Fargen er formens sjel

I lyset fra vårsolen, med utsikt over Oslofjordens speilblanke vann, samlet en engasjert gruppe fagfolk og fargeentusiaster seg forrige uke i Snøhettas lokaler for en kveld viet til fargens betydning i ulike yrker. 

Fasade for Sortland Ungdomsskole av Jorunn Sannes, 2011.

Fasade for Sortland Ungdomsskole av Jorunn Sannes, 2011. 

Foto: Jorunn Sannes
>

Tekstilkunst, autisme og fiskeindustri – tre tilsynelatende ulike fagfelt, men som overraskende nok forener tre inspirerende foredrag. Disse temaene sto i sentrum under Forum Farge sitt arrangement «Farge i ulike yrker», holdt i Snøhettas lokaler, hvor deltakerne fikk innsikt i hvordan farger kan påvirke både arbeidsmiljø, læring og kultur.

For kan bevisst bruk av farger forbedre arbeidskvalitet, læringsmiljø og kulturopplevelser gjennom visuelle og arkitektoniske grep? Arkitektur deltok på arrangementet for å utforske dette.

>

Viktigheten av farge

Fra beroligende blåtoner til alarmerende nyanser av rødt: Fargene former dagene våre. Både i konkrete objekter og i større omgivelser. Farger er et kraftfullt verktøy og et essensielt fag i flere yrkesgrupper, spredt ut over ulike teknikker og visuelle utforminger.

Likevel oppleves fargens innvirkning ofte undervurdert: 

– Mange tenker ikke på farge som et eget fag. Farge blir ofte sett på som noe barnslig og feminint, men i realiteten er farge helt avgjørende for hvordan vi alle oppfatter verden rundt oss, forteller styreleder i Forum Farge, Ingvild Constance Festervoll Melien.

Forum Farge er en frivillig organisasjon som ønsker å formidle forskningsbasert kunnskap om farger.

– Forum Farge ønsker å løfte frem farge som fag og vise til hvilken viktig rolle farge har i de ulike disiplinene våre, samt hvor viktig farge er for oss selv og våre omgivelser, forklarer Melien.

Torsdag den 20. mars samlet interesserte seg i Snøhettas lokaler for Forum Farge sitt arrangement «Farge i ulike yrker».

Farge og autisme

– Designere har et ansvar for å skape inkluderende miljøer, også for de med kognitive og sensoriske vansker. Vi må tenke lys og farger i sammenheng, og dens betydning, sier arkitekt og førsteamanuensis i lysdesign ved Universitetet i Sørøst-Norge, Veronica Zaikina.

Med sitt foredrag om sammenhengen mellom autismespekter-forstyrrelser og farger, viser Zaikina til hvordan personer med autismespekter-forstyrrelser blir påvirket av fysiske læringsmiljø, og hvordan lokalene kan utformes ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og metoder for å forbedre personlige behov og utdanning.

– Både farge og lys påvirker psykisk helse, humør og persepsjon. Det må brukes i større og forbedret stand i interiører og spesielt i læringsmiljø, sier hun.

Zaikina vektlegger hvilken sentral posisjon lyset spiller i møtet med farger i våre omgivelser. Bruken av dagslys i læringsmiljøer er en sentral faktor for personer med autismespekter-forstyrrelser, og Zaikina forklarer hvordan riktig bruk av farge og lys kan lette kognitive symptomer og skape sosial verdi.

Det er i tillegg essensielt å oppdage barnets fargepreferanser, og forstå hvordan reaksjoner på farge er individuelle. Zaikina forteller at fargekontraster og visuelt støy kan reduseres, uten å endre definisjonen av objekter som fremmes av lys og skygge.

– Farger ikke bare er estetikk, men et verktøy som former trivsel og opplevelser, slår hun fast.

Fargens samspill

Bruk av farge er en faktor som gjenspeiler tverrfaglig tilhørighet. Kunstner Jorunn Sannes fra Snøhetta formidler sin multidisiplinære karriere til deltakerne ved å fortelle om teknikker som tydelig viser til hvordan materialbaserte verk og visuelle uttrykksformer styrkes av farger, lys og taktilitet.

– «Fargen er formens sjel, og formen er fargens kropp», siterer Sannes den sveitsiske kunstneren og designeren, Karl Gerstner, når hun viser til maleriene sine.

