Her skal utenriks-fergeterminalen ligge

Byrådet i Oslo har bestemt seg: Utenriksfergeterminal på Kongshavn er positivt for byen, mener de.

Luftfoto av Ekebergskrenten

Ved å flytte utenlandsfergene til den gamle containerhavna på Kongshavn, vil man frigjøre plass både ved Filipstad og Vippetangen, mer Byrådet i Oslo.

Foto: Oslo Havn KF/Patrik Dronetjenester
>

Plasseringen av en felles terminal for utenriksfergene i Oslo har lenge vært gjenstand for byutviklingsdebatt. Enkelte har tatt til orde for å flytte hele fergetrafikken ut av Indre Oslofjord, andre har villet samlokalisere trafikken på Vippetangen, mens andre igjen er fornøyd med slik ordningen er i dag.

I dag offentliggjorde Byrådet i Oslo at de igangsetter prosessen med utenriksfergeterminal på Kongshavn, lokalisert i havneområdets østlige del.

– Byrådet mener at en felles terminal for utenriksfergene på Kongshavn er den beste løsningen for Oslo. Ved å samle mye av havnevirksomheten frigjøres store arealer til rekreasjon, næring og byutvikling. Det er helt i tråd med visjonen om Fjordbyen, og det vil gjøre Oslo til en enda bedre by å bo i, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) i en pressemelding.

>

Samlet vurdering

Etter hovedutredningen om utenriksfergene i 2022, er det gjennomført flere tilleggsutredninger. Noen forutsetninger har også endret seg, skriver kommunen som peker på at Byrådet har gjort en samlet vurdering av alt dette og mener at deres anbefaling er det beste for byen. 

– Vi vet dette er en sak mange har sterke meningen om, men i et historisk perspektiv mener vi dette er den riktige og mest bærekraftige løsningen for Oslo. Derfor anbefaler vi at kommunen nå igangsetter reguleringsprosessen av en felles terminal på Kongshavn, sier byrådslederen.

Fergeterminalen på Kongshavn vil kunne fungere som en buffer mellom bolig- og rekreasjonsarealene på fremtidige Grønlikaia og havnedriften i sør. Terminalbygget vil dessuten kunne være et attraktivt sluttpunkt for Havnepromenaden, opplyser kommunen.

Byråd for finans, Hallstein Bjercke (V), er dessuten overbevist om at når dagens fergeterminaler flyttes, får byen en lang og sammenhengende havnepromenade langs sjøen gjennom hele fjordbyen.

– På Vippetangen tar vi dessuten bedre hensyn til Akershus festning som et viktig historisk og nasjonalt kulturminne, sier Bjercke.

llustrasjonen viser muligheter for hvordan Vippetangen kan bli når fergetrafikken flyttes lenger øst i Oslo havn.

Illustrasjon: Drone profs og LINK arkitektur AS for Oslo kommune.

Frigjort arealer

Oslos byråd for byutvikling, James Stove Lorentzen (H), har lenge vært åpen tilhenger av Kongshavn-alternativet, og mener det ikke lenger er riktig å ha store avstengte terminalområder i sentrum.

– Nå får vi frigjort arealer tett på byen som vil bli attraktive områder for publikum, mener Lorentzen. 

Områdene det dreier seg om på Kongshavn er på 120 daa. En samlet fergeterminal trenger cirka 60 daa, slik at det fremdeles vil gjenstå cirka 60 daa til andre havneformål, opplyser kommunen.

Her skal utenriksfergeterminalen ligge: Byråd for byutvkling i Oslo, James Stove Lorentzen (H), mener at fergerterminal på Kongshavn vil åpne opp for en bedre fjordby.

Foto: Torgeir Holljen Thon

Stort potensial

Utenriksfergene står for en stor del av godstransporten over Oslo havn. I 2023 fraktet for eksempel ColorLine gods som tilsvarer en tredjedel av alt gods som gikk over containerhavna i Sydhavna. 

– Vi mener en fergeterminal på Kongshavn er best egnet til å håndtere økte godsmengder med utenriksfergene, og plasseringen nær det eksisterende jernbanesporet åpner for muligheter til omlasting som alternativene ikke har, sier byrådslederen.

Dagens terminalområder vil nå bli en naturlig del av byen, mener Stove Lorentzen.

– Vippetangen vil knyttes bedre til Kvadraturen og vil øke bylivet i området. Det er et stort potensial for blant annet park og offentlig byrom der. Hjortnes vil bli en del av det nye Filipstad med boliger, arbeidsplasser, park og ulike tilbud. Alt dette vil være positivt for byen, sier han.  

Byrådet sender nå saken med byrådets anbefalinger til behandling i bystyret.

>
>
>