21. februar 2024
Priser
Finalistene til Årets Bygg og Årets Anlegg er klare

Her er de nominerte til Årets Bygg og Årets Anlegg.

Nydalsbrua i Trondheim, av Plan Arkitekter og Selberg Arkitekter, er blant de tre nominerte i kategorien Årets Anlegg.

Foto: Norsk Betongforening

Juryen for kåringen har nå gått gjennom flere hundre prosjekter og blitt enige om hvilke kandidater som er nominert til prisene for 2023. Vinnerne kåres i forbindelse med Byggedagene onsdag 13. mars, i regi av BNL, EBA og Byggeindustrien.

Juryleder Per-Arne Horne, som til daglig leder Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), sier de har hatt en stor oppgave i utvelgelsen av kandidatene.

– Vi har gått gjennom mange prosjekter før vi kunne lande tre nominerte i kategorien anlegg og fem kandidater i kategorien bygg, sier Horne til Bygg.no.

Ifølge jurylederen skal prosjektene ha dokumentert fremragende gjennomføring i henhold til en rekke sentrale punkter, og han forteller at det stadig blir tøffere å komme gjennom nåløyet.

– Det er dermed et samlet helhetsinntrykk som gjør at juryen har kommet frem til disse kandidatene, og det er summen av kvaliteter som gjør at prosjektene utmerker seg, og ikke enkelttrekk, sier han til Bygg.no.

De fem nominerte til årets Bygg 2023 er:

– Det nye legevaktsbygget i Oslo tegnet av Nordic Office of Architecture, med COWI som landskapsarkitekt.
– Furuset hageby i Oslo, tegnet av 3RW arkitekter og NORD Architects.
– Tungtvannskjelleren på Vemork, hvor Point har vært arkitekter og Landskapskollektivet har vært landskapsarkitekter.
– Glasblokkene på Haukelandsbakken i Bergen av KHR Architecture, Rambøll og PKA arkitekter, samt Schønherr Landskap.
– Stortorvet 7 i Oslo av Dark Arkitekter, med Asplan Viak som landskapsarkitekt for gater og plasser på terreng, og Lark Landskap for skisseprosjekt og takhager/terrasser.

De tre nominerte til Årets Anlegg 2023 er Nydalsbrua i Trondheim av Plan Arkitekter og landskapsarkitekt Selberg Arkitekter; Granåsen Idrettspark i Trondheim hvor Asplan Viak har vært arkitekt og landskapsarkitekt, og det 4,5 km lange dobbeltsporet på strekningen Venjar-Langset for Bane Nor.

Juryen består av Per-Arne Horne (DiBK) (juryleder), Harald Martin Gjøvaag (Union), Tone Nakstad (Norsk forening for fjellsprengningsteknikk), Kari Sandberg (EBA), Trine Dyrstad Pettersen (Byggevareindustriens Forening), Arve Brekkhus (Byggeindustrien) og Lene Eikefjord (Byggenæringens Mediesenter)

Av Redaksjonen