Sanger fra første etasje

Fag / Bok

Av Thomas Cook

Publisert 12. november 2024

Foto av en liten pølse kiosk mellom to blokker.

Harry's Place. En utdøende art her til lands, men i Danmark lever «pølsevognen» i beste velgående. Harry’s har servert pølser til både innsatte og statsministre.

Foto: Ulf Svane

Gjennom å trekke frem de uensartede næringsvirksomhetene i København, synliggjør boken Hovedstaden bag facaden hvor tett sammenbundet innholdet i første etasje er med byens identitet.

Av Thomas Cook

Jeg skriver dette sittende ved vinduet på en pub i bydelen der jeg bor, med utsikt mot torget der det kryr av folk i høstsolen. Torget er omgitt av murblokker fra 1970-tallet, og har speilet bydelens utvikling i tiårene som har gått siden blokkene sto nye; pendelen har svingt fra høy aktivitet, myldrende folkeliv og gode tider for butikkene, til nedgangstider, dårlig vedlikehold og tomme lokaler. Dagens situasjon er en slags mellomtilstand: torget er fylt med mennesker gjennom hele dagen, men flere av butikklokalene har stått tomme akkurat litt for lenge. Over inngangene henger tykke bokstaver i enhetlig skrifttype: «BLOMSTER», «SUSHI», «BAR», «APOTEK», «BØKER & LEKER», «BIBLIOTEK», et grep som skriver seg fra da torget (og bydelen for øvrig) ble forsøkt «løftet» for noen år siden. En infotavle på vei inn til torget er spor etter det samme løftet, men idet informasjonen er utdatert og tavlen halvt knust, er det tydelig at området ikke lenger vies like tett omsorg og oppfølging, noe som sender tankene til «broken windows»-teorien som den amerikanske journalisten Jane Jacobs snakket om i sin tid: hærverk sprer seg som ugress, om ikke det tas fatt i.

På et hjørne rett utenfor nedslagsfeltet til kreftene som er engasjert i selve torget, ligger et uanselig spise- og drikkested. Den halvbrune restauranten er innrammet av Tuborg Lettøl-gjerder, de slitne markisene er overgrodde av grønske og utenfor annonserer et håndskrevet skilt «Hjemmelaget fårikål», ved siden av falmede bilder av menyens kinesiske retter.

Og det er akkurat dette spennet – på den ene siden forseggjorte virksomheter på bygulvet, som forvaltes av profesjonelle eiendomsaktører og utvikles til tydelige «konsepter», i tråd med etablerte strategier, på den andre de tilforlatelige, tilfeldige og trofaste sjappene som liksom bare alltid har vært der og til slutt har grodd fast – den danske boken Hovedstaden bag facaden tar for seg. Boken utviser en tydelig forkjærlighet for det sistnevnte. Forfatterne Ulf Svane og Mathias Kobberrød gremmes over den rådende utviklingen, og løfter frem dens diametrale motsetning, et hjertesukk som finner gjenklang hos en annen amerikaner, nemlig bysosiologen Sharon Zukin. I boken Naked City. The Death and Life of Authentic Urban Places fra 2010, gir hun denne statusrapporten fra storbyen som hun selv beskjeftiger seg med – New York:

Too many favorite landmarks had disappeared, replaced by faceless towers. One neighborhood after another had lost its small scale and local identity. People who had been in place for what seemed like forever – tenement dwellers, mom and pop store owners, whole populations of artists and workers and people of color – were suddenly gone. In their place we found gentrifiers, cocktail bars, Starbucks and H&M. Though realists dismissed these complaints as blatant nostalgia and pointed out that cities are constantly changing, cynics, who are often the most idealistic city lovers, insisted that New York was no longer ‘authentic’. The city, they said, had lost its soul (s. 10).

For byens sjel, ja – hvordan står det egentlig til med den? Fotograf Svane og journalist Kobberrød leter i sin årsferske utgivelse etter Københavns sjel bak vinduene på gateplan. Boken er en hyllest til byen som en gang var (og som unntaksvis fortsatt eksisterer, i  tidslommer», som mot alle odds fortsatt holder stand). Den 397 sider tykke Hovedstaden bag facaden er vel egentlig for en fotobok å regne; den bygger på forfatternes selvinitierte visuelle arkiv Copenhagen Archive («[d]revet af nysgerrighed og kærlighed til byen besøger vi gamle autentiske steder, og taler med de mennesker, der holder dem i live»), og flere av fotografiene er også med i utstillingen «Min Butik!» som henger på Københavns Museum frem til 20. oktober. 

Etter et forord som beskriver bakteppet utgivelsen skal forstås opp mot – Københavns eventyrlige vekst og utvikling med tilhørende konsekvenser, som turisme, gentrifisering, overforbruk og opplevelser – er det Svanes fotografier av det forfatterne anser som byens autentiske (og umistelige) næringsvirksomheter som spiller hovedrollen. Etablissementene portretteres gjennom nære og varme fotografier, hvor detaljrikdommen i de ualminnelige stedenes interiører virkelig trer frem, fra håndtegnede smørrebrødmenytavler til gull- og sølvhandlerinnehavernes flaskekorksamling. Dette er langt fra de folketomme (og sterile) interiørfotografiene man ofte støter på i arkitekturfotografisjangeren; her blir så vel stamkunder som innehavere foreviget på film i all sin usminkede menneskelighet. Introduksjonstekstene til de respektive stedene følger opp fotografienes fortrolige og overskuddspregede stil. Dette utdraget fra presentasjonen av bistroen Trekanten er illustrerende: «Tommy, der er kommet her hele sit voksne liv, får sine tre leverpostejmadder, og en stamgæst helt fra Brøndby har sønnen med, der skal prøve en bøfsandwich for første gang». Deretter får vi kikke inn bak fasaden i dagliglivet til 55 av den danske hovedstadens mest særegne og anakronistiske butikker og barer, verksteder og vasketeriaer, fra «Alice’s Hundesalon» i Nordvest til «Wong’s Grill» i Hvidovre.

