Håndverkeren og møbeldesigneren

Lagvis kobler sammen profesjonelle designere og unge håndverkere for å skape nye møbelprosjekter – rett fra sløydsalen. 

Lærling Elise Nergård (t.v.) og designer Silje Nesdal

Lærling Elise Nergård (t.v.) og designer Silje Nesdal har under Lagvis samarbeidet med å lage L-stolen, og forteller om en spennende arbeidsprosess der designer og lærling kan utfordre hverandre.

Foto: (t.v.) Isak & Noah (@kolonihaven.no)/(t.h.) Mattias Josefsson
>

Da prosjektleder for Lagvis, Kristin Brandt, oppdaget den danske utstillingen «Skud på Stammen» i 2016 – som fremmer samarbeid mellom designere og nyutdannede håndverkere – fikk hun umiddelbart en tanke: hvorfor har vi ikke dette i Norge?

Ikke lenge etter ble Lagvis født, en arena som siden 2019 har gjennomført utstillinger på Deichman Bjørvika, DOGA og Sentralen. Målet med Lagvis er å øke rekrutteringen til trearbeid, fremme samarbeid mellom håndverk og design, og vise fram dagens og morgendagens talenter innen håndverk og design.

Nå ønsker de å ta med utstillingen til Stockholm Furniture Fair.

>

Engasjert lærling

– Jeg har alltid likt å arbeide i sløydsalen helt siden jeg gikk på barne- og ungdomsskolen. Da jeg skulle velge hva jeg skulle gjøre på videregående, fant jeg raskt ut at trearbeid-linjen på Edvard Munch VGS var det rette valget for meg.

Det forteller Elise Nergård fra Oslo, som for aller første gang har deltatt på Lagvis. Nergård forteller at hun er svært positiv til erfaringen hun har tilegnet seg gjennom Lagvis-arenaen, og kanskje spesielt grunnet samarbeidet hun hadde med møbeldesigner Silje Nesdal.

– Jeg er veldig glad jeg fikk arbeide sammen med Silje. Det var svært enkelt å komme med innspill med tanke på dimensjoner, materiale og konstruksjon, og jeg er glad for at designeren var positiv til dette, forteller Nergård og fortsetter:

– Det ga muligheten til å lære av hverandres fagfelt, og jeg fikk bruke min kunnskap fra sløydsalen inn i selve møbelet. Designets førsteutkast ble derfor noe justert, men den beholdt samme estetikk.

I dag er Nergård lærling hos Ilker Dursun i Oslo, målet er å ta svenneprøven i møbelsnekkerfaget. Der lager hun nye ting fra bunnen av og får med det tradisjonelle stoffet som ligger i faget, som for eksempel sinking, sliss og tapp. Videre ønsker hun å studere design eller kunst.

Jeg har lyst til å bruke min håndverksbakgrunn inn i videre studier, for eksempel møbeldesign eller kunst. Jeg har ambisjoner om å designe produkter som ikke bare er pene å se på, men som også varer over tid, forteller Nergård.

L-stolen

L-stolen er laget av heltre furu og er overflatebehandlet med grønnsåpe. Stolen er designet for å tåle både tung vekt og vridning i materialet, som gjør at materialet kan vokse og krympe uten at stolen sprekker opp. 

Foto: Isak & Noah (@kolonihaven.no)

L-stolen

Nergård var en av åtte unge håndverkere som ble matchet med hver sin designer, og fikk under årets utstilling samarbeide med møbeldesigner Silje Nesdal. Hun forteller om en spennende arbeidsprosess, der designer og lærling kan utfordre hverandre.

– Jeg var heldig med plassering av snekkerverkstedet til Elise da dette ligger i nærheten av mitt studio, noe som gjorde at jeg fikk følge prosessen tett. Elise var en god samarbeidspartner, nysgjerrig og interessert i min prosess, og gjennom felles innsats skapte vi en god læringsarena, forteller Nesdal. 

L-stolen ble tegnet etter briefen som i år var «Lekende». Tanken er at denne stolen skal ønske velkommen, være raus og kunne brukes og oppleves av alle aldersgrupper. 

Stolen er laget av heltre furu og er overflatebehandlet med grønnsåpe. Designer Nesdal forteller at hun har vært nysgjerrig på å jobbe med furu, som er et mykt trevirke som føles behagelig mot huden. 

