NLAs landskapspris til Torghatten

Østengen & Bergo vinner Landskapsarkitekturprisen for andre år på rad.

Utsiktsplass Torghatten

Torghatten er en av Norges store naturattraksjoner med sitt berømte hull og med plasseringen langs den vakre Helgelandskysten. Her fra utsiktsplassen på vestsiden av hullet.

Foto: Nasjonale turistveger, Frid Jorunn Stabell
>

Turistvegprosjektet Torghatten er vinner av Landskapsarkitekturprisen 2024. Østengen & Bergo vinner prisen sammen med Turistvegseksjonen i Statens Vegvesen.

Juryen fremhever vinnernes «dype forståelse og gode gjennomføring i et prosjekt som lavmælt beskytter naturen og gjør den mer tilgjengelig for flere», og hyller prosjektet for å vise fram det beste av Norge for et internasjonalt publikum på en forsvarlig og vakker måte.

Prosjektet åpnet 14. juni i år og ligger i Brønnøy kommune i Nordland.

– Det har vært en veldig tøff konkurranse mellom veldig gode kandidater, men Torghatten kom seirende ut, sier juryleder Erik Myhr Munkebye.

Torghatten slo dermed ut populære Vinstra park, som også er et flomsikringsprosjekt, og naturrestaureringsprosjektet Nyelv bru i finalen. 19 prosjekter fra hele landet var innmeldt til Landskapsarkitekturprisen 2024.

Det er andre år på rad at landskapsarkitekt Østengen & Bergo vinner prisen, etter at de i fjor vant med Voss Aktivitetspark.

>

Hvordan begrense turismens skader?

Vinneren ble kåret på Landskapsarkitekturdagen fredag kveld og prisen deles ut av Norske landskapsarkitekters forening (NLA).

Torghatten er en av Norges store naturattraksjoner med sitt berømte hull og med plasseringen langs den vakre Helgelandskysten. Dette gjør det til en populær og velkjent internasjonal destinasjon.

I juryens begrunnelse trekkes spenningen mellom turismens slitasje og naturhensyn fram: Hvordan tilrettelegge for bruk av Norges natur og begrense turismens skader?

Oppgaven til Østengen & Bergo har vært å gjøre det mulig for enda flere å besøke stedet i det sårbare landskapet. Løsningen er, ifølge juryen, en iscenesetting av landskapet som øker stedets naturskjønnhet.

Et ankomstområde med et servicebygg tar høyde for økt besøk. En tre kilometer lang tursti opp i fjellet og gjennom Torghatthullet, utsiktspunkter og en universelt utformet kyststi med siktlinjer opp til det berømte fjellet skal lede besøkende trygt gjennom landskapet.

«Det virker ikke som store grep, men grepene er gjort på best mulig måte og med hensyn til stedets behov. Skjerming mot parkeringsplassene, en åpning av bekken og bryting av de grå flatene med trær og tuer som er flyttet inn på plassen, går utover det som kreves av mange adkomstplasser», skriver juryen.

Serviceplassen Torghatten

Serviceplassen med bygg og samlingsplass i det grønne. Atelier Oslo har tegnet servicebygget og en ståltrapp i Torghatthullet.

Foto: Nasjonale turistveger, Frid Jorunn Stabell
Benker Torghatten

Benker på Serviceplassen.

Foto: Nasjonale turistveger, Frid Jorunn Stabell

«Stor forståelse for situasjon og landskap»

«Vandringen opp til Torghatthullet er gjort til en sammenhengende og variert rundtur med åpne rom, vid utsikt, skjermende skog, bratte stup, passasjen gjennom hullet og med forskjellig eksponering for vind, lys og lyder. Stien som tidligere jevnlig ble skylt bort, er laget mer solid med stein i utsatte områder og en renne langs stien. Slik kan store vannmengder håndteres og samtidig skape opplevelser også når det er lite vann», skriver juryen og fortsetter.

«Selve stien er gjort bredere og tydeligere, slik at flere følger den mer intuitivt. Det reduserer slitasjen på den sårbare og vakre naturen i området. Med en tydeligere sti ledes de besøkende vekk fra farlige områder som er utsatt for ras og steinsprang, uten at det er nødvendig med gjerder og avvisende skilt. Langs stien er det etablert oppholdsplasser og utsiktspunkter tilpasset de forskjellige landskapsopplevelsene langs stien. Diskret plasserte skilt-tavler blir en del av et forløp med informasjon og refleksjon».

Juryen hyller prosjektet for å ta tak i en rekke utfordringer, med sikkerhet, overvann, slitasje og orientering nesten uten at det merkes. Det er brukt lokal vegetasjon og stein og vist stor forståelse for situasjon og landskap.

Prosjektet tilpasser seg en rekke ulike terrengformasjoner, men framstår allikevel helhetlig i sin litt røffe, naturlike og forsiktige framtoning, fremhever juryen.

Kyststien Torghatten

Oppholdsplass langs Kyststien. Den er universelt utformet, med siktlinjer opp til det berømte fjellet, og skal lede besøkende trygt gjennom landskapet.

Foto: Østengen & Bergo

Pris og politisk debatt

Landskapsarkitekturdagen gikk av stabelen i Salen på Arkitektenes hus i Oslo.

– Vi startet dagen med et kurs med Fredrik Holth om hvordan vi kan sikre naturen mot nedbygging, deretter var det kveldsarrangement og politisk debatt med tema «Kampen om arealene», forteller generalsekretær i NLA, Line Oma.

I panelet satt Une Bastholm (MDG), Gro Sandkjær Hanssen (OsloMet), Erling Dokk Holm (AHO og NMBU) og statssekretær Usman Mushtaq. Kvelden ble avsluttet med storslått prisutdeling.

– En flott feiring av landskapsarkitekturen, sier Oma.

Landskapsarkitekturprisens jury oppnevnes for tre år av gangen og består i perioden 2024-2027 av følgende landskapsarkitekter og medlemmer i NLA: Juryleder Erik Myhr Munkebye, Maxwell Gitenstein, Oddveig Hovdenak, Marte Maardalen, Mari Hagen, Trine Jepsen Hermansen, Marcus Liam McKelvey, Frode Bjærum Pedersen.

Torghatthullet

Stien gjennom det berømte Torghatthullet.

Foto: Nasjonale turistveger, Frid Jorunn Stabell
>
>
>