Foto fra innsiden på en pølsevogn der det sitter en gutt og en mann.

Trekanten holder til i en ombygget pølsevogn, og familiebedriften som ligger langs den høytrafikkerte Prags Boulevard tilbyr «frisksmurt smørrebrød hver dag».

Foto: Ulf Svane

Byutvikling handler om utvikling og dermed om vekst – noe som har sin pris. Forfatterne peker på endring i forbruksvaner, fremveksten av opplevelsesøkonomi, teknologiutvikling og globalisering som noen av årsakene til at uavhengige forretninger og håndverksbedrifter visner hen. Bare de siste ti årene skal 127 butikker ha måttet stenge i Københavns Indre By, mens 83 nye spisesteder har kommet til. Antallet slaktere, kjøpmenn og døgnkiosker er halvert. Hvem er denne nye byen egentlig for? Ikke bare blir byen som boligområde økonomisk tilgjengelig for stadig færre; byen slik vi pleide å kjenne den er dessuten i ferd med å ofres på forbrukersamfunnet og (den kommersielle) by- og eiendomsutviklingens alter, og fylles av påkostede kontorbygg, dyre leiligheter, iøynefallende signalbygg og et stadig mer strømlinjeformet næringstilbud – på bekostning av byens egenart og identitet: «Hvad har vi mistet til omfattende boligbyggeri, gentrificering og økonomisk spekulation i byens genrejsning? Hvor er byen på vej hen, og hvordan kan den indrettes, så den mangfoldighet, byen officielt bryster sig af, inkluderer alle – ikke kun de pengestærke tilflyttere og de højtuddanede samfundslag?»

Kobberrød og Svane minner om påvirkningskraften vi som borgere har, både politisk og gjennom hvordan vi handler (bokstavelig talt). Det er likevel verdien av stedene og menneskene bak, og hvordan disse er uløselig forbundet med byen de er en del av, som er bokens kjerne. For «[d]e gamle steder udgør en vigtig del af Københavns identitet, som vi mener er værd at kæmpe for og bevare, så nye generationer af københavnere kan lære byen at kende og reflektere over dens fortid og fremtid samt engagere sig og finde en plads i en storby i evig forandring». Amen.

Skjønt Hovedstaden bag facaden jo er en fotobok, kan man ta seg i å savne (mer) tekst – mer inngående problematisering av temaet de griper fatt i. Forfatternes kritiske oppfatning av dagens byutvikling dirrer riktignok som en grunntone i bakgrunnen, men det hadde vært interessant om de i større grad trakk opp historiske linjer og pekte på forutsetningene for dagens omstendigheter. Mer av den kritiske refleksjonen rundt hvilke rammer dagens byutvikling legger for et bredt og uensartet kultur- og næringsliv, hadde heller ikke vært å forakte. I en norsk sammenheng er denne utgivelsen i alle tilfeller kjærkommen; i den grad butikker, næringsliv og gatemiljøer vies oppmerksomhet her på berget, er det oftest i form av lokalhistoriske verker, minnebøker eller personlige skildringer (ikke sjeldent fra privatpersoner på egne forlag), snarere enn utgivelser som går inn i den arkitektur- og urbanismefaglige diskursen.

Hovedstaden bag facaden er ikke bare romantikk og nostalgi, men kan forstås som en advarende pekefinger til dagens byutvikling. For byen har for lengst gått fra å være et sted der ting produseres til å være åsted for konsum og opplevelser, en kjensgjerning som er utgangspunktet for mye av arbeidet til akademikere, fra den britiske geografen David Harvey til den amerikanske økonomen og urbanisten Richard Florida. Boken antyder denne skyggesiden av et ellers oppløftende glansbilde av den danske hovedstaden og interessen og investeringene den blir til del, der nye leiligheter og arbeidsplasser i tjenesteytende næringer etableres på fordums industrigrunn, fra Aker Brygge til, eh, Amager, ofte myntet på de med de feteste lommebøkene. Lommeboken har alltid vært en forutsetning for å kunne bruke byens tilbud. Det gjelder bare å bruke den til å støtte de stedene vi ønsker skal være der i morgen også.

I baren spiller de Jokke & Valentinerne, kan hende i anledning av at den udødelige musikeren nettopp ville ha fylt 60, dersom han fortsatt hadde levd. Ute er de siste solstrålene i ferd med å trekke seg tilbake fra torget. På den andre siden av vinduet åpenbarer en lett rufsete figur i nedtråkkede Converse-sko seg. Han bøyer seg ned like foran meg og plukker opp en ikke helt opprøykt sigarettsneip som ligger under ett av barens utebord, det er fortsatt en fingerbredd hvitt sigarettpapir å skimte over filteret og dermed noen gode trekk igjen. Han legger sneipen i brystlommen på sin åpne flanellskjorte mens han holder blikket mitt, og rygger deretter stille tilbake og ut i en av torgets sidegater. Over høyttalerne gjaller Jokkes «Midt i en drøm»: 

«Jeg veit ikke hvor jeg har fått det fra / Men jeg drømmer om en verden hvor ai-ai-ai alt er bra / Men hver gang jeg ser en lommebok / Så tenker jeg, ai-ai-ai alt jeg vil ha er alt».

Forsiden på boken Hovedstaden bag facaden.
Foto: Hovedstaden bag facaden – mødesteder, tidslommer & mennesker. Mathias Kobberrød og Ulf Svane Lindhardt og Ringhof, 2024