Bas akkreditert som høyskole

– Akkrediteringen innebærer at vi som en selvstendig liten høyskole med vår egen tilnærming og bidrag til arkitekturfaget, sier Bas-rektor Emma Nilsson.

– Vi er særlig fornøyd med at komiteen anerkjenner verdien av et fagmiljø med førstestillingskompetente arkitekter og kunstnere ansatt i åremål som også er engasjert i profesjonell virksomhet utenfor Bas, sier skolens rektor Emma Nilsson.

Foto: Bergen arkitekthøgskole
>

Bergen Arkitekthøgskole (Bas) har nå fått akkreditering som høyskole etter at Nokut godkjente det systematiske kvalitetsarbeidet ved institusjonen, meldte Nasjonalt Organ For Kvalitet i Utdanningen (Nokut) før helgen.

– Vi vil gratulere Bas med institusjonsakkrediteringen, som innebærer at de vil få større fullmakter til selv å kunne akkreditere studieprogrammer. Godkjenningen fra Nokut betyr at Bas nå kan søke Kunnskapsdepartementet om endret institusjonskategori. Det endelige vedtaket om endret status gjøres av Kongen i statsråd, sier direktør i Nokut Kristin Vinje i en pressemelding.

Akkrediteringen som høyskole innebærer at institusjonen nå kan akkreditere egne studietilbud på bachelornivå.

>

Samspill mellom forskning og undervisning

– For Bas innebærer akkrediteringen at vi kan fortsette som en selvstendig liten høyskole med vår egen tilnærming og bidrag til arkitekturfaget, sier Bas-rektor Emma Nilsson til Arkitektur.

Akkrediteringen markerer slutten på en prosess som har vart i flere år, og rapporten som ligger til grunn for Nokuts beslutning er både grundig og konstruktiv, og godkjenningen er en bekreftelse av arbeidet til alle i organisasjonen som har bidratt i prosessen, mener hun.

– Hovedkonklusjonene i rapporten er i tråd med våre egne vurderinger. Vi er særlig fornøyd med at komiteen anerkjenner verdien av et fagmiljø med førstestillingskompetente arkitekter og kunstnere ansatt i åremål som også er engasjert i profesjonell virksomhet utenfor Bas, sier rektoren.

Det er gledelig at komiteen ser at dette bidrar til høy kvalitet på forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid som også skiller seg ut i internasjonal sammenheng, og at det tette samspillet mellom FoU og undervisning er en viktig indikasjon på høy kvalitet i utdanningen, mener Nilsson.

>
>
>