Aktuelt / Interiør
Å utfordre estetikken
Mad arkitekters nye lokaler i Pilestredet 27 i Oslo er tuftet på gjenbruk og ombruk, der historiske spor i arkitekturen blir en del av estetikken.
Mad arkitekters nye lokaler i Pilestredet 27 i Oslo er tuftet på gjenbruk og ombruk, der historiske spor i arkitekturen blir en del av estetikken.
Da Mad-familien, bestående av Mad arkitekter, Sane, Nomad og Mad Communication, overtok lokalene på to etasjer i Pilestredet 27 i Oslo, visste de at de ønsket å bidra til liv på gateplan, og å være et ekstrovert arkitektkontor nærmere byen. Det de derimot ikke visste, var hva etasjen på bakkeplan skulle inneholde.
Lokalets første etasje var nemlig en inngipset hvit boks. Med en knapp tidsplan begynte arkitektene å rive vegger og undersøke hva som skjulte seg bak. Spor og historier fra en annen tid dukket opp, noe som senere la føringene for hele interiørkonseptet.
Stort potensial
– Da vi begynte med rivingen, dukket det opp fliser fra en tidligere kebabsjappe, en skjult teglsteinsvegg og en brystning fra en tidligere butikk. Alt skulle beholdes, forteller interiørarkitekt Ine Abelsnes Stokka fra interiørarkitektkontoret Sane, søsterkontoret til Mad arkitekter. De fikk i oppdrag fra Mad AS om å blåse liv i de gamle lokalene i Pilestredet 27, som skulle være både lønnsomt og bærekraftig økonomisk.
– Hvelvingen i taket og det skjeve, gamle flisegulvet er elementer fra en annen tid som gir lokalene mye sjel. Alt av stenderverk og konstruksjoner er bygget av platemateriell fra Finn og Resirqel, og bølgeblikk-kledningen på vei inn mot toalettet er hentet fra en gammel garasje i Hamar, forteller Stokka og fortsetter:
– Vi kjørte opp og demonterte absolutt alt fra garasjen og tok det med oss nedover. Det kostet rundt 500 kroner på Finn.
Kafé, verksted og kontorlandskap
Løsningen for første etasje falt til slutt på en slags kafè som skal være et knute- og samlingspunkt for alle forbipasserende. Ved siden av kafeen er det også et verksted som kan benyttes av de ansatte.
– Verkstedet er med på å gjøre første etasje litt mer spesiell. Da kan man drikke en kopp kaffe og samtidig se arkitekter i arbeid. Inngangspartiet til verkstedet med vakre treprofiler er også hentet fra Finn.
Flere av fargene, som den lyse grønnfargen og de gul/brune-fargetonene, dukket opp under rivingen, er blitt bevart og malt på ny. Disse fargene er også med opp i kontorlokalene i andre etasje.
– Her er all innredningen bygget av eksisterende platemateriell, og alle møbler er gjenbruk. Innerveggene er demonterbare, og glittergulvet fra tidligere lokaler på to av møterommene er blitt bevart. Foruten ny teppeflis og noen oppbevaringsskuffer er alt en del av historien.
Flere gjenbruksprosjekter
Noen kvartaler bortenfor Pilestredet 27 ligger Kristian Augusts gate 13, også et bygg med høye miljøambisjoner. Arkitekt Noora Khezri fra Mad arkitekter har vært delaktig i det prisvinnende prosjektet og har sammen med blant annet Entra, Spaces, Scenario og FutureBuilt skapt et banebrytende prosjekt innen ombruk og sirkulær økonomi.
– Prosjektet innebærer ombruk av byggevarer fra bærende konstruksjon til tekniske føringer, til overflater og løse møbler. Prosjektet består av ombrukte byggematerialer fra mer enn 25 andre bygg, riveprosjekter og rehabiliteringsprosjekter, i både Oslo og resten av landet.
Khezri forteller at ombruksprosesser er annerledes enn vanlig bygging, og prosjektet påvirkes av hvilke materialer som er tilgjengelige gjennom prosjektperioden.
– Strategier og løsninger for dette har blitt skreddersydd gjennom tverrfaglige prosesser. Siden det ikke er noe system for å bruke bygningsmaterialer på nytt, må alle materialer, fra vinduer til lysarmaturer, letes opp hver for seg. De må undersøkes og tenkes inn i prosjektet, vurderes og lanseres for beslutningstakere.
Rik på erfaringer
Khezri forteller oss at den viktigste erfaringen fra et slikt prosjekt er at konseptet ombruk i stor skala faktisk ikke bare er mulig, men også attraktivt og fremtidsrettet.
– En sirkulær byggebransje vil kreve høy kompetanse, stor skapervilje og en dypere form av samarbeid mellom alle parter – mellom både tiltakshaver, prosjekterende og utførende, forteller Khezri.
Stokka fra Sane er enig med Khezri om viktigheten av fremtidsrettede miljøprosjekter. Hennes erfaring er at det beste er å kaste seg ut i det, uten nødvendigvis å vite alle svarene. De kommer etter hvert.
– Man må selv skape det nettverket som kanskje ikke finnes. Med prosjektet i Pilestredet 27 har vi ikke bare utfordret estetikken, men også skapt unike rom som skiller seg ut fra andre interiørprosjekter.
Tidskrevende prosess
I et høytidelig byggeprosjekt er det naturlig å sette prosjektene inn i ulike faser, fra start til slutt. I et slikt gjenbruksprosjekt blir fasene mikset, og det er ikke alltid gitt hva som blir neste steg.
– Prosjektet har vært tidskrevende, nettopp fordi vi befinner oss i startgropa av slike type prosjekter. Når ting ble utfordrende og vi følte det stoppet opp, måtte vi åpne opp mailboksen og begynne å spørre om hjelp, forteller Stokka og fortsetter:
– Etterspørselen av platemateriell eller produkter ble mange, og det var flere som responderte. Det resulterte blant annet i at vi kunne gå over gaten og hente materialer fra et byggeprosjekt som foregikk rett over gata.
Både Khezri og Stokka forteller at et bra team med flere allierte er en stor fordel. Løsningsorienterte håndverkere, møbelsnekkere og entreprenører, i tillegg til engasjement fra oppdragsgiver og byggherre har hjulpet stort.
Snart åpning
Arkitekter fra Mad, interiørarkitekter fra Sane og arealplanleggere fra Nomad har allerede flyttet inn i Pilestredet 27. Kafeen i første etasje åpnet onsdag 26. mai.
Sammen med daglig leder for kafeen, Ruben Karlsen, tror interiørarkitekt Stokka at de nye lokalene vil bli et nytt samlingssted for Oslo-befolkningen.
– Tilbakemeldingene til prosjektet har vært veldig gode! Vi ønsker at lokalene skal være en plass for debatter, eventer, kulturelle tilbud og til utleie. Det er noe vi tror byen trenger, og som kan være med på å skape nye historier.