Onsdag signerte Forsvarsbygg avtaler med Bodø kommune og Avinor som innebærer avhending av deres eiendommer nær Bodø sentrum. Dermed er det omstridte byutviklings- og flyplassprosjektet på vei mot realisering.
- Det er en stor og viktig dag for Forsvarssektoren. Vi er veldig glade for å kunne bidra til realiseringen av ny by og ny flyplass i Bodø. Samtidig er det med et visst vemod vi lukker et betydelig kapittel i historien om forsvaret av Norge. Vi skal fortsatt være til stede både på flystasjonen og i regionen, men med denne avtalen har vi signert på overføring av betydelige områder til sivile formål, sier Thorbjørn Thoresen, direktør Forsvarsbygg, i en pressemelding.
Flybasen i Bodø har røtter tilbake til 1940. I 1950 ble det vedtatt bygging av en moderne flyplass i Bodø, både for sivil og militær bruk. Her ble jagerskvadroner lokalisert fra 1955 og flyplassen var i nesten hele perioden hovedflystasjon for Luftforsvaret i Norge. I dag er det Ørland som skal være Norges framtidige kampflybase.
I Bodø er det prosjektet «Ny by - ny lufthavn» som nå tar over området. Her skal Nye Bodø Lufthavn bygges, samtidig som Bodø by skal utvikles med blant annet flere tusen nye boliger og næringsbygg. Et symbolsk første spadetak ble tatt på den nye flyplassen tirsdag. Flyplassen er omstridt, blant annet fordi den flyttes kun 900 meter. Hele prosjektet er også beregnet å koste over sju milliarder kroner.
I Bodø var imidlertid den politiske ledelsen lettet over at prosjektet nå er satt i gang.
– Dette er en gledens dag etter mange år med tett og godt samarbeid mellom partene, og dette er den siste og viktigste milepælen som sikrer realisering av den nye bydelen Hernes, sier ordfører i Bodø kommune, Ida Pinnerød, til NRK Nordland.
NRK har også snakket med arkitekt i Gnist arkitekter, Erling Søyland, som tidligere har kritisert gigantprosjektet. Han er spesielt bekymret for ødeleggelse av verdifull bynær natur.
– Hvis man ser litt fremover i tid så vil dette prosjektet legge beslag på et utrolig verdifullt område for absolutt all framtid. Dette vil gjøre uopprettelig skade på dette området. Jeg tror innen 100 år så vil man uansett bygge en helt ny flyplass i Bodø som ikke ligger i byen, sier Søyland til NRK.
Av Redaksjonen