Meninger / Debatt
Er Color Line et redelig rederi?
Av Geir Rognlien Elgvin
Nationaltheatret og Oslo by hadde vært mer tjent med en annen løsning enn et nybygg på Tulinløkka – en løsning som er mer bærekraftig, for både samfunn og miljø.
Nationaltheatret og Oslo by hadde vært mer tjent med en annen løsning enn et nybygg på Tulinløkka – en løsning som er mer bærekraftig, for både samfunn og miljø.
Da vi tegnet forslaget vårt «Skyggeteatret» i prosjekteringsemnet Arkitektur og by ved NTNU høsten 2023, var det allerede besluttet, fra teaterets side, at den nye scenen til Nationaltheatret bør bygges på Tullinløkka i nærheten av det gamle Nationaltheatret. Men vi ønsket likevel å undersøke et av alternativene som var blitt vurdert, det nedlagte Økernsenteret på Oslo øst.
Vi er begge opptatt av bærekraftig byutvikling og ønsket å utforske hvordan den nye scenen kunne bidra til å bevare den forlatte bygningen og skape merverdi til et område i utkanten av Oslo sentrum, framfor å bygge en helt ny bygning i et av Oslos mest sentrale og ressurssterke områder.
Økernsenteret har også vært åsted for flere suksesser med kulturell verdi, som del av kulissene til forestillingen Døden på Oslo S og som scene for «P3 Gull» i 2023. Dette viser bygningens egnethet som kulturell lokasjon og det allerede eksisterende offentlige engasjementet for bevaringen av Økernsenteret.
Nylig leste vi artikkelen, Nationaltheatret: – Da kan vi like godt legge ned på arkitektur.no, der teatersjef Kristian Seltun ytret at det mest realistiske forslaget egentlig var å bygge den nye scenen til Nationaltheatret på parkeringsplassen til det nedlagte Økernsenteret, men at dette ikke ble valgt på grunn av uenigheter innad i teaterets ansatte.
Her mener vi at debatten kunne vært ført lengre, og at mulighetene for Økern kunne vært diskutert grundigere. Det er forståelig at det kan være vanskelig å se for seg Økern som et kulturelt sentrum der det vil bugne av liv slik situasjonen ser ut i dag.
Likevel mener vi denne løsningen bærer på et enormt potensial for selve utviklingen og modningen av Økern som en bydel også i tilknytning til utviklingen av Hovinbyen.
I dag er det nedlagte Økernsenteret opplyst av kunstprosjektet til Lars Ramberg. Ordet «TILLIT» dannes fra opplyste vinduer inne i den forlatte høyblokka og prosjektet skal utforske stedets identitet med målet om å etablere og integrere kunstnerisk kompetanse tidlig i stedets byplanlegging.
I vårt forslag til en ny hovedscene viderefører vi essensen av Rambergs prosjekt og ideer om den urbane utviklingen av Økern. Vårt forslag spiller videre på de industrielle kvalitetene som Økern har i dag og resultatet er en ny og unik scene, et senter for teater- og kunstproduksjon, et museum, øvingslokaler, kontorer, kunstnerboliger og en flerbrukshall.
Dette skapes ved å bruke, ombruke og transformere selve Økernsenteret og dens tilknyttede strukturer, og spiller videre på anleggets muligheter og strukturelle- og romlige kvaliteter, samt forbedre og videreutvikle for fleksible og atmosfæriske romligheter.
I forslaget legger vi vekt på den urbane strategien ved å jobbe med utviklingen av byen slik vi jobber med bygningen; lagvis. Med en blanding av permanente og midlertidige løsninger skaper vi mulighetsrom iboende i det bygde for framtidig utvikling.
Vi mener at en ny scene på Økern vil kunne bidra til å utvikle et unikt sentrum for kunst og kulturproduksjon, og bidra til å skape et attraktivt senter for videre utvikling av Oslo-øst, samtidig som det tilbyr et nytt og permanent rom for teater og som, i motsetning til forslaget på Tullinløkka, ikke vil konkurrere med dagens Nationaltheater så snart teatret er rehabilitert.
Meninger / Debatt
Av Geir Rognlien Elgvin
Meninger / Debatt
Av Hege Gultvedt, Ivar F. Nielsen og Anne Kristine Aadnesen
Meninger / Debatt
Av Runa Gjerland og Anne K. Irgens
Meninger / Debatt
Av Sven Erik Svendsen
Meninger / Debatt
Av Anette Søby Bakker
Meninger / Debatt
Av Anders Rubing