Aktuelt / Byutvikling
Inviterer til kunst- og stedsdebatt i Kristiansund
Hvordan kan samtidskunsten bidra til stedsutvikling? Kristiansund Kunsthall arrangerer seminar i helgen.
Er alle nysatsingene på kunst og kultur kun en gentrifiseringsmekanisme, eller er det faktisk et uttrykk for noe dypere? Dette spørsmålet skal et helt panel av kunstnere og arkitekter forsøke å besvare i Kristiansund Kunsthall førstkommende helg når det inviteres til seminar om samtidskunst og stedsutvikling.
Kunsthallen ble stiftet i 2021 av billedkunstner og nordmøring Karl Edvin Endresen og i år har den flyttet inn i et av byens gamle signalbygg, det gamle bedehuset i Langveien 19. Lørdag 6. og søndag 7. mai skal huset fylles av publikum og foredragsholdere til det som blir Kunsthallens største arrangement til nå.
– Kristiansund og Møre og Romsdal har et ganske lite kunstmiljø, så for at Kunsthallen skal nå ut til et større publikum har vi startet en seminarserie hvor vi kan knytte samtidskunst opp til ulike tema, sier Endresen.
– Bygger vi kulisser?
Det første er altså stedsutvikling, et tema Endresen mener er mer relevant i Kristiansund nå enn noensinne før.
– Kristiansund er en veldig fin by, men den har vært død lenge, med mange tomme butikklokaler. Det har vært lite håp å spore her. Men nå skjer det mange ting og de skjer ganske fort. Det er en økt oppmerksomhet om sentrumsutvikling for første gang på 40–50 år, sier Endresen.
To store prosjekter vil prege byens utvikling fremover. Campus Kristiansund skal bli et område for høyere utdanning, forskning og innovasjon. I tillegg skal Kristiansund føye seg inn i rekken over norske byer som bygger nye kulturhus med sitt Normoria. Noe av ideen til seminaret kommer også herfra.
– Jeg har spurt meg selv, i forbindelse med alle de nye kulturbyggene i landet: Bygger vi kulisser? Og glemmer vi å bygge opp den reelle kompetansen som trengs for å fylle alle disse kulturhusene med innhold? I mange kommuner i Møre og Romsdal finnes det ikke en kulturavdeling engang, men mange vil gjerne være kulturbyer eller kulturkommuner. Jeg tror vi glemmer noe viktig – at det reelle løftet må komme innenfra, sier Endresen.
Tettpakket program
Gjennom paneldebatt, diskusjoner og foredrag skal en rekke aktører på banen i løpet av seminaret, som også vil se nærmere på rollen kunstnere og arkitekter kan ha i utviklingen av tettsteder.
– Mange kjenner til konseptet kunstvasking hvor kunst blir brukt for å løfte fram nabolag. Utgangspunktet er kunst til folket, men hvem er det egentlig det tjener?, spør Endresen.
En av de som sikkert kan gi svar er Lars Ramberg, kunstneren bak verket «TILLIT» på Økern-senteret. Keramiker Brit Dyrnes har også bred erfaring med offentlige kunstoppdrag og sitter i Kristiansund kommunes kunstkomité. På deltakerlisten står også Normoria-styreleder og tidligere kultursjef i kommunen Eigunn Stav Sætre, kunstner Hedda Bremseth, nevroforsker Menno Cramer, den finske arkitekten og kunstneren Marco Casagrande og en rekke andre.
Arkitekt Trygve Ohren fra Nøysom arkitekter skal fortelle hvordan de gar jobbet med gjenbruk i boliger på Svartlamon og Charlotte Rostad om hvordan de har bygget opp og drifter arbeidsfelleskapet Rake i Trondheim, hvor 12 profesjonelle billedkunstnere og kunsthåndverkere deler produksjonslokaler.
Rister av bedehuspreget
Kunsthallens lokaler i det gamle bedehuset strekker seg over tre etasjer, med over 1000 kvm totalt. Nå jobber Bjørnådal Arkitektstudio med et forprosjekt for etterkrigstidsbygget, finansiert av Kulturrådets Arena-ordning.
– Det er et veldig spesielt bygg, fra en tid da folk hadde mye tro og kanskje også litt penger. Nå prøver vi å riste av oss bedehuspreget og åpne opp bygget. Det er veldig romslig og litt quirky. Den store hallen er på 333 kvm og har en takhøyde på seks meter. Så nå finner vi fram til noen ganske kule løsninger, sier Endresen.
Seminarserien, som også skal streames, fortsetter gjennom året. Kunsthallen har mottatt støtte fra KORO, Kulturrådet, Kristiansund kommune, Sparebank1 Nordmøre og Møre og Romsdal fylkeskommune. Neste seminar skal handle om samtidskunst og mat og det tredje om samtidskunst og kunstig intelligens.