Meninger / Debatt
Ser vi modernismens fall? Eller bare en endring?
Av Ole Knagenhjelm Lysne
Den varige løsningen ligger i at kommunene får på plass ressurser og rutiner som gjør det mulig å jobbe langsiktig og systematisk med arkitekturkompetanse.
Den varige løsningen ligger i at kommunene får på plass ressurser og rutiner som gjør det mulig å jobbe langsiktig og systematisk med arkitekturkompetanse.
Byarkitekten i Stavanger, Henrik Lundberg, peker i sin kronikk på behovet for å styrke den arkitektfaglige kompetansen i kommunene. Det er vel en lissepasning til våre arkitektorganisasjoner, spør han. Vi er absolutt på ballen for denne viktige saken, men det er et stykke igjen til målet!
Blant solsvøpte Sunnmørsalper, arrangerte vi tidligere i høst et seminar for fem kommuner om arkitektur og stedsutvikling. Selv på Aasentunet av Sverre Fehn, var det litt stusselig å måtte være inne under noe så sjeldent som en indian sunnmørsk summer. Men det ble to innholdsrike og givende dager, der kommunene Herøy, Stad, Volda, Ulstein og Ørsta stilte med både politikere og ansatte fra plan- og byggesaksavdelingene.
Seminaret er et resultat av vårt prosjekt «Arkitekter i offentlig sektor», som er en satsning i NAL for å øke arkitekturkompetanse i det offentlige og stimulere til at flere arkitekter jobber i offentlig sektor. Men veien mot målet om økt arkitektfaglige kompetanse hos kommunene, er ikke enkel. Her er noen utfordringer:
– Rekruttering: Mange kommuner ønsker å ansette arkitekter, men sliter med å finne kandidater. Dette kan skyldes stillingens attraktivitet, geografisk beliggenhet, mangel på fagmiljøer i kommunene, mangel på lokale arkitekter – og at det ikke utdannes nok arkitekter. En kan også peke på at det, iallfall de siste tiårene, har vært lite fokus på offentlig forvaltning i arkitektutdanningen og lav interesse blant arkitektstudenter.
– Små kommuner: Lundberg sammenligner oss med våre naboland. Dem kan vi nok lære mye av, men i forhold til folketall har Norge flere ganger så mange kommuner som Sverige og Danmark. Dette gjør det ekstra utfordrende å sikre arkitektkompetanse alle steder. Med små, spredte kommuner og trange budsjetter blir spørsmålet: Hvordan kan kommunene få tilgang til nødvendig arkitektkompetanse og hvordan kan denne kompetansen utnyttes best?
– Misforståelser om arkitektkompetanse: Mange har feilaktige oppfatninger om hva arkitektkompetanse innebærer, og en del kommuner ser ikke behovet. En ansatt i en stor kommune uttrykte skepsis til å ansette arkitekter fordi «arkitekter er bare opptatt av kontraster.» Denne misoppfatningen viser hvor viktig det er å formidle arkitektfagets kjernekompetanse – en helhetlig forståelse av bygde omgivelser, herunder prosess og effekt.
Så hva gjør vi i NAL med dette? Jo, kompetanseheving hos kommunene står sentralt i mye av det vi jobber med. Prosjektet «arkitekter i offentlig sektor» tilbyr seminar for kommuner for å øke kompetansen, og vi har gitt ut et hefte med informasjon om kommunearkitekter. Vi holder seminar for arkitektstudentene, med inspirerende offentlig ansatte arkitekter, for å vise de mange og spennende jobbmulighetene. Vi har Bylivsenteret, som bistår kommuner med veiledning og parallelloppdrag. Vi har et prosjekt med tre pilotkommuner om flerbruk og transformasjon av skolebygg, og vi har konkurranseavdelingen som bistår kommuner med konkurranser, og med veiledere under utvikling. Ikke minst har vi våre lokalforeninger som både gir oss kunnskap om hva som skjer i distriktene, og følger opp lokale utfordringer.
Økt kompetanse hos kommunene er også en av våre viktigste politiske saker. For kort tid siden var vi på Stortinget med NIL, NLA, Afag og Arkitektbedriftene for å komme med våre innspill. Arkitekturkompetanse er relevant for flere samfunnsutfordringer, som klima og miljø, folkehelse, kriminalitetsforebygging og boligutvikling, for å nevne noe. Dette gir oss en unik mulighet til å løfte politiske saker ved å bygge allianser og finne løsninger på tvers av sektorer.
Tilbake til solfylte Sunnmøre. Med engasjerte deltakere og gode evalueringer i etterkant, kan vi med rette si at seminaret var en suksess. Likevel må vi erkjenne at effekten av et to-dagers seminar alene er begrenset. Den varige løsningen ligger i at kommunene får på plass ressurser og rutiner som gjør det mulig å jobbe langsiktig og systematisk med arkitekturkompetanse. Hvordan sikrer vi dette? En av deltakerne foreslo en «rullerende arkitekt» som kan støtte flere kommuner – en spennende tanke! En annen idé er å etablere en fylkesarkitekt, som kan fungere som en regional ressurs og koordinator. Hvilke andre innovative løsninger kan vi utforske for å sikre at kommunene får den kompetansen de trenger?
Det er mange gode forslag og tanker der ute, og de kommer fra mange hold. For skal vi nå målet om økt kompetanse i kommunene, samler vi på alle gode ideer – og ønsker velkommen til enda flere spillere på laget!
Meninger / Debatt
Av Ole Knagenhjelm Lysne
Meninger / Debatt
Av Even Bakken
Meninger / Debatt
Av Bengt Carlson og Kyrre Sundal
Meninger / Debatt
Av Bruse Rognlien og Hanne Sophie Solhaug
Meninger / Debatt
Av Erling Okkenhaug
Meninger / Debatt
Av Kai Reaver