Forslag til ny motorferdselslov – gir bukken god tilgang på havresekken

Vedtas forslaget til ny motorferdselslov slik det foreligger nå, risikerer vi at den siste resten av uberørt natur og fjellområder med stillhet forsvinner raskt, 

Av Kathrine Omnia Strøm

Vedtas forslaget til ny motorferdselslov slik det foreligger nå, risikerer vi at den siste resten av uberørt natur og fjellområder med stillhet forsvinner raskt, 

Av Kathrine Omnia Strøm
Snøscooter

Ny motorferdselslov er ute på høring nå. Der foreslåes det at traseer for ferdsel i utmark med blant annet snøskuter og ATV skal vedtas gjennom en reguleringsplan i henhold til plan- og bygningsloven.

Foto: Live Kaiah/Unsplash
>

Neste utgave av Oslo arkitekturtriennale har som ambisjon å «snu om på regnestykket og sette naturen i førersetet». En god og nødvendig vinkling, men programmet fokuserer på natur i by. Vel og bra, men det er naturen utenfor byen som står ovenfor de største truslene og hvor konsekvensen av naturtap er størst.

Ny motorferdselslov er ute på høring nå. Der foreslåes det at traseer for ferdsel i utmark med blant annet snøskuter og ATV skal vedtas gjennom en reguleringsplan i henhold til plan- og bygningsloven. Forslaget er i godt selskap med vedtak om vind- og solkraftanlegg som også flyttes over til plan- og bygningsloven.

Det betyr at private aktører kan foreslå og bekoste planforslaget, reguleringsplanen, medvirkningen, konsekvensutredningen og vektingen av fordeler og ulemper knyttet til naturinngrepet.

Vedtaket er det lokale politikere som står for.

>

Som NRK-serien «Oppsynsmannen» forklarte på en genial måte, er dette et system som gjør at naturen i alt for mange sammenhenger taper kampen, og at vi ser en bit-for-bit nedbygging av norsk natur.

Det store problemet med denne norske modellen er at man gir bukken fri tilgang til havresekken. Vil en aktør som driver med salg og utleie av snøskutere ha flere snøskuterløper i kommunens fjell – så kan vedkommende bekoste en reguleringsplan og konsekvensutredning.

Dessverre finnes det for mange eksempler på at fagpersoner er blitt manipulert eller presset til å underdrive negative konsekvenser, som den danske serien «Den sorte svane» viste. Den økonomiske fordelen med økt tilstrømming av turister, som legger igjen penger i det lokale næringslivet, vil i de aller fleste tilfeller framstå for lokal politikeren som langt større «sammfunnsmessig nytte» enn det å beskytte områdene mot motorferdsel.

Har tiltakshaver store nok økonomiske muskler, og et minimum av kunnskap om lobbyvirksomhet, vil det være svært vanskelig å få stoppet hens forslag om snøskutertraseer.

Kathrine Omnia Strøm

Kathrine Omnia Strøm er dosent i landskapsarkitektur ved NMBU.

Foto: Sturlason

Det er to mulige måter å tette dette enorme smutthullet på. Enten må kun kommunen selv lage et forslag til reguleringsplan for snøskuterløyper, med tilhørende KU og medvirkningsprosess. På samme måte som at områdereguleringsplaner er forutsatt utarbeidet av kommunen selv.

Eller så må det lages helt klare og ubrytelige forbudsområder for hvor snøskuterløyper ikke kan anlegges, som for eksempel områder med truede arter, inngrepsfri natur og områder med stor eller svært stor verdi for friluftsliv.

Vedtas forslaget til ny motorferdselslov slik det foreligger nå, risikerer vi at den siste resten av uberørt natur og fjellområder med stillhet forsvinner raskt.

>
>
>