Aktuelt / Interiør
Et av de sikreste høsttegnene i interiørbransjen er messen Maison & Objet i Paris. I år gikk den av stabelen mellom 5. og 9. september og markerte samtidig sitt 30 års-jubileum.
Like interessant som Maison & Objet er sidearrangementet Paris Design Week som denne gangen bød på hele 400 utstillinger og installasjoner over hele byen.
Franskmennene har sans for det grandiose, og temaet for årets messe var intet unntak: Terra Cosmos. En kosmisk fremtidsvisjon danner bakgrunnen for utstillingens fokus på nyheter, kreativitet og innovasjon, heter det på messens nettside.
Målgruppen omtales som «the decoration, design and lifestyle community», og det gigantiske arrangementet har som mål er å være en smeltedigel av erfaring, fagekspertise og business. Det er her trender skapes.
Mindre omfang
Mitt hovedinntrykk, etter å ha besøkt messen jevnlig i mange år, er at 2024-utgaven virket noe redusert i omfang: Færre haller var i bruk, det var færre utstillere og besøkende, og det meste så ut til å være tatt ned i størrelse.
Når messen nesten kolliderte med OL og Paralympics, er det forståelig. Det kan tenkes at mange ikke ønsket seg til Paris akkurat nå.
Å bygge opp en hel messe rundt et tema er ikke lett, spesielt når temaet er så ambisiøst som i dette tilfellet. De færreste har vel Terra Cosmos i tankene når de designer møbler, lamper eller annen innredning.
Maison & Objet hadde likevel klart å kuratere en fin utstilling av elementer som relaterer seg til temaet.
Åpen tolkning
Terra Cosmos kan tolkes på ulike måter, og jeg innrømmer villig at besøket ga meg blandede følelser.
De siste årene har drømmen vår vært drømmen om det ekte og genuine, om bærekraft og natur. Skal dette nå tones ned til fordel for en fremtidstro som ligger utenfor vår klode?
Er det ikke en fallitterklæring å være mer opptatt av kosmos enn av klimamålene?
Ingen grenser
Samtidig opplevde jeg at Terra Cosmos utløste en slags 1990-talls-nostalgi. På samme måte som ved årtusenskiftet har vi i dag en forestilling om at alt er i endring: Kunstig intelligens forandrer verden på måter vi ikke kan forestille oss, romekspedisjoner i regi av private er på trappene, og det grenseløse ligger foran oss.
Det er lett å tenke at vi beveger oss bort fra det nære og søker mot noe som ligger langt der ute et sted. Uten forpliktelser.
Likevel: Positivt tolket kan vi se Terra Cosmos som en metafor for innovasjonskraft. Nyskaping kjenner ingen grenser. Det er ingen gitt å si hvilken retning utviklingen tar – heller ikke innen arkitekturfagene.
Paris Design Week
I løpet av de siste årene har vi sett en dreining i interessen for arrangementene. Gjester som tidligere besøkte hovedmessen over flere dager vender seg nå i større grad mot Paris Design Week.
De praktiske gevinstene er flere: åpne showrooms, åpne butikker, kortere vei til dem man vil gjøre avtaler med og enklere kommunikasjonen. Mye tyder på at flere vil foretrekke design-uken i årene som kommer.
Har vi kanskje har vi gått trøtte av messer?