Aktuelt / Byutvikling
Johansen forsvarer fortetting og høyhus i Oslo
– Politikerne må være ærlige nok til å si at vi har bestemt oss for å bygge mer i Oslo, og at det må være høyere og tettere flere steder i byen, konstaterer byrådsleder Raymond Johansen.
– Politikerne må være ærlige nok til å si at vi har bestemt oss for å bygge mer i Oslo, og at det må være høyere og tettere flere steder i byen, konstaterer byrådsleder Raymond Johansen.
Hva er det Raymond egentlig vil med byen vår? Det var spørsmålet eiendomsutvikler Aspelin Ramm stilte da de tirsdag inviterte byrådsleder i Oslo Raymond Johansen til frokostseminar, sammen med andre sentrale folk fra eiendomsbransjen.
Johansen slo fast at politikerne må være tydelige i byutviklingsdebatten, selv om man ser stadig flere protester mot fortetting.
– Jeg er lei politikere som klager på manglende fart i boligbygginga, som gjerne klager på plan- og bygningsetaten – men som samtidig møter aksjonsgrupper og plutselig sier nei til boligbygging, sa Raymond Johansen under arrangementet, referert i en pressemelding fra eiendomsutvikleren.
Nei til parker, selv om det smerter
– Vi må være ærlige om at dette er komplekse spørsmål og våge å si til aksjonsgruppene at vi har tatt et valg. Vi har valgt å bygge flere boliger, det må være tett og høyt en del steder i byen, og da er det kanskje enkelte parker vi må si nei til – selv om det smerter. For saken er at folk ønsker å flytte til Oslo, og de trenger et godt sted å bo, konstaterte Johansen.
Samtidig blir det stadig mer krevende å utvikle nye boligområder i Oslo, mener Johansen. Det blir mer skreddersøm framover, ifølge byrådslederen.
Krever enorme knutepunkter
Nabokommunene bygger ut med enorm hastighet, og bosetter folk som ofte jobber i Oslo, påpekte Johansen. Dette øker presset på byens infrastruktur, og krever enormt store kollektivknutepunkter.
– Her må vi presse staten til å sette i gang tunge infrastrukturprosjekter som en del av byutviklingen, som et tognett rundt Oslo, mente Raymond Johansen, som samtidig kritiserte veiutbyggingen.
– Presset på motorveiutbyggingene ser jeg på som primitivt, der ligger vi langt bak andre land som går i en annen retning og satser på tog. De store, tunge kollektivutviklingsprosjektene er Oslos missing link, sa Johansen i følge pressemeldingen.
Nye områder og lokk over motorvei
Et mål for Johansen er å få utviklet enda mer av områdene nederst i Groruddalen, og ikke minst behovet for å få sikret t-bane-forbindelse til disse nye boligområdene. Et annet prosjekt byrådslederen ønsker å se ferdig om noen år, er lokket over E18 ved Hjortnes på Filipstad.
– Dette er den siste, store indrefileten i Oslos eiendomsmarked, og for å få til gode og lett tilgjengelige boligområder her, er vi avhengige av å få finansiert lokket i forlengelsen av E18. Her må en rekke aktører på banen for å realisere dette prosjektet – som sammen med Grønlikaia er viktig for å skape en god by med gode møteplasser, sa byrådslederen.