Meninger / Debatt
Nå må planene i Markveien slå rot!
Av Even Bakken
For vårt kontor ble flyplassen et springbrett ut i verden.
For vårt kontor ble flyplassen et springbrett ut i verden.
Bjørn Olav Susæg er fungerende daglig leder i Nordic Office of Architecture.
Foto: NordicI oktober i fjor feiret Oslo lufthavn sitt 25-årsjubileum. Der var det en glede å være til stede som arkitekt da flyplassens arkitektur, slik den står i dag, høstet stor anerkjennelse fra samferdselsministeren, ordføreren, lufthavndirektøren og flere. Dette til heder for alle som har vært med i begge faser av utbyggingen.
I Arkitektur forteller Ole Wiig om sine erindringer fra den første utbyggingsfasen på Gardermoen. Han navngir arkitektene, men det ser ut til at han har glemt at Nordic Office of Architecture deltok, den gang under navnet NSW Arkitekter og Planleggere. Nordic Office of Architecture er stolt av sin rolle som arkitekt også i den videre utviklingen av flyplassen med T2-utbyggingen og den siste utvidelsen for interkontinental trafikk.
Store prosjekter, med kombinasjonen av modige byggherrer og åpne og dyktige rådgivere, kan ha stor innovasjonskraft. Gardermoen har vært et veldig godt eksempel i så måte.
For vårt kontor ble flyplassen et springbrett ut i verden, og en referanse for hvor viktig arkitekturen er for stedsidentitet. Flyplassen har vært med å sette Norge på arkitektur-kartet.
Meninger / Debatt
Av Even Bakken
Meninger / Debatt
Av Vaar Bothner
Meninger / Debatt
Av Armelle Breuil
Meninger / Debatt
Av Camilla Molden
Meninger / Debatt
Av Geir Rognlien Elgvin
Meninger / Debatt
Av Margrethe Mehus og Wanja Sæther