Tre videre i konkurransen om nye Nidarosdom-dører

11 er blitt til tre: Her er forslagene som fortsatt konkurrerer om å bli nye dører til Nidarosdomen.

Dagens dører i portalene på domkirkens vestfront er fra Olavsjubileet i 1930. De ble laget som en midlertidig løsning.

 

 

Erlend Leirdal og arkitekt Trond Eides forslag til nye dører til vestfronten av Nidarosdomen.

Foto: Knut Aage Dahl/Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider
>

Før sommeren ble 11 skisseforslag valgt ut i konkurransen om å utforme nye dører til Nidarosdomens kjente Vestfront-fasade. Nå har juryen valgt ut tre forslag, som skal videreutvikles i et samarbeid mellom de utvalgte kunstnerne og håndverkere i Bygghytta ved Nidarosdomen. 

Av de tre forslagene er halvannet laget av arkitekter. De tre utvalgte forslagene er laget av:

– K.O.S.A: Athena, Vera og Sverre Wyller

– Erlend Leirdal og Trond Eide

– Fredrik Tydén

>

Alle tre i tre

I utvelgelsen av de tre dørfinalistene, har juryen lagt vekt på originalitet, sammenheng med omgivelsene og gjennomførbarhet, heter det i en pressemelding fra Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR).

De tre kunstnerne og kunstnergruppene som går videre i konkurransen, har alle presentert forslag om dører i tre.

Mens Tydén og duoen Leirdal og Eide lar treet være synlig og gjennomgående i uttrykket, foreslår K.O.S.A å kle inn treet med kobber. 

– Alle 11 kunstnere har levert svært grundige og gjennomtenkte forslag, som på imponerende vis utforsker mulighetene disse nye dørene gir, sier Ida Højgaard Thjømøe, som er kunstfaglig rådgiver og juryleder for prosjektet.

Les mer om forslagene og arkitektene og kunstnerne bak nedenfor.

Athena, Vera og Sverre Wyllers forslag. Av Wyller-familiens bidragsytere er førstnevnte arkitekt, mens de to andre er arkitekter og kunstnere. Sverre og Vera Wyller står bak K.O.S A (Krutthuset Oslo SA), et senter for kunst og forskning, samt Jane, en døgnåpen skulpturpaviljong i Nordmarka i Oslo.

Illustrasjon: K.O.S.A.

K.O.S.A.

K.O.S.As forslag tar utgangspunkt i dører i gran som kles med kobberplater, på størrelse med sider i en bok, hamret og etset med motiver knyttet til Nidarosdomens historie og samtid. 

Athena Wyller, (f. 1995) utdannet ved Arkitektskolen i Aarhus. Etter et år hos Snøhetta Paris, etablerte hun Studio Batna, et initiativ for arv og økologi i arkitektur. 

Vera Wyller (f. 1957) utdannet i billedkunst og arkitektur fra Cooper Union for the Advancement of Science and Art, samt Parsons School of Design i New York. 

Sverre Wyller (f. 1953) utdannet ved Hochschule der Künste i Berlin, Kunstakademiet i Oslo og Arkitekthøgskolen i Oslo, arbeider med maleri og skulptur, og var professor i maleri ved Kunsthøgskolen i Oslo 1995–2004. 

Erlend Leirdal og Trond Eides forslag.

Illustrasjon: Erlend Leirdal og Trond Eide

Erlend Leirdal og Trond Eide

Leirdal og Eides forslag tar utgangspunkt i dører med utskjæringer i tre. Forslaget peker motivmessig på naturen og vannets kretsløp gjennom stilisert og ornamental bearbeiding av vertikalt rennende og horisontalt bølgende vann.

Erlend Leirdal (f. 1964) bor og arbeider i Trondheim. Leirdals verker kan oppleves i offentlige rom over hele landet, og strekker seg fra mindre skulpturer til store romlige installasjoner.

Trond Eide (f. 1961) bor og arbeider også i Trondheim, hvor han er førsteamanuensis i arkitektur, transformasjon og bygningsvern ved NTNU. Han står bak en rekke prosjekter til- koblet fredet og verneverdig bebyggelse, og tegnet blant annet ny port til Steinvikholmen slottsruin i Trondheimsfjorden (2008). Han er utdannet ved Arkitekthøgskolen i Oslo. 

Fredrik Tydéns forslag.

Illustrasjon: Fredrik Tydén

Fredrik Tydén

Tydéns forslag tar utgangspunkt i treet både visuelt og tematisk, med Kunnskapens tre på hovedportalen

Fredrik Tydén (f. 1985) er født i København, og bor og arbeider i Vordingborg i Danmark. Han gikk ut fra Billedhuggerskolen ved Det Kongelige Danske Kunst- akademi i 2015, og har siden den gang skapt en rekke verk for offentlige institusjoner og rom. 

Erlend Leirdal og arkitekt Trond Eides forslag til nye dører til vestfronten av Nidarosdomen.

Illustrasjon: Erlend Leirdal og Trond Eid

Juryen som skal avgjøre hvordan de nye dørene til Nidarosdomen skal se ut.

Foto: Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider

Vinner klar i januar 2025

Bjørgvin Thorsteinsson, direktør ved NDR synes det var en krevende prosess å velge ut tre kunstnere.

– Det var mange flotte skisser blant de 11 forslagene, så det ble en krevende prosess for juryen å velge bort 8 av 11, sier Thorsteinsson. Når det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med de skissene som ble valgt. Jeg føler jeg meg trygg på at Nidarosdomen vil få nye dører som er katedralen verdig.

Dagens dører i portalene på domkirkens vestfront er fra Olavsjubileet i 1930. De ble laget som en midlertidig løsning. Takket være en generøs gave, har NDR muligheten til å endelig få laget nye dører til de tre sentrale portalene i Nidarosdomens fasade.

I neste fase skal de tre utvalgte forslagene videreutvikles basert på innspill fra juryen, relevante brukermiljøer og fagmiljøer som Bygghytta ved Nidarosdomen.

Det endelige vinnerforslaget vil bli offentliggjort den 6. januar 2025.

>
>
>