Aktuelt / Interiør
Bak fasaden
– Det er helt umulig å snakke om fasader uten å debattere det som ligger innenfor og utenfor fasaden. En fasade er ingenting uten menneskene og aktivitetene, mener interiørarkitekt MNIL Ellen Ledsten. Hun spår at arkitekturopprøret vil gå over av seg selv.
– Det er helt umulig å snakke om fasader uten å debattere det som ligger innenfor og utenfor fasaden. En fasade er ingenting uten menneskene og aktivitetene, mener interiørarkitekt MNIL Ellen Ledsten. Hun spår at arkitekturopprøret vil gå over av seg selv.
Mens arkitekturopprøret og arkitektene diskuterer fasader, er livene våre i ferd med å standardiseres gjennom arkitekturen og samtidens boligbyggeri. For å få en mer nyansert forståelse av debatten har vi tatt en prat med to frittalende og engasjerte interiørarkitekter. De med kjernekunnskap om det som skjer mellom, foran og bak fasadeplatene.
Stort potensial
– Det er helt umulig å snakke om fasader uten å debattere det som ligger innenfor og utenfor fasaden. En fasade er ingenting uten menneskene og aktivitetene, mener interiørarkitekt MNIL Ellen Ledsten i Ledsten Arkitektur.
Vi som mennesker har behov for å føle oss som en integrert del av våre bygde omgivelser, og ikke som tilskuere som ikke er velkommen verken i uterommet eller inn i bygningen, mener hun.
Og Ledsten vet hva hun snakker om. Sammen med Element Arkitekter, transformerte hun den gamle Mills-fabrikken på Grünerløkka fra et slags lukket fengsel til en inviterende og åpen virksomhet.
– Hovedpoenget var å åpne fasaden og lage en romplan som gjorde at hele første etasjen kunne eksponeres, for også å skape et bedre bybilde, forteller hun.
Hans Christian Elverhøi Thomassen er interiørarkitekt MNIL i Metropolis arkitektur og design. Han er enig med Ledsten i at debatten fremstår ensporet, samtidig mener han det brede engasjementet bra.
– Det er en debatt og et offentlig ordskifte rundt det som påvirker oss, og det som er et av de mest ressurskrevende elementene i samfunnet. Det at arkitekturdebatten ikke bare handler om våre felles offentlige anliggender, men også trer inn i det som berører vår hellige private eiendomsrett, er bra, sier Thomassen.
Utbyggernes og etatenes makt
Ett av prosjektene som stadig settes opp mot de romantiserte murgårdsfasadene er det nye Løren-komplekset, som det virker som at de fleste er enige om at er et eksempel på dårlig arkitektur.
Men skyldes det dårlige arkitekter? Ellen Ledsten mener i stedet at det er på tide å rette blikket mot utbyggerne og etatene.
– Prosjektet på Løren er ikke engang detaljprosjektert av arkitekter. Her har Selvaag kjøpt og betalt noen som ikke kan noe om arkitektur, og latt entreprenøren prosjektere kjønnsløse og fiendtlige omgivelser som vil skjemme et nabolag i årtier. Det er faktisk aktører som Selvaag og Obos som ødelegger omgivelsene våre – og det skal de få høre, sier Ledsten engasjert.
Uavhengig kommisjon
Likevel er det ikke alltid arkitektene løser det bedre. Ifølge Ledsten finnes flere eksempler på arkitekttegnede bygninger og steder som gir den samme følelsen av avstand og fiendtlighet som Løren-komplekset.
– Beveger man seg tett på våre tre siste signalbygg, Nasjonalmuseet, Munchmuseet eller Deichman, er det ingen vennlig taktilitet eller menneskelige dimensjoner som tilsier at disse faktisk er finansiert av felleskassen for å knytte mennesker tettere på kunst og kultur. En ti meter høy og femti meter lang grå mur, som den vi har på Nasjonalmuseet, er noe vi kan – og må – unngå i fremtida.
– Skal du bygge dyrt og kronglete i Norge, si et nytt nasjonalmuseum, så bør vi etablere en kommisjon med kvalifiserte og uavhengige interiørarkitekter for å vurdere interiørarkitekturen der. Det blir akkurat det samme som at du må betale NIKU for å gjøre grunnundersøkelser, om du vil eller ikke, for å grave nede i Bjørvika, mener Thomassen.
Elsk på 1890-tallet
Arkitekturopprøret er preget av nostalgi. At alt var bedre før. Spør du en interiørarkitekt får du kanskje et litt annet svar.
– Det er lenge siden jeg skjønte at det aller meste av arkitekturen som fremelskes i dagens opprør, er et par fine rom ut mot ei gate, med en mørk og trasig togkorridor av en gang, full av ubrukelige rom som skulle lede deg ut til klaskedassen. Eneste kryss i taket er takhøyden, mener Thomassen.
– Hadde vi fortsatt gått på do i baktrappa hadde det vært like trasig, om ikke verre, enn å bo nede i en mørk vindtunnel på Løren, sier han.
– God arkitektur har ingenting med om det er en fasade fra 1800-tallet eller 2021 å gjøre. Det handler om god eller dårlig kvalitet, og om vi har genuin innlevelse i det vi prosjekterer, presiserer Ledsten.
Interiørarkitekturopprør?
Ifølge Ellen Ledsten er det helt unaturlig å skille arkitekturfagene i forskjellige debatter. Det betyr ikke at et aktivt opprør fra interiørarkitektene bør finne sted, mener Thomassen.
– Vi burde nok sosialisere drittslenginga som ofte foregår rundt kaffemaskinene på interiørarkitektkontorene. Jeg tror mange har lyst til å høre våre nidviser om de dårlige bygningene og løsningene vi møter på vår vei, sier han.
Begge to er enige om at det bør begynne med at interiørarkitekten slutter å selge seg for lut og kaldt vann.
– Interiørarkitektene har lite å spille på når de blir invitert inn for å velge mellom fem billige flis til badet og den kjipeste lamellparketten. Jeg tar ikke oppdrag hvor jeg blir bedt om å synse om fliser. Den dårlige materialkvaliteten vi ser i dagens boligprosjekter får utbygger ta på seg sjøl, sier Ledsten alvorlig.
– Jeg tror et aktivt opprør kan være å tørre å si «fy faen, så schtøgt!» hver gang man kommer hjem til venner som tror de har kjøpt seg lykken, men som i virkeligheten har pådratt seg en overpriset, mørk lomme i et eller annet jævlig veikryss, oppfordrer Thomassen.
Bidrar til at alt blir litt bedre
Det er umulig å snakke om arkitektur i dag uten å snakke om gjenbruk og transformasjon. Derfor spår Ellen Ledsten at opprøret vil gå over av seg selv.
– I fremtida vil det knapt nok bygges noe nytt, så arkitekturopprøret vil dø ut av seg selv. Og når vi kommer dit, vil interiørarkitekten ha en relevant posisjon når det gjelder formgivning av gode rom i eksisterende bygninger.
I mellomtida oppfordrer Thomassen til deling av solid kunnskap.
– Interiørarkitekten står for en fordyrende, men gud hjelpe meg så forbedrende kompetanse, og er en premissgiver for våre bygde miljøer. Bruk oss, anerkjenn oss, og innse verdien i kostnaden det er å la både bygningsarkitekter, interiørarkitekter og landskapsarkitekter bruke evnene sine til å lage en bedre og vakrere virkelighet, avslutter Thomassen.