Hennes virke illustrerer hvordan farger ikke er forbeholdt en spesiell uttrykksform, og hvordan farger implementeres i ulike skalaer. Fra lysdynamikken på Operataket i Oslo, til nostalgiske broderte familieminner, formidler Sannes sine prosjekter gjennom faglig tyngde og visuell bredde. Farger er avhengig av eksterne faktorer for å oppleves i sin rette betydning, mener hun.

Med reflekterende flater og materialbevisste valg, refereres det også til hvordan farger ikke nødvendigvis brukes som et konkret virkemiddel, men heller hvordan farger aktiveres gjennom omgivelsene av eksisterende nyanser og tekstur.

– Materialer skaper farger gjennom toner av lys og skygge. De fanger opp fargene rundt oss, som skiftes fra tid til tid, enten det er kaldt morgenlys eller varmt ettermiddagslys, sier hun.

Sannes bruker flittig speil som et virkemiddel, som i fasaden til Sortland Ungdomsskole, hvor bygningsfasaden preges av en installasjon av 400 motorsykkelspeil. Speilene skaper refleksjoner som utvider fasadens opprinnelige uttrykk, ved å tillegge eksisterende farger og strukturer fra omgivelsene rundt, uten å bruke fargede materialer.

I Sannes prosjekter oppstår farge ofte i samspillet mellom lys og flater, hvor lyset både absorberes og brytes ned for å skape nyanser og former.

Holmen Industriområde

Interiør for Holmen industriområde basert på lokale referanser, 2021.

Foto: Sebastian S. Bjerkvik

Sterk fargebruk i Holmen industriområde 

Siste foredragsholder denne kvelden er interiørarkitekt ved Snøhetta, Bjørg Aabø. Hun kombinerer miljøorientert tematikk med visuell utforming gjennom å presentere Snøhetta sitt prosjekt Holmen industriområde fra 2021.

– Det er en god grunn til å bruke sterke farger i dette prosjektet på grunn av nærområdets natur og lys, men også på bakgrunn av byggenes store flater og arealer, sier Aabø.

Holmen industriområde er et prosjekt som kombinerer tverrfaglige praksiser med et bestemt forhold til funksjon og landskap. Industriområdet samler ansatte fra ulike profesjoner innad i fiskeindustrien på samme sted, og skaper en arbeidsplass som samler og effektiviserer ulike arbeidsområder innad i produksjonen. 

Området ligger nøye plassert på østsiden av Sortlandssundet i Nordland, hvor anleggets farger står i kontrast til områdets både storslagne og stille natur. Området rundt Vesterålen har holdt en sentral posisjon for utviklingen av norsk fiskeindustri i nesten 1000 år. 

Industriområdet på 6000 kvadratmeter rommer rikelig med arbeidsplasser, hvor Snøhetta ønsker å prioritere trivsel for de ansatte gjennom dagslys, vakker utsikt og rene former.

Aabø viser til hvordan trivsel og arbeidsmiljø påvirkes i høy grad av omgivelsene. 

– Det er viktig å vise hvordan arkitekturen har en karakter som hjelper opplevelsen av stedet. Når vi skapte fargesterke fasader, ble det naturlig å arbeide med disse fargene i andre deler og bygg i prosjektet.

Industriområdet er forbeholdt byggregler som påvirker interiørvalg. Likevel illustrerer Holmen industriområde hvordan prosjektet har hatt en bevisst holdning til hvordan arbeidslokalene vil påvirke de ansatte.

– Siden byggets funksjon er for matproduksjon og fiskeindustri, er det underlagt strenge krav til hygiene som gir et heller sterilt interiør. Da er det viktig at menneskene som bruker bygget får oppleve andre miljøer og farger på arbeidsplassen som øker trivselen, poengterer Aabø.

Ved å skape fargepregede rom utenfor industrilokalene, som ganger, trapper og avslappingssoner, får de ansatte mulighet til å nyte dagslys og energigivende farger i pausene. Dette skal skape en arbeidsplass som gjennom form, farge og lys bidrar til de ansattes velvære, samtidig som det beholder alle essensielle industrielle krav og funksjoner. 

Farge er mer enn kun estetikk – det former våre sanseinntrykk, skaper stemninger og påvirker både trivsel og funksjon. Med tverrfaglig fokus understreket Forum Farge, gjennom inspirerende foredrag, hvilken essensiell posisjon farge har for ulike yrkesgrupper.

>
>
>