Aktuelt / Byutvikling
Plan for Grønlikaia klar
Grønlikaia i Oslo skal få 1500 boliger, 3000 arbeidsplasser og en kilometer ny havnepromenade. Tegningene til det nye planforslaget beskrives som en «nordisk skattekiste» av arkitektur.
Sørøst for Bjørvika og Sørenga i Oslo, ligger Grønlikaia, klar for å bli bebygd med leiligheter, kontorbygg, butikker, uteliv og fellesområder. Nå er planforslaget fra Hav Eiendom sendt inn.
– Innsendelsen markerer at vi er på oppløpssiden av reguleringsarbeidet, som har pågått de siste fem årene. Fremdeles gjenstår viktige milepæler før vi er i havn, men dette helhetlige planforslaget gir et godt bilde av hvor fantastisk dette kan bli for hele byen, sier Kjell Kalland, administrerende direktør i Hav Eiendom, i en pressemelding fra samme aktør.
Nordisk skattekiste
Det er Rodeo Arkitekter som er reguleringsarkitekt og det er team fra A-lab, Adept, LPO, Vandkunsten og Norconsult, som har delt kaien mellom seg og i samarbeid tegnet hver sin del av prosjektet.
– Grønlikaia blir en skattekiste av det beste skandinavisk arkitektur har å by på. Dette blir en bydel som får mange arkitektoniske kvaliteter, byrom og møteplasser for hele befolkningen og som gir et helt nye møter med Oslofjorden. Hav Eiendom skal ha honnør for å ha gjennomført en grundig prosess som har involvert mange dyktige fagpersoner, sier Henning Sunde, kreativ leder i Rodeo arkitekter, i pressemeldingen.
Kunstige rev
Et viktig grep i planen er å sette byggene på pæler i stedet for å fylle ut masser i vannet. Sjøvannet kan da strømme fritt, og det har mye å si for livet i fjorden, heter det i pressemeldingen. I området er det svært begrensede naturverdier i dag, og konstruksjonene som etableres i sjø skal kunne benyttes til tiltak som fremmer det marine økologiske mangfoldet lokalt.
Et eksempel er å innpasse kunstige rev og vegetasjon i konstruksjonene for å skape nye leveområder for marint liv. Dette kan gjøres ved å feste spesialdesignede strukturer til pælene, som tilrettelegger for at alger og skalldyr kan trives.
På spørsmål fra Aftenposten om ikke dette er grønnvasking, svarer Sunde:
– Nei, dette er reell bærekraft.
Dagdrivende ungdom på kaia
Kalland i HAV har tidligere forklart at de i arbeidet med Grønlikaia skal lytte til andre enn «hvite 50-åringer med studiepoeng».
Hvilke ungdommer de har snakket med vites ikke, men til Aftenposten forklarer Sunde i Rodeo at de derfor skal lage et «rufsete preg ved å bruke litt mindre forfinede materialer som tåler slitasje». I tillegg jobbes det med «ungdommens havnepromenade» og grendehus. En egen holme ved kaien har fått navnet «Dagdriverøya».