Aktuelt / Byutvikling
Bybanekrøll i Bergen
Bybanen skal gå i tunell bak Bryggen bestemte Bergen bystyre onsdag. Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) svarte med å gå av.
Bybanen skal gå i tunell bak Bryggen bestemte Bergen bystyre onsdag. Byrådsleder Roger Valhammer (Ap) svarte med å gå av.
Bybanen over Torget og Bryggen eller i tunell, har vært det store stridsspørsmålet i Bergen i over ti år. Onsdag kom foreløpig siste avgjørelse i saken. Bystyrets flertall, med én stemmes overvekt, 34 for og 33 mot, ønsker banen i tunell.
Avgjørelsen gjorde at byrådsleder Roger Valhammer (Ap) valgte å gå av. Han har siden valget i 2019 ledet et byråd bestående av Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne, Kristelig Folkeparti og Venstre.
– Jeg kan ikke stå for gjennomføringen av et tunnelvedtak, sa byrådslederen fra talerstolen før han varslet byrådets avgang hvis det ble tunnelflertall. Han lovte også at det ikke er aktuelt å komme tilbake som byråd for å administrere en planlegging av tunnel bak Bryggen.
Valhammer får støtte for beslutningen hos sine koalisjonsmedlemmer, samt støttepartiet SV. Også partileder og statsminister Jonas Gahr Støre støtter avgangen.
– Dette er en kjent sak i Bergen gjennom mange år. Byrådet har hatt sin konklusjon, som de har stått bak. Jeg har respekt for måten byrådet har håndtert saken på, sier Støre til NTB.
Steile fronter
Debatten om bybanens ferd gjennom Bergen sentrum har lenge vært tilspisset. Tilhengere av Bryggen-alternativet mener de har støtte i fagrapporter og peker på at dagløsning er det billigste alternativet. I tillegg er det denne traseen som vil sikre kontinuerlig utbygging av bybanen mot bydelen Åsane.
Motstanderene hevder på sin side bybanen over Bryggen vil forringe verdensarvstedet Bryggen og være en barriere mellom husrekken og Vågen. De ønsker seg en fremtidig løsning hvor Bryggen er fri for biler, busser og en mulig bybane.
Tunelltilhengernes jubel over seieren i bystyret gikk imidlertid fort over til en frustrasjon over byrådets avgang.
– Jeg forstår han er skuffet, men det hadde vært en fordel å legge personlig prestisje til side for å bygge Bybanen til Åsane, sa Harald Victor Hove, gruppeleder for Bergen Høyre, til NRK om Valhammers beslutning.
Jokeren Rødt
Flere småpartier i bystyret var på forhånd gitt en jokerrolle i beslutningen. Både Senterpartiet, Folkeaksjonen Nei til mer bompenger og uavhengige representanter ble forsøkt lokket over til Bryggen-siden.
Likevel var det lengst knyttet spenning til Rødt i saken. Gruppeleder Odd Arild Viste var personlig for Bryggen-alternativet, men stemte i tråd med partiets eget vedtak om tunell. Likevel peker han på at det nå er en ny situasjon for partiet å forholde seg til.
– Ingen i Rødt ønsker et Høyre-byråd. Dette er en diskusjon vi er nødt å ta nå. Det har oppstått en ny parlamentarisk situasjon i bystyret som vi er nødt å forholde oss til, sier Viste til Bergens Tidende.
Mulig ny vending
Kommentator i Bergens Tidende, Gerd Margrete Tjeldflåt påpekte onsdag kveld at det derfor er Rødt som har nøkkelen til løsning: «Det er Rødt som nå avgjør hva som skjer i bergenspolitikken. De må enten støtte et Høyre-byråd eller endre mening i bybanesaken og støtte en trasé over Bryggen. Det siste er mest sannsynlig, særlig siden vi vet at det fins mange i partiet som støtter dette fra før».
Hennes kommentatorkollega Eirin Eikefjord påpeker i samme avis at «enn så lenge er bybanesaken fortsatt i spill». Og byrådslederen selv sa, allerede like etter kabinettspørsmålet, at han er villig til å gå på igjen, dersom flertallet snur.
– Forutsetningen for meg er at jeg ikke kommer til å ta ansvar for dette vedtaket, så de som peker på meg må være innforstått med at vi da må gå videre med dagløsningen, sa Valhammer til Bergens Tidende.
Hove i Høyre er på sin side klar for å danne byråd med nytt flertall.
– Jeg er klar til å ta over byrådsmakten hvis det er det som kreves for å få bybanen til Åsane, sier han til NRK på vei inn til møtet med ordfører Rune Bakervik (Ap) torsdag formiddag. Hove vil først snakke med Venstre og KrF etter møtet med ordføreren, opplyser han.