Tre endelige forslag til minnested etter 22. juli

De tre forslagene for minnested etter 22. juli er ferdigstilt og overlevert juryen. 

Minnelund Regjeringskvartalet Sunde Tyrmi Stange forslag

Slik ser forslaget til minnelund for 22. juli ut. Forslaget er utarbeidet av Henning Sunde (arkitekt), Rainer Stange (landskapsarkitekt) og Hanne Tyrmi (kunstner).

Foto: Henning Sunde, Hanne Tyrmi, Rainer Stange/KORO
>

Fra og med torsdag 30. januar kan de tre finaleforslagene til minnested for 22. juli-terroren betraktes i 22. juli-senteret i Oslo. Finalistene er trioen Henning Sunde (arkitekt), Rainer Stange (landskapsarkitekt) og Hanne Tyrmi (kunstner), samt kunstnerkollektivet Raqs Media Collective og kunstner Matias Faldbakken.

De tre finalistene ble valgt ut blant ti kunstnere, arkitekter og grupper som presenterte sine skisseforslag på et åpent seminar på Nasjonalmuseet i juni 2024.

– Det nasjonale minnestedet etter 22. juli i regjeringskvartalet er viktig for å minnes de som ble drept i terrorangrepet. Det skal også være et sted for å minnes lidelsen som ble påført de etterlatte, overlevende og andre berørte i angrepet og alle årene etterpå. For oss som samfunn skal det være et sted for å markere at vi står opp mot terror, ekstremisme og antidemokratiske krefter, sier Karianne Tung, digitaliserings- og forvaltningsminister, som er ansvarlig statsråd for prosessen.

>

– Plass til minner og refleksjon

Siden september 2024 har de tre finalistene jobbet videre med å utvikle sine forslag. Som en del av prosessen har de hatt møter med Den nasjonale støttegruppen etter 22. juli, AUF, 22. juli-senteret og juryen.

I den nye utstillingen vises modeller av de endelige forslagene, sammen med prosjektbeskrivelse og formidlingsfilmer der deltagerne selv forteller om arbeidet. I senteret inviteres også besøkende til å dele sine tanker om minnestedet med juryen.

– På hver sin unike måte reflekterer de tre forslagene over tapet av ofrene, sorgen og smerten som følger med å leve videre uten dem. Samtidig skal minnestedet synliggjøre at 22. juli var et villet politisk angrep. Plassen skal gi rom for å minnes, for samtaler, refleksjon, seremonier og markeringer. Det skal fortelle historien om 22. juli, men også gi håp og skape politisk engasjement, sier juryleder og tidligere Oslo-ordfører, Marianne Borgen, om forslagene.

Matias Faldbakken: En opprettholdelse

Skulpturen «En opprettholdelse« av Matias Faldbakken tar utgansgpunkt i stålriggen som ble brukt til å flytte Pablo Picassos «Fiskerne». Den er på «samme tid et historisk dokument, en readymade, en stor håndverksmessig investering, og også et slags maleri. Verket binder sammen Utøya og Regjeringskvartalet, og rammer inn den åpne plassen foran 22. juli-senteret». Arkitektene Erik Langdalen og Ingrid Steen-Chabert har bistått Faldbakken.

Foto: Matias Faldbakken/KORO

Rogn, fossekall og vadefugl

Naturelementer er en viktig del av alle de tre forslagene. Her er beskrivelser Koro (Kunst i det offentlige rom) selv har sendt ut:

Henning Sunde, Hanne Tyrmi og Rainer Stange:
En minnelund for 22. juli

Minnelunden representerer tiden som stoppet og tiden som kommer. Den vil bestå av 24 bronseskulpturer med form som avkappede trær som omkranses av grønne vekster innen rosefamilien – rogn, asal, villapal, villmoreller og hagtorn.

Matias Faldbakken:
En opprettholdelse

En opprettholdelse er en torgskulptur med utgangspunkt i stålriggen som ble brukt til å flytte Pablo Picassos Fiskerne fra den revne Y-blokka over til den nye A-blokka i regjeringskvartalet. Riggen skal fylles med en mosaikk med en tegning av en vadefugl som speiler seg i Tyrifjorden.

Raqs Media Collective:
22nd July National Memorial

Raqs Media Collective (Monica Narula, Jeebesh Bagchi og Shuddhabrata Sengupta) tar utgangspunkt i tid og bevegelse i sitt forslag til 12 skulpturelle klokker i ulike fugleformasjoner (fugle-klokker). Minnestedet blir en åpen plass, uten tydelige innganger eller utganger, sentrum eller periferi, der besøkende kan bevege seg rundt og mellom skulpturene.

Bird Clock Raqs

Fugle-klokkene til Raqs Media Collective er tenkt i ulike størrelser i betong og stål. De skal tilby «besøkende en plass å sitte ned, og kan både gi rom for ettertanke og virke som møteplasser, eller små fora der samtaler kan oppstå».

Illustrasjon: Raqs Media Collective: Jeebesh Bagchi, Monica Narula og Shuddhabrata Sengupta/KORO

Utstillingen av de tre finalistene står frem til 6. april i 22. juli-senterets andre etasje.

>
>
>