20. desember 2024
Byutvikling
Vil ha Oslos utenlandsferger til Kongshavn

Byrådet i Oslo vil flytte utenlandsfergene til Kongshavn og frigjøre både Filipstad og Vippetangen. For dyrt, mener opposisjonen.

Luftfoto av Ekebergskrenten

Kongshavn, mellom Sydhavna og Grønlikaia øst for Oslo sentrum. Her vil byrådet at utenlandsfergene skal flyttes. 

Foto: Oslo Havn KF/Patrik Dronetjenester

Etter mye om og men har Oslo-byrådet bestemt for hvor de vil ha utenlandsfergene: Kongshavn. I årevis har det blitt diskutert hvor Kiel- og danskebåten skal samlokaliseres – Vippetangen eller Filipstad, eller et nytt sted? Det blir sistnevnte.

– Det er den beste løsningen for Oslo. Og en fullføring av Fjordbyen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg (H) til Aftenposten.

Slik skal altså både Vippetangen og Filipstad «frigjøres» og byutvikles.

Et ankepunkt som Lae Solberg og finansbyråd Hallstein Bjercke (V) vedgår, er at Kongshavn-løsningen blir dyr.

– Hele Fjordbyen har kostet svimlende summer. Og vi har ikke alle svar i dag, sier Bjercke til Aftenposten, før Lae Solberg legger til:

– Men frigjøring av arealer og salg av tomter bidrar også med finansiering.

Hvorvidt det blir flertall for byrådets løsning, gjenstår å se. Frp har ikke bestemt seg, og både Arbeiderpartiet og SV går imot. Begge partiene mener Kongshavn-alternativet er for dyrt.

– Konsekvensen blir sannsynligvis en fastfrysing av dagens situasjon uten utvikling hverken på Vippetangen eller Hjortnes, og det er en dårlig løsning for Oslos innbyggere, sier Aps gruppeleder Marthe Scharning Lund til avisen.

Av Redaksjonen