganisasjonene ble også invitert inn i samarbeidet, men hadde ikke mulighet til å delta i denne runden.
– Hvorfor gjør dere dette akkurat nå?
– Arkitekturopprøret har fått lov å regjere og sette agendaen lenge nå. Det er positivt at interessen for arkitektur og stedsutvikling er stor, men samtidig har opprøret satt premissene med arkitektene som skyteskive. Vi ønsker positivt å kommunisere gode eksempler og hva god arkitektur gjør for samfunnet, sier Skjerdingstad.
Ikke bare podcast
Nå skapes «Arkitektur skaper verdi» versjon 2.0, ved at man utvider kommunikasjonsstrategien. Prosjektet har også fått ny logo.
Duoen kan avsløre at det blant annet blir podcast på nyåret, med profilerte ikke-navngitte programledere.
– Vi vil være mer populistiske og lettbeinte i kommunikasjonen enn i den første versjonen for å nå ut med budskapet til flere, sier Skjerdingstad.
– Hvordan skal dere klare det?
– Forhåpentligvis ved å fortelle gode historier på en tilgjengelig og morsom måte, ved å synliggjøre gode prosjekter og verdifull arkitektur i nye kanaler. Ny podcast med i første omgang 6 episoder planlegges sluppet i begynnelsen av 2025. Det vil også bli flere andre tiltak utover høsten, som vi snart kommer tilbake til, sier Opsahl.
Positiv arkitekturhistorie
Prosjektet skal ikke bare plusse på den allerede etablerte prosjektsamlingen, men også være det Skjerdingstad beskriver som «dagsaktuelle med tanke på kommunikasjonen av god arkitektur».
Det kan være markedskampanjer, aktivitet i sosiale eller tradisjonelle medier. Det er ikke planlagt nyansettelser knyttet til prosjekter nå.
Foreløpig vil vi samarbeide med andre aktører og leie kompetanse ved behov.
– Plattformen er der og for oss handler det nå om at gode ideer som kan komme og gjennomføres under overskriften «Arkitektur skaper verdi» Norske arkitekter skaper gode prosjekter hele tiden, som vi vil være med å fremme. Det viktigste nå og fremover er å fortelle de gode og positive historiene om norsk arkitektur, avslutter Opsahl.