– Stolen er noe brutal i formen, men proporsjonene, møtene og oppbyggingen er med på å gi stolen en overraskende god sittekomfort. Furu er også sårbart og kan lettere få skade på seg, men med enkle grep kan man holde den fin, og dessuten synes jeg at en stol med levd liv og patina gjør noe positivt med uttrykket, forteller Nesdal og fortsetter:

– Den høye materialkvaliteten, de intrikate løsningene og designet jobber sammen for at stolen skal tåle tung vekt, krymping, vekst og vridninger i materialet. Der har lærling Elise fått bruke sin ekspertise.

Godt samarbeid mellom designer og snekker er et godt utgangspunkt for å framstille gode og varige produkter. Nesdal kan varmt anbefale Lagvis-arenaen videre.

Lagvis-utstillingen ble tidligere denne måneden stilt ut på Sentralen i Oslo med tema «Levende». Utstillingen inneholdt totalt åtte møbel-bidrag fra blant annet Bjørn van den Berg og Leon Moen Aaserud; Frida Øster og Magnus Horgen Rekkedal; og Njål Hatteberg og Runi Killi Arnekleiv.

Foto: Isak & Noah (@kolonihaven.no)
Foto: Isak & Noah (@kolonihaven.no)
Foto: Isak & Noah (@kolonihaven.no)
Foto: Isak & Noah (@kolonihaven.no)

Lag på Lagvis

Lagvis er etablert av Kristin Brandt, som jobber som prosjektleder på Håndverkssenteret på Edvard Munch VGS. Brandt setter i gang ulike tiltak som for HDP-fagene; et programområde i Oslo-skolen som står for Håndverk, design og produktutvikling. Målet er god rekruttering og god gjennomføring av utdanningen.

Siden den første utstillingen på Deichman Bjørvika i 2020 har prosjektet vokst, og har fått med flere videregående- og møbelsnekkerskoler. Prosjektet har tatt tid å etablere. 

– Etter turen til Danmark, startet jeg etter hvert opp en prosjektgruppe med blant annet designer og møbelsnekker Sverre Uhnger og kurator Kirsten Visdal. Deretter fikk vi med Hjerleid Handverksskole, Skedsmo VGS og Setesdal VGS avd. Valle. I oppstarten fikk vi blant annet støtte fra Sparebankstiftelsen og Norsk Hydro, forteller Brandt.

Brandt legger til at Oslo Håndverks- og Industriforening er og har vært en viktig samarbeidspartner og bidragsyter økonomisk.

I den årlige konkurransen «TEGN ET MØBEL» velger en fagjury ut rundt 10 designforslag fra designere, som de deretter matcher med elever og lærlinger. Prosjektet inkluderer også smykker og klær som vises på utstillingen, med deltakelse fra elever innen gull- og sølvsmedhåndverk og tekstil og søm, samt en designmentor i klasserommet.

Kristin Brandt

– Målet med Lagvis er å fremme samarbeid mellom håndverk og design. Begge kompetanser trengs for å lage et godt funksjonelt møbel med godt design, forteller prosjektleder for Lagvis, Kristin Brandt.

Foto: Edvard Munch VGS

Viktigheten av håndverksfaget

Brandt mener at det offentlige tilbudet for å utdanne seg til møbelsnekker på videregående ikke er godt dekket i Norge, og forteller at Norge kun har to offentlige skoler igjen med trearbeid, Skedsmo og Edvard Munch videregående skole.

Hun forteller at håndverksfaget blir viktige nå og fremover.

Edvard Munch VGS har nå god rekruttering hvert år, og mye er på grunn av det treårige løpet som inkluderer generell studiekompetanse. Da får du muligheten til å gå i lære og/eller søke på universitet og høyskole videre, gjerne innen design og arkitektur, forteller Brandt og fortsetter:

– Blant annet Oslo Met og Arkitekthøgskolen i Oslo har gitt uttrykk for at de er glade for å få inn studenter med praktisk erfaring også, da de tenker på en litt annen måte når det kommer til rom, form og størrelse.

Stockholm Furniture Fair neste?

Brandt forteller avslutningsvis at LAGVIS møblene 2024 har blitt godkjent til å delta på Stockholm Furniture Fair i februar, verdens største møteplass for Skandinavisk design.

– Så gjenstår det å se om vi får det til å gå i hop økonomisk slik at vi kan delta, avslutter Brandt.

>
>
>