I prosjektet «Morgendagens skoler» har forskere, arkitekter, skoleplanleggere og pedagoger sett på samspillet mellom arkitektur, pedagogikk og organisering av skolehverdagen. Hvor godt fungerer egentlig arealene, og blir de brukt som de er tenkt?
29. november arrangeres det et åpent seminar i Tromsø der resultatene fra dette fireårige forskningsprosjektet vil bli formidlet. Seminaret vil samle skoleplanleggere og pedagoger fra hele landet, i tillegg til arkitekter, rådgivere, kommuner og fylkeskommuner.
– Her vil vi dele erfaringer og kunnskap, og reflektere rundt hva vi ønsker oss av morgendagens skoler, sier forskningsleder Solvår Wågø i SINTEF Community i en pressemelding.
Det er behov for mange nye skoler i årene framover. Skoleanlegg må planlegges, bygges og driftes til det beste for elevene og samfunnet.
– Det har blitt prøvd en rekke varianter av åpne løsninger, som baseløsninger og kombinasjonsløsninger med ulike romstørrelser. Men tilbakemeldingene om hvordan disse nye planløsningene bidrar til oppnåelse av pedagogiske mål er sprikende, forteller Wågø i pressemeldingen.
Blant innleggene på seminaret vil SINTEF-forsker Claudia Moscoso fortelle om hvordan lys påvirker elevene og deres evne til læring. Aage Eikrem og Lina Gaski fra Bergen kommune vil snakke om utforming av læringsarealer i spennet mellom pedagogikk, økonomi og politikk.
Også elevstemmene skal bli hørt, gjennom kulturinnslag og en appell: «Hvordan vil vi ha det når vi skal lære?»
– Vi håper at mange vil sette av dagen til å bli med på dette viktige arbeidet. Utenforskap er et økende problem i samfunnet, og skolen spiller en nøkkelrolle hvis vi skal klare å snu denne utviklingen, sier Wågø.
Seminaret avholdes fredag 29. november kl. 10–16 på Aurora kino i Tromsø.
Av Redaksjonen