Folk / Minneord
Ola Bettum gikk ut av tiden torsdag 6. februar. Ola ble utdannet ved Norges Landbrukshøgskole på 1970-tallet. Hans faglige bevissthet vokste under den lekne professor Gabrielsen, og den mer strengt akademiske dosent, senere professor Bruun. Lekenheten, koplet med akademisk kompetanse, har siden vært Olas kjennetegn gjennom hele hans faglige liv.
Ola var professor i landskapsarkitektur ved NLH, som siden ble til NMBU. I en mannsalder loset han håpefulle studenter gjennom prosjekteringsfagene på Ås. Mange minnes med glede og stor humor hans mange studiereiser i inn- og utland, der han øste av sitt store lager av informasjon om alt fra de store mesterverkene, ned til den minste detalj i gatens arkitektur.
Ola var alle steder på én gang, men alltid sterkt til stede når han var til stede. Hans evne til spontant å gå inn i enhver faglig diskusjon med stor faglig visdom, entusiasme og konkluderende tyngde var legendarisk. Foruten å være en god pedagog var han også en samfunnsdebattant med faglig korreks når den fysiske planleggingen i landet ikke alltid gikk på skinner.
I 2005 fikk NMBU kongelig besøk. De kongelige skulle mottas som seg hør og bør foran Urbygningen og deretter vises rundt. Problemet for Ola var at de store granitt-trinnene ved hovedinngangen, som hadde forskjøvet seg siden bygningen sto ferdig i 1901, hadde åpnet store hull. Da universitet ikke tok seg råd til å rette dette opp før besøket, tok professor Bettum spaden i egen hånd timen før den celebre visitten og plantet mange, friske, blå Lobelia i hullene. Driftsavdelingen, som ikke hadde anledning til å rette opp trinnene, hadde siden få problemer med å fjerne Olas utsmykking.
I tillegg til å undervise, drev Ola landskapsarkitekt- og byformingskontoret In`By i over 30 år. Som sekretær for styringsgruppa Akerselva Miljøpark fra 1987, utarbeidet han kommunedelplan og handlingsplan for det som senere er blitt Oslos grønne stolthet.
Han var også en mangeårig konsulent i Statens vegvesen, der han vil bli husket som en viktig jordfar til miljøgateprosjektet og Bylivsprosjektet. Sistnevnte publisert 20 år før Oslos «Bilfritt byliv».
Mest benyttet av Olas mange prosjekter, er nok Karls Johans gate fra Egertorget til Jernbanestasjonen, der han i 1996 ferdigstilte skisseprosjekt for den utformingen av gågaten vi ser i dag. I 2006 mottok In`By den høythengende Statens byggeskikkspris for transformasjonen av Hausmanns gate 16 ved Akerselva.
Ola vil bli husket som en viktig fagutøver, dyktig kollega og som en god venn.
Arne Sælen
Einar Lillebye