Folk / Minneord
Nok en av Arkitektgruppen CUBUS’ gründere er gått bort: 13.mai døde sivilarkitekt Helge Borgen nær 87 år gammel. Helge Borgen var en av de syv som etablerte Arkitektgruppen CUBUS den 2.juni 1972. De senere ikoniske prosjektene: Storetveit skole, Loddefjord skole og Tveiterås skole pluss Biskophavn kirke, var med i bagasjen som prosjekter da Helge ble med i CUBUS-felleskapet. Fem av gründerne forble i CUBUS resten av sitt yrkesaktive liv. Helge var blant dem.
Rekken av konkurranser Helge var med å vinne og som ble bygget er svært lang. Mange av byggene er fortsatt godt profilert i det bergenske bybildet, men også i andre deler av landet. For å ta det siste først; Vaksdal sjukeheim og Frei skole på Nordmøre med mange fremtidsrettede miljøløsninger er nok det Helge selv vil ha fremhevet. Han ville nok også påpekt alle gangene det var "nære på", som da han fikk 2.premie i konkurransen om Sametinget i Karasjok eller samme premiering - innen et stort internasjonalt team - i det svært omfattende parallelle oppdraget om utforming av Regionsykehuset i Trondheim (RiT) i 1994/95. Han var også stolt av at han utformet generalplanen for Gulen kommune i Sogn og Fjordane! I Bergen er Helgesporene mange: de ikoniske skolene fra 60- og 70-tallet tallet er nevnt, senere kom innen skolesektoren St. Paul skole til, fasadene til SV-fakultetet og den store ombyggingen av Bergen Lærerhøgskole. Det kanskje mest besøkte av Helges prosjekter er Edvard Grieg-museet på Troldhaugen. Et prosjekt han personlig vant i en åpen arkitektkonkurranse i 1993. Mange har også et forhold til Bergen roklubbs flotte klubbhus ved Nordåsvannet. Helge var selv gammel konkurranseroer med bl.a. to NM-gull.
Selv om Helge uten tvil var det man gjerne benevner som en formingssterk arkitekt; en arkitekt med en strek og et grep som gjorde en forskjell, så var hans engasjement for byplanlegging og utforming og utvikling i større skala det som tok vel så mye av hans tid og energi. Helge var av dem som jobbet iherdig for bybane og skinnegående løsninger for byen i alle år. Han var en viktig bidragsyter til Transport-78 (i 1978) som presenterte kollektive alternativ til en ren motorveiby, han ble engasjert av Bergen kommune til å bidra til Transportplanen tidlig på 90-tallet, og viste bl.a. hvordan man kunne reparere bylandskapet der søndre motorvei hadde skåret seg brutalt gjennom terrenget fra Fjøsanger til Rå. Helges flotte strek ble også brukt av kommunen da man presenterte visjoner for syvfjellsbyen frem mot 2020 ved millenniumskiftet i 2000. Han var også med å vinne konkurransen om utforming av det sentrale bystrøket i Bergen, Nygårdstangen på slutten av 80-tallet, Torget/Torgallmenningkonkurransen i 1990 og altså 2.premie i forming av en hel bydel i Trondheim knyttet til sykehusutbygging. Helge var óg delaktig i de to boligprosjektene i Bergen kalt Selegrend, som begge var langt forut for sin tid (jfr. nylig utstilling på Nasjonalmuseet). Han bodde selv i mange år i Nordås Selegrend.
Helges bredde kan illustreres ytterligere ved at han laget utviklingsplan for Sydnes-Nøstet velforening i Bergens bykjerne, og han utarbeidet på 80-tallet en svært fremsynt håndbok for hvordan man kunne byfornye gamle bydeler ved å ta vare på bygg og unngå riving. Han laget skisser for, og var i en periode sterkt engasjert i utviklingen av USF-kulturhuset på Verftet i bydelen Nordnes i Bergen. Helge fikk sammen med Svein Hatløy og Bertram Brochmann Houens Fonds pris for Loddefjord skole i 1988. Han har også mottatt en rekke andre priser. Helge var óg selv ofte benyttet som jurymedlem for kjente priser og ulike arkitektkonkurranser.
Selv om Helge var sterkt engasjert på mange fronter, så var basen hans alltid Arkitektgruppen CUBUS. Han var en inspirator og et faglig forbilde; om han ikke alltid dukket opp til avtalt tid, så var han 100% til stede når han først var i rommet. Han var vennlig og raus - og en av dem som heller prøvde å forstå og vise respekt for meningsmotstandere enn å eskalere en konflikt. Helge skrev godt - og leverte et utall kronikker og debattinnlegg til aviser og tidsskrifter. Han var i det hele tatt en som satte sitt preg på sin samtid i mange, mange år som en tydelig stemme for en mer human by bygget på prinsipper som i dag er nedfelt i bl.a. kommuneplanen, men som i flere tiår ble overhørt og overkjørt den gang motorveier og byspredning var tidens dominerende melodi. Vi er svært mange som vil savne Helges vennlige vesen, kjappe replikker og fine refleksjoner, ja rett og slett, Helge.
På vegne av Arkitektgruppen CUBUS’ nåværende og tidligere medarbeidere