Aktuelt / Teknologi
I Klosterenga park i Gamle Oslo holder arbeidere på med å åpne et gammelt bekkeløp og integrere det i skulpturparken til billedkunstner Bård Breivik (1948-2016). Det spesielle med oppdraget er at det skjer uten fossile gravemaskiner og lastebiler – hele anleggsvirksomheten er hel-elektrisk.
– Dette er et typisk område som er veldig tett på folk og byggingen skal holde på en stund. Det at man klarer å gjøre et miljøprosjekt av det, på en klimavennlig måte, er veldig bra. Det er et veldig godt forbildeprosjekt for andre, sier Heidi Sørensen, direktør i Klimaetaten i Oslo kommune, til Avisa Oslo, som først omtalte saken.
Hører barna best
Det påpekes også at den hel-elektriske byggeplassen, ikke bare er klimavennlig, men også gir mindre støy for omgivelsen. Anleggsarbeidet foregår like ved to barnehager, men disse slipper å be anleggsarbeiderne ta pause når barna skal sove ute i vognene sine. Resten av områdets beboere opplever også mindre støy, det stamme gjelder arbeiderne som slipper å bli utsatt for mulige hørselskader.
- Selvfølgelig er det først og fremst energisparende og slipper ingen klimautslipp ut på anleggsplassen. Men vi jobber også mye i byene der folk ferdes, bor og jobber. Når vi får redusert støy og utslipp er det åpenbare fordeler for de som er i nærheten, sier Espen Hauge fra Vann- og avløpsetaten, til samme avis.
– Når gravemaskinene holder på, hører vi gjerne barna bedre enn gravemaskinen, supplerer prosjektleder Synnøve Bjerkestrand Halle fra samme etat.
Oppmerksomhet i utlandet
I tillegg foregår all transport av masse elektrisk. Byggeplassen har fått oppmerksomhet internasjonalt og det har, ifølge Oslo kommune, kommet folk fra Portugal, Storbritannia og Japan for å skrive om prosjektet.
Prosjektleder i Braathen Landskapsentreprenør, som utfører arbeidet, Leif Abrahamsen, mener det er krevende om man som entreprenør ikke går fullt inn på det elektriske sporet.
– Man kan ikke drive som man gjorde før, det tror jeg er utfordrende for de som går halvhjertet for dette. Man må endre tankesettet og driftsmetodene for å få det til å fungere, sier Abrahamsen til Avisa Oslo.