Ønsker bedre preikestoltur

Ny arkitektkonkurranse for nytt besøkssenter ved Preikestolen. Målet er en opprydding av et rotete parkeringsområde, sier initiativtager. 

Ny arkitektkonkurranse for nytt besøkssenter ved Preikestolen. Målet er en opprydding av et rotete parkeringsområde, sier initiativtager. 

Preikestolen ruver 604 meter over Lysefjorden. Hvert år besøker rundt 400 000 turister fjellformasjonen som frem til 1901 ble kalt Hyvlatonnå (høveltanna).

Foto: Helge Kjellevold
>

Hvert år besøker rundt 400 000 mennesker den ikoniske fjellformasjonen Preikestolen i Lysefjorden. Mange av dem benytter seg av dagens tilbud ved parkeringsanlegget der stien til Preikestolen begynner – informasjon, salg av mat og drikke, turutstyr og toaletter.

Det er tilbudet som nå skal samles i ett bygg, forklarer Helge Kjellevold, daglig leder i Lysefjorden Utvikling og Stiftelsen Preikestolen. 

– Vi vil rydde opp i det som i det tilbudet som i dag er spredt utover flere bygninger og en rotete parkeringsplass. Vi vil samle alt på en plass og først og fremst sikre god informasjon og salg av nødvendig mat og utstyr, forklarer Kjellevold til Arkitektur. 

Rett ved ligger også 2008-bygget Preikestolen Fjellstue (Helen & Hard), men er ikke en del av planen.

>

Bedre flyt av folk

Mandag 9. september blir det derfor digitalt oppstartsmøte for plan- og designkonkurranse for nytt besøkssenter. Det er mange uløste spørsmål og Kjellevold forklarer at størrelsen på det nye senteret ennå ikke er avklart. Dagens bygninger er tenkt revet. 

– Vi har visse tanker om areal på de ulike tilbudene, men er noen for hvordan dette til slutt løses. Noe av det viktigste for oss er å skape en sluse for dem som skal gå den fire timers lange turen opp og ned fra Preikestolen. Vi vil profesjonalisere driften og gi et bedre inntrykk både før og etter turen. Her skal det flyte folk begge veier, sier Kjellevold.

«Et nytt besøks- og velkomstsenter ved Preikestolen parkering skal ivareta de viktigste oppgavene og funksjonene knyttet til en spektakulær og trygg tur for de besøkende», heter det i konkurransebeskrivelsen. Her dronefoto av det aktuelle planområdet. 

Foto: Preikestolen365

– Ikke temapark

Turistsommeren vi nå har bak oss har vært preget av en økt bruk av norsk natur. Flere har tatt til orde for å begrense antall besøkende på de mest populære naturattraksjonene. Denne debatten er relevant også for Preikestolprosjektet. 

Kjellevold benekter at det nye besøkssenteret med slusesystem legger opp til flere besøkende og står i fare for å bli mer temapark enn vill naturopplevelse. 

– Absolutt ikke. Vi vil heller fremstå mer seriøse og gi eksakt informasjon på en ordentlig måte. Det er gode naturopplevelser vi skal gi turfolket. De skal ha nok vann, mat og klær i sekken og få vite at det ikke er lurt å ha babyen på ryggen når det er minusgrader på vinteren.

Helge Kjellevold er daglig leder i Stiftelsen Preikestolen og Lysefjorden Utvikling. 

Foto: Preikestolen365

Lengre sesong, færre besøkende

– Prosjektet er altså ikke en oppskalering for å trekke enda flere folk til Preikestolen? 

– Nei, vi har erfaringsvis nær 6000 besøkende på én dag i sesongen. Det holder i massevis. Om noe, vil heller ha færre fotturister i sesongen, og heller gjøre den lenger enn den er i dag. Det kan forhåpentligvis et oppgradert tilbud hjelpe oss med. 

– Kan man fremdeles oppleve Preikestolen nærmest alene? 

– Ja, i perioden november til februar kan du fint gå ganske ensomt til Preikestolen. Men det er folk der hele året og vi holder åpent 365 dager i året. Folk kommer fra hele kloden også på julaften og nyttårsaften.

For mer informasjon om det digitale oppstartsmøte, se her

>
>
>