Aktuelt / Interiør
Hvert andre år sender flere nyetablerte møbeldesignere sitt bidrag til Designers’ Saturday (DS) designkonkurranse Best Talents. Ti finalister plukkes ut og tre vinnere kåres. Konkurransen kan være et skikkelig springbrett ut i bransjen for unge designere i startfasen, mener årets tre vinnerne, Tobias (32), Oskar (27) og Njål (28), som stakk av med de tre topplasseringene under Designer’s Saturdays prissamarbeid med klokkeprodusenten Rado forrige helg.
Vi tok praten med de unge designerne for å høre hva prisen betyr for en nyetablert i bransjen, samt hvordan skape sin egen fremtid som ung møbeldesigner i dag.
Ingen plan B
– Jeg sa opp jobben i fjor og solgte leiligheten for å prøve meg som møbeldesigner på heltid, forteller Tobias Berg mens han ler forsiktig.
32-åringen fra Nesodden gikk helt til topps i designkonkurransen forrige helg. Nå ønsker designtalentet å teste ut sine muligheter i bransjen.
– Jeg er ikke den beste til å legge fremtidsplaner, men målet er jo å kunne klare seg som møbeldesigner på heltid. Jeg har ingen plan B, og håper jeg i fremtiden kan skape gode samarbeidspartnere med potensielle møbelprodusenter, forteller Berg.
Designeren har allerede mottatt henvendelser fra folk som er interessert i å kjøpe loungestolen, og håper en dag at en produsent skal plukke den opp.
Skisset fra PC-skjermen
Loungestolen «Kollen» er designet av bøyde aluminiumsplater, og er døpt etter inspirasjonen fra den karakteristiske hoppbakken i hovedstaden. Møbelet har allerede rukket å bli utstilt under møbelmessen i Milano, under Norwegian Presence, tidligere i år.
– Idéen til det moderne designet kom først ett år før den ble produsert, og har vært gjennom mange variasjoner. Jeg skisserer mye foran PC-skjermen – jeg føler da at jeg kan gjøre flere variasjoner av en idé, fra materialvalg til formspråk, forteller Berg og fortsetter:
– Å vinne denne prisen er utrolig viktig for mitt virke som møbeldesigner, og jeg tror prisen betyr mer enn jeg tror. En slik anerkjennelse er utrolig gøy!
Den unge designeren har tidligere mottatt designstipend fra Norsk Industri, jobbet hos Ekornes og hatt internship hos IKEA. Berg mottar 50 000 kroner for førsteplassen i denne konkurransen.
Pøbel på pallen
Andreplassen gikk til Oskar Keller, som har masterutdannelse i industriell design fra NTNU i Trondheim. Designeren fra Bærum mener det var nokså surrealistisk å være blant vinnerne, og forteller at prisen er en god start på sin yrkeskarriere.
– Eksponeringen jeg har fått gjennom DS har vært veldig oppløftende, i form av at man kommer i kontakt med fagmiljøet og potensielle samarbeidspartnere på en annen måte enn tidligere. Som ny designer er det ingen som forteller deg hvordan du går fram for å skape disse møtene.
Møbelet Pøbel mener Keller er et sosialt objekt, og stolen ble inspirert av vår tids tendens til å bo trangere og trangere. Designeren ville lage et litt mindre møbel, men som likevel er god å bruke og som ikke virkelig sparsommelig.
– I designprosessen var jeg på leting etter en karakter. Jeg ønsket å bygge en sympatisk personlighet i kraft av at stolen fungerer både som en skulptur og som et sosialt objekt. Jeg ville også fremheve de gode - og kanskje ukjente - kvalitetene i sitkagran, et materiale som er lite utnyttet grunnet sitt dårlige rykte, forteller Keller.
Den unge designeren viser sine arbeider på @oskarform og @ne_kollektiv på Instagram, og håper eksponeringen fra DS vil hjelpe han i å orientere seg i bransjen, og nå ut til mulige samarbeidspartnere.
Møbel av overskuddsmateriale
Møbelet Trapp Junior kapret tredjeplassen, designet av Njål Thunold Hatteberg. 28-åringen fra Rosendal tok sin mastergrad i design fra KMD i Bergen tidligere i år, og jobber i dag som designer og teknisk tegner for finsnekkeriet Minde Snekkeri i Bergen. Hatteberg mottar prisen med stor entusiasme.
– Som designer kan det være enkelt å havne i en litt innelukket boble. Det kan også være noe skummelt å sprekke denne bobla og dele det en har brukt lang tid på å formgi og skape. Denne prisen tenker jeg på som en indikasjon på at andre også ser verdien av prosjektet, sier han.
Møbelet er designet med utgangspunkt i produsenten Trapperingen og svinn fra deres produksjon på Innvær, Bømlo. Møbelet var en del av Hattebergs masterprosjekt «Svinn», og ønsket med prosjektet å vise mulighetene rundt materialsvinn og overskuddsmateriale.
Når Arkitektur spør Hatteberg om hans fremtidsplaner, forteller han at ambisjonen er å jobbe som møbeldesigner på heltid.
– Likevel er jeg innstilt på at det vil ta tid å nå målet. For å nå dette kommer jeg til å fortsette å tegne møbler og objekter, utvikle prototyper og søke meg til ulike plattformer for å stille ut arbeidet mitt, forteller Hatteberg.
Konkurranse
Årets vinnere ble kåret gjennom en lengre evalueringsprosess bestående av en jury med en representant fra hver av de seks norske designutdanningene i Norge, hvor temaet «samarbeid» ble spesielt viktig for å demonstrere verdien av fellesskap på alle mulige måter.
Juryleder og designer, sveitsiske Christophe Guberan, forteller at samtlige finalister hadde gode design-svar på de viktige spørsmålene om miljøpåvirkningen til alle produkter, og alle prosesser som fører til produksjonen deres.
– Det var som alltid veldig vanskelig å velge blant bidragene, da det var mye forskjellige og interessante tanker og visjoner. Det var utrolig spennende å se hvor variert de ulike designene svarte på det valgte temaet i sitt design, sier Guberan til Arkitektur.
Jurylederen forteller at vinnerne ble kåret gjennom en god diskusjon blant jurymedlemmene. Veldesignede objekter, riktige proporsjoner, karakter og design som varer var viktige premisser for jurylederen. Toni Kauppila var også med i juryen, og forteller at ambisjonen til prisen var å sanse pulsen til avgangsdesignstudenter over hele landet.
– Det har derfor vært et veldig viktig samarbeid bestående av de ulike designinstitusjonene, for å sammenligne våre egne notater, gjenkjenne forskjellene våre og se hvordan vi utfyller hverandre, forteller Kauppila og avslutter:
– Denne lagbyggingen mellom oss er ekstremt givende både for å feire mangfoldet av norsk design, men også for å gjøre en god vurdering av juryen.